8,304 læst ·
21 svar
8k læst
21 svar
Hvor får man fat i tømmeret?
Hej.
Jeg vil finde disse tynde trælister (se billede). Man ser dem ofte på alle trælasthandler, men som korte stumper mellem tømmeret. Jeg har bygget et plankeværk med terrassebrædder og planlægger at bruge det som "lågpanel". De er trykimprægnerede, hvilket passer mig godt.
Jeg har spurgt i flere byggemarkeder, men de siger, at det ikke er muligt at få fat i dem. Skal jeg være nødt til at købe tykkere og save dem til til tyndere selv?
Hjælp
Jeg vil finde disse tynde trælister (se billede). Man ser dem ofte på alle trælasthandler, men som korte stumper mellem tømmeret. Jeg har bygget et plankeværk med terrassebrædder og planlægger at bruge det som "lågpanel". De er trykimprægnerede, hvilket passer mig godt.
Jeg har spurgt i flere byggemarkeder, men de siger, at det ikke er muligt at få fat i dem. Skal jeg være nødt til at købe tykkere og save dem til til tyndere selv?
Hjælp
Ser ud til at være typ 12x50 lægte https://www.beijerbygg.se/privat/sv/ohyvlad-12x50mm-läkt-l-4-2m-ströläkt-810801205042
Ved dog ikke om de findes som imprægnerede
Ved dog ikke om de findes som imprægnerede
Beijer har 22x70 i tryk. Du skriver ikke, hvad det er for dimension, du holder i hånden. Hvis det er strø fra en pakke, så er det sandsynligvis tyndere end 22, der er nogle savværker, der tager ud både 16 og 19mm tykke brædder, men har aldrig set det som tryk. Tyndere end 22 synes jeg selv ikke dur til noget.
22x70 er for groft. Målte jo aldrig, men gætter snarere på 10x45P PåLandet sagde:Beijer har 22x70 i trykimprægneret. Du skriver ikke hvad det er for dimension du har i hånden. Hvis det er strø fra en pakke, så er det sandsynligvis tyndere end 22, der er nogle savværker, der tager både 16 og 19mm tykke brædder, men har aldrig set det som trykimprægneret. Tyndere end 22 synes jeg ikke selv dur til noget.
Jo tanken slog mig at samle alle 1m stykker, gratis skulle det sikkert være også. Men det ser ikke så pænt ud med alle samlinger. Bedst ville det være, hvis jeg kunne få fat i lange stykker, kan jeg bare skyde fast dem med dyckert. Det mærkeligste er, at flere end mig burde have behovet.useless sagde:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 indlæg
Hvorfor skal det være trykt? Hvis du konstruerer det rigtigt, dvs. over jorden og med beskyttede endetræer, er ubehandlet træ pænere, mere holdbart og billigere.
Hvis du vil kløve en trykt regel, er den indre del fuldstændig uden imprægnering, da det kun trænger nogle mm ind i træet.
Hvis du vil kløve en trykt regel, er den indre del fuldstændig uden imprægnering, da det kun trænger nogle mm ind i træet.
Behøver det vel egentlig ikke at være trykt, byggede plankeværket i trykt terrassebrædder, og for at få fjernet de minimale sprækker (mod naboen) ville jeg lægge diskrete "låg" på dem. Da jeg ikke kan hvidmale før om 1-2 år, vil jeg have, at "lågpanels" skal have samme grønne tone som resten.T Thomas_Blekinge sagde:
Det mærkeligste er, kigger man på færdigbyggede sektioner i byggemarkederne, forekommer dimension jo overalt? Så den bliver åbenbart savet, men vi almindelige folk kan ikke købe den.
Jeg må skifte branche, starte min egen savmølle...
Senest redigeret: