Det er et andet problem, fx findes der ikke råspont i bedre end 6 sortering

AndersMalmgren sagde:
Nejdu, den gubben går ikke, vi som har været med et stykke tid ved, at det var bedre kvalitet før. Nu stresses træerne frem, og det gør, at de slår sig, når de kommer ind i varmen, samt træet er meget blødere.
Nej der er ingen måde at øge væksthastigheden på, uden at det afhænger af voksestedet og andre biologiske forudsætninger.

Det er et spørgsmål om pris, hvad du får, og hvis man vælger byggemarkederne, så har de mange gange valgt sorteret træ V, dvs. kvinta, som er et rent byggetræ med dårlig kvalitet og billigt at købe ind. Hvis du går til de mere omhyggelige træleverandører, kan du vælge, hvilken kvalitet du vil have, og få træ derefter.

Vælg træ fra et savværk, der kvartsaver træet, og find godt træ med mange stående årringe, så slår det sig ikke. Men det koster og skal i visse tilfælde bestilles og i lidt større mængde.

Der er ingen, der står og lokker hurtigvoksende graner og fyrretræer frem, hvis du tror det, uden det afhænger af helt andre ting ;)

• Synes
Forbo
  • Laddar…
Det har jeg heller ikke sagt, men faktum er, at det træ, der i dag sælges, er vokset hurtigere, hvordan det er muligt ved jeg ikke, arbejder ikke i branchen.

Jeg tjekkede fx med söder trä hvilket er en seriøs bræddegård, var samme skidt

AndersMalmgren sagde:
Det är ett annat problem, tex finns inte råspont i bättre än 6 sortering
Du kan få råspont i møbeltør Bubinga eller hvad det hedder. Alt handler om kostnaden.

AndersMalmgren sagde:
Det har jeg heller ikke sagt, men faktum er at det træ som i dag sælges har vokset hurtigere, hvordan det er muligt ved jeg ikke, arbejder ikke i branchen.
Den store forskel ligger i at man i dag fælder skoven når den er betydeligt yngre end før. Det gør at andelen af kernetræ er mindre og dermed får man ud mindre andel træ med høj kvalitet per træ.

Men træerne har ikke vokset hurtigere af den grund :)

Ser man det ud fra et produktivt perspektiv er det mere lønsomt at gøre ifølge moderne metoder, man får mere kubik ud af skoven på den måde.

Og træ der slår sig som bananer :D Kig på en regel fra før og en ny så er årringene tættere på det gamle træ

Der findes flere måder at få træerne til at vokse hurtigere. Udtynding på det rette tidspunkt gør, at de træer, som efterlades, får mere plads, næring og sol. At sætte planter med en anden proveniens, dvs. som er genetisk tilpasset et andet klima, kan være en anden metode. Man kan vælge at plante en hurtigtvoksende art. I visse tilfælde anvendes der endda gødning.

• Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
Det skelner faktisk i skovbruget, og det påvirker. Der bliver mindre af gammel skov, det ryddes og udtyndes anderledes. Også det, at man forsøger at fælde tidligere og ikke lade træerne blive tilstrækkeligt grove.
Men også måden man saver træet på for at få mere ud af efterspurgte dimensioner påvirker. Især på gran kan man se det. Og at der over tid er indført videreforædlede sorter af f.eks. gran.
Også klimaet påvirker, men afhænger af om træet kommer fra de sydlige eller nordlige dele af landet.
Den største mangel er dog på gammel tætgroet norrlandsfyr til finsnedkerier.

• Synes
AndersMalmgren
  • Laddar…
Om træet slår sig eller ej afhænger ikke af, om årringene er tættere eller ej. Men på indre spændinger på grund af, at vårveden og sommarveden har forskellige egenskaber. Du kan i princippet få træ med meget få årringe til at blive lige og fint ved at save stammen på en anden måde. Men hvis man som i dag normalt bloksave og tager sidebrædderne til billigt byggetræ, så får de jo liggende årringe, som giver indre spændinger i træet i modsætning til de andre dele af stammen, som får flere stående årringe og dermed bliver mindre tilbøjelige til at slå sig.

Det bedste er at købe træet fra et savværk, der har som idé at save og levere med netop stående årringe, for så får du, hvad du vil have, et træ, der er modstandsdygtigt mod både råd og formstabilt.

Forskellen i dag sammenlignet med tidligere er savteknikken og hvordan man udvalgte sit træ afhængig af, hvad man skulle bruge det til. Tidligere udvalgte snedkerne de brædder, de ønskede, og havde kendskabet til at kunne se på træets egenskaber baseret på, hvordan det var savet og havde vokset, hvilket førte til, at man brugte godt træ til konstruktionsdetaljer og dårligt træ til forme og andet, som ikke skulle findes permanent.

AndersMalmgren sagde:
Jeg er opvokset i et renoveringsobjekt, faren byggede ud huset i 1987 og dengang var der meget bedre træ. Det kan man se, for han er ikke færdig endnu, så mange regler er stadig blåtbehandlede
Æblet falder ikke langt fra træet...? Hvis han ikke har formået at færdiggøre udbygningen på 25 år, så måske har du en læresætning der, når det kommer til din egen adfærd?;-)

I al velmening, jeg er selv ved at færdiggøre en 80 kvadratmeter stor tilbygning, som jeg påbegyndte i juni i sommer...med to børn og fuldtidsjob bliver der nogle ridser, jeg lærer at leve med ifølge devisen "Det er kun mig, der ser det"... men så bliver jeg færdig, inden forholdet til kone og børn kollapser. Har bygget huset vi bor i nu, og hvis man bruger så meget tid på at finde spikerrette træregler og ræser rundt mellem byggemarkederne, så bliver der ikke bygget meget...

Måske kan du købe snickerivirke og høvle op? det bliver lige.

• Synes
hantverkare1 og 1 anden
  • Laddar…
Min pointe er vel mest, at det ikke er muligt at få fat på fornuftigt træ til lægte, råspont osv. At fremstille eget er jo ikke en fornuftig løsning.

Det fungerer jo som sagt, hvis man lader lægterne stå ude, indtil de skal op. Tager man dem ind en time indendørs, når de at begynde at krumme :D

Leder efter "norrlandsvirke". Det har vokset langsommere, har tættere årringe og slår sig ikke lige så meget som hurtigvokset "södra Sverige-virke".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.