Hjælp!!!
Vi har fået en vandskade i køkkenet i vores 40’er villa. Det har lækket fra tilslutningen til opvaskemaskinen og (langsomt) dryppet ned på trægulvet under bænken. Gulvet består kun af originale planker, uden undergulv, med kælder nedenunder. Ved opdagelsen lå der vand på de indre gulvbrædder nærmest væggen.

Vi har fået dette klassificeret som vandskade med erstatning af indboforsikringen. Et byggefirma var efter ca. en uge og kiggede på skaden og kunne da eventuelt måle lidt fugt et sted. De har nu sendt et overslag, som viser at hele vores køkken, inklusive gulv og loftpanel(?), samt vores kælder, skal rives ud.

Jeg undrer nu:
1. Byggefirmaet siger, at de ikke kan måle fugt i gulvbrædder og vægge, kun på overfladen, fordi "sådanne måleinstrumenter, som man stikker ind og måler i materialet, ikke findes" - passer dette?

2. Skal gulvet udskiftes, hvis det er tørt nu? Vi har selv kørt vores affugter i 2-3 uger, og alt føles tørt (i det mindste på overfladen). Der er ingen synlige skader på det, og vi vil gerne bevare husets originale gulv. Da der ikke er noget undergulv eller bjælker, er der ingen overflade under gulvet, hvor fugt kunne have samlet sig, dvs. vandet løber enten igennem plankerne som burde tørre op, eller?

3. Hvis fugt er blevet suget op i væggen bag vasken, er det så ikke nok at bare rive den beskadigede væg?

4. Altså: Skal/bør man udskifte materialer, hvis de nu er tørre og ingen synlige skimmelsvamp?

5. Hvilken ret har vi til at bestemme, hvor meget der skal udbedres? Er det alt eller intet??

Håber at få svar på mine spørgsmål da de gør mig søvnløs.

Hvor meget har det dryppet fra koblingen?
Lyder mærkeligt, at hele køkkenet med tilhørende gulv og loft skal rives ud. Det er ikke sådan, at de trækker en vals for at maksimere deres arbejdsindsats?
Hvad siger jeres forsikringsselskab.

M
Spørgsmålene afhænger vel lidt af køkkenets udformning og design, men hvis vi antager et normalstort køkken:

Træ, der har tørret og er så hårdt, at du ikke uden videre kan trykke en kniv ind/igennem, behøver ikke skiftes.
Jeg vil sige, at dine gulvbrædder med den konstruktion burde kunne tåle rindende vand i ganske lang tid, før der sker noget med dem.

Vægge, loft og andet bør ikke behøve skiftes, medmindre der er løbet vand ind i væggen.

Jo, der findes instrumenter med to pigge, som bruges til at måle fugt.

Jeg ville ringe til forsikringsselskabet og sige, at denne snedkervirksomhed ikke må sætte sin fod indenfor døren pga. uvidenhed.

• Synes
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
E etompau sagde:
Hvor meget er der dryppet fra forbindelsen?
Det lyder mærkeligt, at hele køkkenet med dertilhørende gulv og loft skal rives ud. Er det ikke sådan, at de trækker en vals for at maksimere deres arbejdsindsats?
Hvad siger jeres forsikringsselskab.
Ved ikke hvor længe det har stået på, men det dryppede meget langsomt, ca. 3 drp/min. Det var vådt/fugtigt på en overflade af ca. 2 x 0,2m. Den nederste del (ca. 2cm) af væggen, som yderst består af gips, var fugtig, men føles nu tør. Mine overvejelser går i samme bane som dine....

M Marcussjogren sagde:
Svarene på spørgsmålene afhænger vel lidt af køkkenets udformning og design, men hvis vi antager et normalstort køkken:

Træ som har tørret og som er så hårdt at du ikke nogenlunde nemt kan trykke en kniv ind/gennem behøver ikke skiftes.
Jeg vil sige at dine gulvbrædder med den konstruktion burde kunne stå under rindende vand ganske længe før der sker noget med dem.

Vægge, loft og andet bør ikke behøve skiftes medmindre det er sådan at der er løbet vand ind i væggen.

Jo der findes instrumenter med to pigge som bruges til at måle fugt.

Jeg ville have ringet til forsikringsselskabet og sagt at dette tømrerfirma ikke må sætte sin fod inden for døren pga. uvidenhed.
Trægulvet ser som sagt ud som før, og er absolut ikke porøst på nogen måde. De er dog malet på undersiden, dvs kælderloftet, og dette har fået ros i farven, hvilket jo ikke burde spille nogen rolle

Vand kan evt. have suget sig op i væggen, men jeg antager at man let kan se dette når man monterer bænken af

Forsikringsselskabet er uinteresserede og overlader dette til byggefirmaet

Tag en anden ind i stedet. Gamle huse, som fortrinsvis er lavet i træprodukter, tørrer af sig selv, hvis lækagen ophører. Undtagelsen er jo gips og moderne isolering og sådan noget, som selvfølgelig skal fjernes og udskiftes. I øvrigt tørrer det nok.

Ståle Ståle sagde:
Ved ikke hvor længe det har stået på, men det dryppede meget langsomt, ca. 3 drp/min. Det var vådt/fugtigt på et område på ca. 2 x 0,2m. Nederste del (ca. 2cm) af væggen, som yderst består af gips, var fugtig, men føles nu tør. Mine overvejelser går i samme bane som dine....
Lyder ikke særligt meget. Da du spørger her på forummet, kunne et tip være at du taler med en anden tømrer og beder om vedkommendes synspunkter. Med erfaring bør det hurtigt kunne gives råd om det virkelig er nødvendigt med denne omfattende foranstaltning.

M
Ståle Ståle sagde:
Trægulvet ser som sagt ud som før, og er absolut ikke porøst på nogen måde. Derimod er de malede på undersiden, dvs. kælderloftet, og dette har fået rosor i farven, hvilket jo ikke burde spille nogen rolle

Vand kan jo muligvis have suget sig op i væggen, men jeg antager, at man let kan se dette, når man monterer bænken af

Forsikringsselskabet er uinteresseret og overlader dette til byggefirmaet
Rosor bliver det i farven, ingen større fare med det, bare at male om. Det vigtigste er at føle med en kniv eller skruetrækker, så det stadig er hårdt.

Der hvor du sagde, at gipsen var våd, kan du skære ud i nederkanten og se, at det, der er bagved, ser tørt og fint ud. Gips er ret let at skære i alligevel. Risikoen er dog, at væggen under har taget mere skade, eftersom det er der, vandet leder sig (nedad).

Hvis du ringer til forsikringsselskabet og siger, at tømrerfirmaet forsøger at narre dem for 100.000:- i form af unødvendig renovering, så vil de nok bryde sig om det.

M Marcussjogren sagde:
Svarene på spørgsmålene afhænger vel lidt af køkkenets udformning og design, men hvis vi antager et normalstort køkken:

Træ, der er tørret og så hårdt, at du ikke nogenlunde let kan presse en kniv ind/igennem, behøver ikke at blive udskiftet.
Jeg vil sige, at dine gulvplanker med den konstruktion burde kunne klare rindende vand i ret lang tid, før der sker noget med dem.

Vægge, loft og andet bør ikke behøve at blive udskiftet, medmindre der er trængt vand ind i væggen.

Ja, der findes instrumenter med to pigge, som bruges til at måle fugt.

Jeg ville ringe til forsikringsselskabet og sige, at dette tømrerfirma ikke må sætte sin fod inden for døren på grund af uvidenhed.[/QUOTE

Nogle tips til, hvordan man finder et byggefirma, man kan stole på?

Skulle tro att byggnadsvårdare kan være passende, hvis I vil bevare køkkenet som det er med genuine mtrl (massivt træ f.eks.). De er interesserede og bør være kyndige i ældre bygningsprincipper, og hvordan man gør for at reparere det, som absolut skal repareres.

M
Som Oldboy skriver så plejer de håndværkere, der er listet hos diverse bygningsbevaringsforeninger, at være både vidende og seriøse. Også ofte dygtige til at forstå, hvordan træ og levende materialer fungerer. Og ikke bare om det skal være 45 eller 90mm regel for at få plads med glasulden :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.