10,030 læst ·
3 svar
10k læst
3 svar
Varmegenomgangskoefficient (U-værdi) Kældervæg under jord
Medlem
· Dalarna
· 2 indlæg
Hej!
Skal lave en U-værdi beregning på en kældervæg under jord. Har hørt, at man kan drage fordel af, at væggen ligger under jord, da jorden også skal hjælpe med at varme.
Så som det ser ud nu, er det som følger:
Isoleringsplade på 70 mm med lambda-værdi 0,036
Kantbjælke i beton indenfor på 360 mm med lambda-værdi 1,7
Ifølge mine beregninger bliver det:
Riso: 0,7 / 0,036 = 19,44
Rbet: 3,6 / 1,7 = 2,118
Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
Passer denne beregning?
Og som jeg nævnte ovenfor, er der en faktor, man kan tilføje, fordi kældervæggen er under jord. Overvejer dette, da jeg gerne vil have lidt lavere U-værdi.
Meget taknemmelig for hjælp!
Skal lave en U-værdi beregning på en kældervæg under jord. Har hørt, at man kan drage fordel af, at væggen ligger under jord, da jorden også skal hjælpe med at varme.
Så som det ser ud nu, er det som følger:
Isoleringsplade på 70 mm med lambda-værdi 0,036
Kantbjælke i beton indenfor på 360 mm med lambda-værdi 1,7
Ifølge mine beregninger bliver det:
Riso: 0,7 / 0,036 = 19,44
Rbet: 3,6 / 1,7 = 2,118
Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
Passer denne beregning?
Og som jeg nævnte ovenfor, er der en faktor, man kan tilføje, fordi kældervæggen er under jord. Overvejer dette, da jeg gerne vil have lidt lavere U-værdi.
Meget taknemmelig for hjælp!
Det betyder en hel del for u-værdien ja. (Desværre er jeg ikke hjemme og kan kigge i mine gamle papirer, så jeg kan ikke være til nogen hjælp lige nu.)
Det kan være en god ide at supplere indlægget med hvilken type jord du har også, det varierer ret meget. (F.eks. så har jo tørv og granit ikke helt samme varmeledningsevne, hvis man går til yderpunkterne...)
På plussiden kan du også tilføje en overgangsmodstand på indersiden af væggen.
På minussiden bør du tage hensyn til, at væggen ikke er helt homogen. (D.v.s. du har antagelig samlinger i isoleringen, hvor det let lækker ud lidt ekstra varme, og den totale u-værdi skal korrigeres for det.)
Det kan være en god ide at supplere indlægget med hvilken type jord du har også, det varierer ret meget. (F.eks. så har jo tørv og granit ikke helt samme varmeledningsevne, hvis man går til yderpunkterne...)
På plussiden kan du også tilføje en overgangsmodstand på indersiden af væggen.
På minussiden bør du tage hensyn til, at væggen ikke er helt homogen. (D.v.s. du har antagelig samlinger i isoleringen, hvor det let lækker ud lidt ekstra varme, og den totale u-værdi skal korrigeres for det.)
Medlem
· Dalarna
· 2 indlæg
Tak for at du tog dig tid til at svare!
Jorden omkring huset, der vender mod væggene, består af sten, sand og grus.
Kan jeg så tilføje nogen faktor i denne beregning Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
for sten, sand og grus, der får værdien ned? Hvis det er tilfældet, er der så en god side, hvor man kan finde omtrentlige værdier?
Jorden omkring huset, der vender mod væggene, består af sten, sand og grus.
Kan jeg så tilføje nogen faktor i denne beregning Utot = 1 / (19,44+2,118) ==> 1 / 21,56 = 0,46
for sten, sand og grus, der får værdien ned? Hvis det er tilfældet, er der så en god side, hvor man kan finde omtrentlige værdier?
Klik her for at svare