Jeg skal bygge en terrasse ovenpå et skur, alt skal bygges fra bunden. Hvad er den mest almindelige/bedste måde at konstruere et sådant terrassegulv/skurtag på? Da det er et skur, er der ikke store krav, men det skal ikke regne ind, så at sige. Konstruktionen skal også inkludere vandafledning. Det må være gjort før, tænker jeg?

En idé jeg havde, er at man sætter trossbottenskivor med en smule hældning lige under de tiltænkte gulvbrædder, mellem bjælkelagene. Skiverne slutter udenfor bygningen i tagudhænget, hvor vandet opsamles i en tagrende. Derefter dækker man det hele med tjærepap også op på bjælkerne.

Diagram over terrass konstruktion med skråtstillet trægulv, trossbottenskivor og dræningsrende under. Visning af vandafledning gennem renden nedenfor udhænget.

Senest redigeret:
Jeg har lavet en lignende løsning. Men jeg har ikke noget rigtigt depot under terrassen. Et lavt rum til plæneklipperen og diverse vinteropbevaring af lerpotter osv.

Jeg monterede tag af bølget plast (den billigste løsning jeg kunne finde) i rummene. Derefter monterede jeg plade (dryplader til vinduer) på siderne af reglerne, så vand ikke løber ned mellem plasten og regelen. Jeg har monteret tagrend i plast længst inde (fordi det er det eneste, der stikker ned under reglerne, vil have maksimal lofthøjde ved indgangen).

Nu skal jeg gentage konstruktionen ved vores fritidshus. Og har fundet på en forbedring. Hvis man monterer plasten på løse rammer af let træ, fx lægter. Så kan man let fjerne dem for rengøring af nåle/blade osv.

Rickard.
Almindeligst ville jeg sige, at man bygger et almindeligt paptag for derefter at lægge en trall ovenpå, det er almindeligt på alt fra carports til fuldt isolerede og opvarmede tilbygninger. Til det sidstnævnte er svejset pap en selvfølge, men jeg tror, det fungerer fint at gøre det selv i mange tilfælde, hvor risiciene er mindre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.