Er på jagt efter MDF, der klarer vand bedre (6 mm tyk, i Göteborgsområdet), og finder mange forskellige sider, der forklarer og anbefaler, med mange forskellige betegnelser som "Fugttræg MDF", "Udendørs MDF", "MDF Exteriør", "Grøn MDF", "Fugtfast MDF", "Vandfast MDF".
MEN, jeg finder aldrig nogen, der faktisk sælger det! Det er som snemanden, alle taler om det, men ingen har set det i virkeligheden.
Så, hvor kan jeg købe en plade af denne omtalte MDF?

Hvad skal du bruge det til?

Der findes jo lidt forskellige varianter. Tricoya er vel den mest fugtresistente og egner sig til udendørs brug. Valchromat og foresco beskrives som fugttræge.

Alle sælges af calexico i göteborg.

• Synes
hscn
  • Laddar…
B boohoo sagde:
Hvad skal du bruge det til?

Der er jo lidt forskellige varianter. Tricoya er vel den mest fugtresistente og egner sig til udendørs brug. Valchromat og foresco beskrives som fugttræge.

Alle sælges af calexico i göteborg.
Jo, det var et alternativ først, men en plade koster 1500kr, hvilket jeg næsten kunne sluge indtil de lægger 1000kr i fragt for at smide pladen på turbilen fra Norrköping. Dels er totalprisen på 2500kr for en plade MDF i sig selv ret dyr, men først og fremmest er det rent fjollet at tage 1000kr i fragt (som altså ikke engang er hjem til mig, men fra deres Norrköpingslager til deres Göteborgslager). Så nej, handler ikke der...

Pladen skal være til en brusevæg, i stedet for 6 mm glas som normalt sidder i profilerne, fordi jeg vil have en helt intransparent og helt hvid plade, og det kan ikke opnås med glas.

Ville nogen form for akryl være en mulighed?

C CM1234 sagde:
Ville nogen form for akryl være en mulighed?
Ja, det ville det. Årsagen til at jeg valgte MDF var, at jeg først Googlede mig ihjel på hvid 6 mm akryl eller andre materialer i 6 mm, som enten var hvide eller kunne males. Og som er tilstrækkeligt store (typ 600x2100), og desuden har en fin kant, eller kan fræses til en fin kant.
Men tips om sådan noget (igen, som man kan købe, enkelte plade, som privatperson!) modtages også taknemmeligt! :)

Lacobel glas i valgfri farve er vel slet ikke transparent..

S
Ville ikke sætte ens tricoya i bruseren, selvom pladen i sig selv tåler vand.
Måske kompaktlaminat.

Har du overvejet cementbaseret plade som Cembrit construction?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
P polarsson sagde:
Lacobel glas i valfri färg er vel ikke overhovedet transparent..
Den bruseleverandør jeg købte profiler og øvrige brusevægge fra havde ikke den mulighed, de kunne kun foliere glasset på bagsiden, og så bliver det blålig og ikke hvidt.
Et alternativ er jo at gå til en glarmester. Googlede lidt hurtigt, og Lacobel 600x2100 koster 4000kr. Synes det er for dyrt, når alt jeg vil have er "en almindelig pokkers hvid plade" ;)
Da jeg begyndte projektet og købte profilerne tænkte jeg på sådan nogle skærmvægge mellem bruserne i gamle kommunale badehuse, og at det burde jo ikke være hverken dyrt eller svært at få fat på...

S sinuslinus sagde:
Ville ikke sætte engang tricoya i bruseren, selvom pladen i sig selv tåler vand.
Måske kompaktlaminat.

Har du overvejet cementbaseret plade, typ Cembrit construction?
Har ikke fundet tilstrækkeligt store, 2100 lange, kun fundet typ 600. Ellers har jeg overvejet det. Med noget skepsis om hvordan jeg klarer at fræse en blød og fin kant bagefter...

H Halling sagde:
Ja, det ville det være. Årsagen til, at jeg valgte MDF, var, at jeg først Googlede mig ihjel på hvid 6 mm akryl eller andre materialer i 6 mm, som enten var hvide eller kunne males. Og som er tilstrækkeligt store (typ 600x2100), og desuden har en fin kant, eller kan fræses til en fin kant. Men tips om sådan noget (igen, som man kan købe, enkelte plader, som privatperson!) modtages også gerne! :)
Kender et par virksomheder i GBG, som sandsynligvis kan løse det, dog har jeg ingen idé om fragtomkostningerne. Plastbiten er en virksomhed, og Vink Essåplast er en anden. (Findes garanteret andre)

Perspex 069 er helt hvid, og der findes også den frostede version, der hedder 1T41. Pladerne er 3050x2030 mm og kan fås skåret til ønsket mål.

C CM1234 sagde:
Kender til et par virksomheder i GBG, der sikkert kan løse det, dog har jeg ingen fornemmelse for omkostningerne for fragt. Plastbiten er en virksomhed, og Vink Essåplast er en anden. (Der findes garanteret andre)

Perspex 069 er helhvid, og der findes også den frostede pendant, der hedder 1T41. Pladerne er 3050x2030 mm og kan fås skåret til vilkårlige mål
De der så interessante ud! Skal kontakte dem! Fragt er intet problem, så længe de har sagerne i Göteborg og omegn, tager jeg pladen på egen trailer uden problem!

Skyltaluminium er et andet alternativ.

C CM1234 sagde:
Kender til et par virksomheder i GBG, som sandsynligvis kan løse det, dog har jeg ingen ide om omkostningerne for fragt. Plastbiten er en virksomhed og Vink Essåplast er en anden. (Findes garanteret andre)

Perspex 069 er helhvid og der findes også den frostede ækvivalent, der hedder 1T41. Pladerne er 3050x2030 mm og kan fås skåret til valgfri størrelse
Tjekkede dem ud nu, og en plastplade i min størrelse koster nærmere 4000 kr, hvilket er på linje med Lacobel.

Så tilbage til det oprindelige spørgsmål, fugtbestandig MDF, hvor i alverden køber man det?

Lad være med at overveje MDF. Fugtresistent eller vandfast, det vil ikke fungere.

• Synes
hscn og 1 anden
  • Laddar…
Går vel at foliere begge sider på en glasskive?
Er vel bare at tale med nogen som folierer biler om ikke andet……..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.