Er i gang med at renovere vores overetage og begynder at se enden. Har dog dette projekt nedenstående tilbage. Det føles helt umuligt lige nu, og jeg har brug for råd om, hvordan jeg skal gå til værks.
Det er 13 spær og altså 26 "huller" at forsøge at få pæne. Har testet med fugebånd (8x33), hvilket fungerer nogenlunde, men det tog cirka 20 minutter at få en side af et spær på plads. Det er trangt som bare pokker ovenpå, og da det er træ, vi taler om, kan det ikke limes (ujævnt), og forsøger jeg at hamre i kanterne, så sprækker fugebåndet i stedet. Desuden er vinklerne ikke sådant, 45 hele vejen rundt, men da det hælder lidt på nogle, kan det være 42 i stedet, hvilket betyder, at hver enkelt skal specialskæres = masser af spild.
Illustrerer på billede.
Er der nogen, der har idéer til, hvordan jeg kan gøre? Alle idéer er velkomne på nuværende tidspunkt.
Vi havde samme problem men fandt ud af, at reb var meget medgørligt.
Øverst til venstre kan man ane enderne på rebet. Vi surrede dem sammen med en snor og spikrede det hele fast med en spiger, der havde et lidt finere hoved.
Hos svigerforældrene har tømrerne skåret lister ud af tyndere mdf. Ser meget godt ud. Så er delen bare malet hvid. Jeg kan gætte på, at listen er omkring 3-5 mm tyk og omkring 25-35 mm rundt om reglen. Held og lykke!
kioskdavid: Rep-varianten var noget jeg ikke havde tænkt på! lige den type reb er dog ikke noget der vil passe ind lige på vores overetage men tanken er meget god! skal se om jeg finder noget alternativ.
fgo: at figursave kræver nok sin snedker for at få det pænt. Har en stiksav til rådighed og det føles som om jeg har brug for en lidt finere sav (udover bedre teknik) hvis det skal komme til at se godt ud. Tager nok en pokkers tid også at save rundt alle lister dvs 26st. Antager dog lidt at det du beskriver er som kioskdavid har dvs at deres bjælker sidder mod loftet. Som du ser på mit billede så skal listen gå rundt om tagremmen da mit tag går hele vejen til kip. Så skal jeg alligevel lave et "låg" hvilket skaber problemer.
Er faktisk bedre med bredere fuge da du får større bredde som bliver mere fleksibel. Vælg den blødgummi der har bedste fleksibilitet, plejer at være angivet i procent på tuberne, dvs ikke den billigste malerfuge som ofte har ret dårlige flexegenskaber.
Og grund før du lægger fugen så den fæster bedre.
Hvis du bruger hvid blød fugemasse og det er hvidmalet, vil du nok ikke se eventuelle revnedannelser i malingen oppe ved spær. Derimod, hvis du fuger bagefter, kan der i stedet blive farveforskel, og den ses tydeligere, samt at fugemasse og maling ældes forskelligt og kan give nuancer. Så start med at grunde, fuge og male, da fugning er et ret enkelt og hurtigt arbejde at udføre. Viser det sig så senere, at du ikke er tilfreds, kan du overveje en mere avanceret løsning, hvis det skulle være nødvendigt.