Skal bygge nogle rækværk nu til foråret, lignende dette som "grossa" på forummet har bygget:
En bygning af et trædæk med rækværk under konstruktion, ved siden af et rødt hus. Rækværket har stolper men ingen fyldige stænger endnu.

men vil ikke have rustfri stænger, men varmgalvaniserede, da husets øvrige detaljer vil være i sølv/aluzink fremover. Desuden er varmgalv helt vedligeholdelsesfrit :)

Billigst og nemmest er at købe varmgalvaniserede rør og kappe selv, disse vil så ikke blive galvaniserede i kapenderne, der må jeg rustbeskytte med maling eller spraysink.

Sigter i så fald på et varmgalvaniseret svejset stålrør, typ http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Stal_ror/Sortiment/Ror/SvetsTub1/

Men er dette en dårlig idé fra nogen synsvinkel?

Hvad skal du fastgøre rørerne i?
Spraygalv er ikke lige så godt som varmgalv, så det vil blive lidt brunt der med tiden.

Som på billedet, dvs. huller i stolperne.

Det er netop rustbeskyttelsen på de skårne ender, der bekymrer mig. Eftersom enderne alligevel vil være skjulte, så måske er det bedre at male med rustbeskyttelsesfarve end spraygalv?

Hvis du borer dem ind et godt stykke, vil enden ikke kunne ses, og du kan male grundigt, og der findes galv maling på dåse, som giver et tykkere lag, og skær rørerne koldt, så de ikke bliver brændt i enden, men jeg ville foretrække rustfrit, men det er sandsynligvis dyrt.

Som sagt så foretrækker jeg i dette tilfælde varmgalvaniseret udseende fremfor rustfrit af æstetiske årsager, desuden ruster rustfrit her på vestkysten, hvis man ikke går op i de højeste kvaliteter. Men det er ikke økonomisk forsvarligt :)

Koldklipning havde jeg ikke tænkt på, tak for det :)

Jeg har bygget et altangelænder i varmgalvaniseret (syntes også at rustfrit var for dyrt, og ofte får man kun A2-kvalitet). Jeg kan ikke se dine billeder, men jeg har ladet svejse stolperne og rørene sammen inden galvaniseringen. Jeg sender billeder i aften.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel sagde:
Som sagt så foretrækker jeg i dette tilfælde varmgalvaniseret udseende frem for rustfrit af æstetiske grunde, desuden ruster rustfrit her på vestkysten, med mindre man vælger de højeste kvaliteter. Men det er ikke økonomisk forsvarligt :)

Koldkapning havde jeg ikke tænkt på, tak for det :)
Hvis man køber f.eks. syreresistente rør af almindelig industri kvalitet, er de matte og ser ganske galvaniserede ud, men koster sandsynligvis en del, men holder galvaniseringen, hvis miljøet er så dårligt, at rustfrit rustner.

Har lavet en del altanrækværk i elpoleret syrefast, og efter et par år i saltstænk ser det ud som skidt. Galvaniseret derimod holder sig ens år efter år.

• Synes
Sommarhagen
  • Laddar…
Har rustfrie rækværk på båden og de er fra -97 og stadig friske, det ville de ikke have været i galvaniseret. Vælger man den rette legering på rustfrit, kan de holde næsten evigt, men de bliver dyre, og nu kan Ts jo ikke lide udseendet på dem, og så er det galvaniseret der gælder.

Smølf, hvor finder man koldgalv på dåse? Jeg har kun fundet almindelig spraymaling, og det er jo, efter min mening, ubrugeligt... :)

Vi plejede at købe i jernhandleren for et par år siden, da jeg købte på dåse. Hvis du køber spray, køb almindelig sølv spray og sprøjt over koldforzinkningen med, så bliver det pænere og bør beskytte længere mod rust. Plejer at gøre sådan, når jeg har svejset i galvaniseret, sprayer man lidt ujævnt med sølv spray, så det ikke kan ses.

• Synes
Imbo
  • Laddar…
Får vel opvarme en balje med zink og stikke enden ned i ellers :D

Der fandtes/ findes stifter til at gnide varm stål ved fx skæring af galvaniseret stål, men det var sikkert 15 år siden jeg så det sidst.

• Synes
nepar
  • Laddar…
Du mener, at det var bedre før? :)

Mit rækværk ser sådan ud (varmgalvaniseret):

• Varmgalvaniseret rækværk på terrasse med sorte fliser, stol og jakke i baggrunden, græsplæne og træer i baggrunden.
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.