Nu så her i kuldens tider sidder jeg og funderer lidt over ventilationen..

Vi har jordvarme, med en elpatron som støtte når det er rigtig koldt, som opvarmning. Ventilationen er mekanisk udsugning (ventilationshætte på taget), som suger luft fra ventiler i badeværelserne og bryggerset.

Det føles lidt surt at skulle suge al møjsommeligt opvarmet luft ud af huset, mens man lukker iskold luft ind udefra, som faktisk kan opleves som træk fra vægventiler og/eller vinduesventiler..

Jeg sidder og funderer på en varmeveksler, som opvarmer den indkommende luft med den gamle. Jeg har kigget rundt på nettet og finder ikke specielt meget info. En som virker interessant er http://www.villavent.se/produkter/vm/index.asp

Er der nogen, der ved noget brugbart om sådan nogle produkter og hvad en varmeveksler kan tænkes at koste?

Luftkuben 100 virker til at være prisvenlig ca 12000 inkl m&fra,
selv havde jeg held og fik købe nybeg 480S for 5000:-
den har en virkningsgrad på 80% og et elektrofilter
(mindre støv) så kommer spirorør og ventiler mm
i mit tilfælde ca 5000:- 50 m rør 125mm diam samt en stor
kasse med bøjninger og ventiler.Det var meget enkelt og
hurtigt gjort at montere, meget afhængig af at vi har
et 1 1/2 plans hus.

Karl XII jeg tog ind et tilbud fra villavent, de skulle da have ca. 35000:- indjusteret og klart.

Luftkubben ser godt ud...jeg vil jo bare have en enkel lille fyr til at varme indluften en smule..

Hvor finder man brugte ting?
Tilbuddet fra villavent, var det inkl deres montering af luftrørene og materiale også?

Bob_the_builder
Ekke sagde:
Det var meget enkelt og hurtigt gjort at montere, meget afhængigt af at vi har
et 1 1/2 plans hus.
Hvor har du trukket rørene? I kattvindarna og derefter ud i gulvbjælkelaget? Hvor sidder vekseleren?

Jeg har en liggende vindmodel, som jeg har placeret i skunkvæggen og også trukket forsyningsledningen 160 mm for at derefter gå ned og mellem bjælkelaget. Suger i toilet, badeværelse, bryggers og køkken (ikke emhætte) blæser ud i øvrige rum. Tager luften ind på nordgavlen på grund af sommertemperatur.

Vi skal også have en jordvarmepumpe og mekanisk ventilation. Til jordvarmepumpen skal vi have et afkastluft tillægsmodul, som sender energien tilbage til pumpen, inden den slipper luften ud fra badeværelse, vaskerum, køkken.

Nibe 1210 og aggregatet Nibe FLM 30.

Jordvarmepumpen koster 33000 + moms
Afkastluftvarmepumpen koster ca. 7.3 + moms.

Dine vent-kanaler vil skorstensfejeren rense Micke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.