Hej.

Jeg vil finde disse tynde trælister (se billede). Man ser dem ofte på alle trælasthandler, men som korte stumper mellem tømmeret. Jeg har bygget et plankeværk med terrassebrædder og planlægger at bruge det som "lågpanel". De er trykimprægnerede, hvilket passer mig godt.

Jeg har spurgt i flere byggemarkeder, men de siger, at det ikke er muligt at få fat i dem. Skal jeg være nødt til at købe tykkere og save dem til til tyndere selv?

Hjælp

• En hånd holder en tynd, trykimprægneret træplanke mod en asfalteret baggrund.
P
Beijer har 22x70 i tryk. Du skriver ikke, hvad det er for dimension, du holder i hånden. Hvis det er strø fra en pakke, så er det sandsynligvis tyndere end 22, der er nogle savværker, der tager ud både 16 og 19mm tykke brædder, men har aldrig set det som tryk. Tyndere end 22 synes jeg selv ikke dur til noget.

• Synes
Kenneth Hedlund
  • Laddar…
P PåLandet sagde:
Beijer har 22x70 i trykimprægneret. Du skriver ikke hvad det er for dimension du har i hånden. Hvis det er strø fra en pakke, så er det sandsynligvis tyndere end 22, der er nogle savværker, der tager både 16 og 19mm tykke brædder, men har aldrig set det som trykimprægneret. Tyndere end 22 synes jeg ikke selv dur til noget.
22x70 er for groft. Målte jo aldrig, men gætter snarere på 10x45

Casaloco Casaloco sagde:
Ser ud til at være typ 12x50 lægte [link]

Ved dog ikke om de findes som imprægnerede
Linket virker ikke for mig, men 12x50 kan fungere, dog skal den være trykbehandlet. Men stykket jeg holder i er jo det, så nogen sav må jo åbenbart producere produktet?

Kig på hvad træhandlen bruger som leverandør til trykbehandlingen og kontakt dem direkte. Informationen plejer at findes under de enkelte varer på hjemmesiderne.

P
Det produceres, for eksempelvis strø/mellemstykker i træpaller. Så presser de hele træpallen, og så bliver disse også presset ..

• Synes
toolman77
  • Laddar…
H Holmspel sagde:
Tjek hvad træhandlen bruger for leverandør på træbehandlingen og kontakt dem direkte.
Infoen plejer at findes under de respektive varer på hjemmesiderne.
Jeg skal tjekke nogle flere, men dem jeg har talt med indtil nu har været modvillige.

P PåLandet sagde:
Det produceres, for eksempel til strø/mellemlæg i træpaller. Så trykker de hele træpallen, og så bliver disse også trykket ..
Hmm... Ok, dog fungerer det jo ikke for jeg jo stadig have 4 m typ

Kenneth Hedlund Kenneth Hedlund sagde:
Hmm... Ok, dog funkar det jo ikke, for jeg jo stadigvæk skal have 4 m typ
Totalt vil jeg have typ 90 lpm

Du finder sikkert en masse meterlange stykker i en container på byggmax. Skal du have længere stykker, så skal du nok prøve at bestille et eller andet sted fra eller kløve en regel i tynde strimler.

useless useless sagde:
Du finder sikkert en masse meter-lange stykker i en container hos byggmax. Skal du have længere stykker, så må du nok forsøge at bestille et eller andet sted fra eller kløve en bjælke i tynde strimler.
Jo tanken slog mig at samle alle 1m stykker, gratis skulle det sikkert være også. Men det ser ikke så pænt ud med alle samlinger. Bedst ville det være, hvis jeg kunne få fat i lange stykker, kan jeg bare skyde fast dem med dyckert. Det mærkeligste er, at flere end mig burde have behovet.

Klyv en 22x45 trehøvlet trykt. Sådanne strø kan man ikke købe så lille...

• Synes
Kenneth Hedlund
  • Laddar…
Hvorfor skal det være trykt? Hvis du konstruerer det rigtigt, dvs. over jorden og med beskyttede endetræer, er ubehandlet træ pænere, mere holdbart og billigere.
Hvis du vil kløve en trykt regel, er den indre del fuldstændig uden imprægnering, da det kun trænger nogle mm ind i træet.

T Thomas_Blekinge sagde:
Hvorfor skal det være trykt? Hvis du konstruerer det rigtigt dvs over jorden og med beskyttet endetræ, så er utrækket træ pænere, mere holdbart og billigere. Hvis du vil kløve en trykt regel, så er den indre del komplet uden imprægnering, da den kun trænger nogle mm ind i træet.
Behøver det vel egentlig ikke at være trykt, byggede plankeværket i trykt terrassebrædder, og for at få fjernet de minimale sprækker (mod naboen) ville jeg lægge diskrete "låg" på dem. Da jeg ikke kan hvidmale før om 1-2 år, vil jeg have, at "lågpanels" skal have samme grønne tone som resten.

Det mærkeligste er, kigger man på færdigbyggede sektioner i byggemarkederne, forekommer dimension jo overalt? Så den bliver åbenbart savet, men vi almindelige folk kan ikke købe den.

Jeg må skifte branche, starte min egen savmølle... :)

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.