Skal bygge nogle rækværk nu til foråret, lignende dette som "grossa" på forummet har bygget:
men vil ikke have rustfri stænger, men varmgalvaniserede, da husets øvrige detaljer vil være i sølv/aluzink fremover. Desuden er varmgalv helt vedligeholdelsesfrit
Billigst og nemmest er at købe varmgalvaniserede rør og kappe selv, disse vil så ikke blive galvaniserede i kapenderne, der må jeg rustbeskytte med maling eller spraysink.
Det er netop rustbeskyttelsen på de skårne ender, der bekymrer mig. Eftersom enderne alligevel vil være skjulte, så måske er det bedre at male med rustbeskyttelsesfarve end spraygalv?
Hvis du borer dem ind et godt stykke, vil enden ikke kunne ses, og du kan male grundigt, og der findes galv maling på dåse, som giver et tykkere lag, og skær rørerne koldt, så de ikke bliver brændt i enden, men jeg ville foretrække rustfrit, men det er sandsynligvis dyrt.
Som sagt så foretrækker jeg i dette tilfælde varmgalvaniseret udseende fremfor rustfrit af æstetiske årsager, desuden ruster rustfrit her på vestkysten, hvis man ikke går op i de højeste kvaliteter. Men det er ikke økonomisk forsvarligt
Jeg har bygget et altangelænder i varmgalvaniseret (syntes også at rustfrit var for dyrt, og ofte får man kun A2-kvalitet). Jeg kan ikke se dine billeder, men jeg har ladet svejse stolperne og rørene sammen inden galvaniseringen. Jeg sender billeder i aften.
Som sagt så foretrækker jeg i dette tilfælde varmgalvaniseret udseende frem for rustfrit af æstetiske grunde, desuden ruster rustfrit her på vestkysten, med mindre man vælger de højeste kvaliteter. Men det er ikke økonomisk forsvarligt
Koldkapning havde jeg ikke tænkt på, tak for det
Hvis man køber f.eks. syreresistente rør af almindelig industri kvalitet, er de matte og ser ganske galvaniserede ud, men koster sandsynligvis en del, men holder galvaniseringen, hvis miljøet er så dårligt, at rustfrit rustner.
Har lavet en del altanrækværk i elpoleret syrefast, og efter et par år i saltstænk ser det ud som skidt. Galvaniseret derimod holder sig ens år efter år.
Har rustfrie rækværk på båden og de er fra -97 og stadig friske, det ville de ikke have været i galvaniseret. Vælger man den rette legering på rustfrit, kan de holde næsten evigt, men de bliver dyre, og nu kan Ts jo ikke lide udseendet på dem, og så er det galvaniseret der gælder.
Vi plejede at købe i jernhandleren for et par år siden, da jeg købte på dåse. Hvis du køber spray, køb almindelig sølv spray og sprøjt over koldforzinkningen med, så bliver det pænere og bør beskytte længere mod rust. Plejer at gøre sådan, når jeg har svejset i galvaniseret, sprayer man lidt ujævnt med sølv spray, så det ikke kan ses.