Det ser ud til at blive mere almindeligt med varme ruder (og andre specialruder), og da jeg planlægger en privalite-rude (en rude, der er mælkeagtig/ugennemsigtig, men bliver gennemsigtig, næsten som en almindelig vinduesrude, når man tænder for strømmen) i badeværelset, tænkte jeg at høre, om nogen med en eltilsluttet rude har fundet en god løsning på, hvordan man løser strømforsyning kombineret med åbenbarhed?

Enten skal man vel have en slags kontakt, man kobler fra, når man åbner, eller alternativt en mere eller mindre fleksibel kabel.

Mit vindue er et topstyret/drejebart vindue (Velfac 200), hvilket jeg har forstået gør sagen lidt mere kompliceret. Håber, at nogen allerede har fundet en god løsning på dette.

Har du allerede købt? Hvilken spænding arbejder dette vindue med? Har ikke vinduesproducenten en løsning for det?

Nix, vinduesproducenten kunne ikke forestille sig at levere med Privalite-glas (og jeg ville absolut have Velfac, så det var ikke en mulighed at gå til en anden leverandør) så jeg skal skifte glasset nu efter at vinduet er installeret (el er trukket frem til vinduet).
Mit bedste forslag indtil videre er at lave tilkoblingen med en kontakt i toppen af vinduet, så kan man åbne vinduet for udluftning uden at skulle koble fra. For at man ikke ved et uheld skal vende vinduet uden at have koblet stikket ud, tænkte jeg på en form for "sikkerhedskæde", der holder imod, så man ikke river stikket i stykker, hvis man har glemt det.

Hvis det er lavspænding, kan du bruge samme kontakt som nogle gamle biler har i bagagerummet (stift mod overflade). Det var måske ikke så godt for de effekter, der krævedes dengang, men det afhænger jo af mærkedataene på din rude.

Det er en transformator, der kommer med glasset - betyder det automatisk, at det er lavspænding (hvor går grænsen).
Ved du, hvad en sådan kontakt hedder, så jeg kan google det (jeg har ingen idé om, hvordan den kan se ud)?

Tak! Formentlig er det CL Specialglas variant jeg kommer til at installere, og jeg mener at den transformerede til cirka 24 volt, men jeg kan ikke huske det med sikkerhed (og de har ingen info om deres glas på deres hjemmeside - ved ikke hvorfra de køber filmen, men den adskiller sig noget fra Emmabodas privalite).

Problemet med gardin (som jeg har levet med i 13 år) er, at den så er forbundet for altid, hvilket føles som lidt af et spild af et dejligt vindue. Jeg er ligeglad med indsyn, når jeg børster tænder eller vasker tøj, men vil have det lidt mere privat, når jeg går på toilettet eller tager brusebad :)

Det går ret nemt at arrangere, så en gardin kan trækkes for eller trækkes fra, alt efter behov. Men det vidste du vel allerede ;)

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Nu ved jeg, at jeg glider OT, men ikke så frygteligt meget.

Tror du ikke, du ville nå gardinet, hvis du strækker hånden lidt ud?
Det burde ikke være mere besværligt end at trykke på en stikkontakt :)

vinduet er længst inde i rummet, WC:t nærmest døren. Af erfaring ved jeg, at gardinet da vil være nede meget oftere end oppe (og sådan synes jeg, det ser ud at være hos de fleste, man besøger, som har vindue i badeværelset. :)

100 V veksel, hmmm, så er disse kontakter ikke egnede. Der findes et antal løsninger til bevægelige kontakter, ofte til industribrug. Forvent at det bliver dyrt!

Hvis det bliver meget dyrt med en bevægelig kontakt (men som sagt, jeg tror snarere, at det drejer sig om 24V, selvom jeg ikke er sikker - har mailet firmaet for at spørge), så vil jeg i stedet gå efter varianten, hvor jeg kan koble den fra (behøves egentlig kun, når man skal vaske vinduerne - men med den løsning kræves også "sikkerhedskæden").

ccf sagde:
vinduet er længst inde i rummet, WC:en tættest på døren. Af erfaring ved jeg, at gardinet så vil være nede meget oftere end oppe (og sådan synes jeg det ser ud hjemme hos de fleste, man besøger, som har vindue i badeværelset. :)
Passer, det samme hos mig.

Men jeg har ikke et eneste gardin i hele huset.
Undtagen rullegardiner i soveværelserne selvfølgelig.

Men jeg er heldig med hensyn til indsigt :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.