Hej!

Vi har taget hul i bjælkelaget til en vasketøjsskakt. Den kommer ud i nederste etage i hjørnet af bryggerset, hvor vi forestiller os, at tøjet skal komme ud på en bænk, hvor man kan sortere det. På øverste etage skal vi have en luge i væggen lige ved trappen ned, som er i en fælles stue, og på den anden side af den væg er et kontor, hvor tromlen vil stikke ud i.

Bjælkelaget er fuldt isoleret, da varmeværket skal stå der. Alt dette fører til to ting, jeg gerne vil have lidt hjælp til at tænke over.

Da bjælkelaget er isoleret, bør man vel isolere boksen, som skakten sidder i, på en god måde, enten ved at det er to lag plader med noget isolering eller et rør i boksen med isolering rundt om? Så måske skal man have en luge nede også, som er tykkere eller isoleret på en passende måde?

Jeg har ledt efter en god og lidt diskret luge, hvad tror I om en inspektionsluge, som man bare maler sammen med væggen, fx: denne her

Noget isolering er nok ikke nødvendig, du har jo en lem, der gør, at luftsøjlen står stille. Inspektionslem duer ikke, det skal være enkelt og solidt.

Tak, skal fortsætte med at lede efter en lem, svært at finde en i størrelsen 200x200-250x250, der ikke er en inspektionslem.

Hele boksen med luftspalten bygger jo ud i rummet, tænker mig, at der er omtrent lige så meget materiale bortset fra isoleringen mellem boksen i loftet og kontoret på etagen ovenover som i det isolerede bjælkelag. Men jeg har meget lidt styr på lydisolering, tanken slog mig bare nu, at vi faktisk fjerner isolering og laver en forbindelse, hvis det bliver med en lem.

Byg en flot lem i træ? Det gjorde vi til vores vasketøjsskakt. Eller få det speciallavet på et snedkeri, hvis du ikke vil bygge selv. Og sørg for, at skakten er stor nok, så jeans ikke sidder fast, og at du ikke har nogen samlinger, der kan rive strømpebukser eller lignende i stykker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.