Vores vand fryser siden to år tilbage, og det vil ske snart igen, hvis vi ikke får styr på problemet. Teorier er fløjet rundt, men ingen vil tage ansvar for at løse problemet - så derfor henvender jeg mig her.

Det fryser først ved -16, ikke ved varmere temperaturer. Badeværelset ligger på øverste etage, og det er mindst 19 grader indenfor.

En teori jeg har nu, er at bjælken, som ses gå vandret bag det opstående vand, leder kulde ind. Og at det ikke er isoleret mellem bjælken og ledningen, og at ledningen ligger direkte imod bjælken. Det kan eventuelt nås via skunkrummet.

Idéer?

• Vandrør og træramme i gulvkonstruktion, synligt isoleringsmateriale og blåt plastovertræk, mulig årsag til frysende vandrør om vinteren.
  • Billede af en ufærdig væg med træramme og isolering, værktøj på gulvet, muligvis relateret til problem med frost i vandrør.
Har du bygget selv eller fået arbejdet udliciteret?

Hvad er bag plasten i væggen.

F fribygg sagde:
Har du bygget selv eller haft arbejdet bortlejet?
Det er bortlejet

J jonaserik sagde:
Hvad er bag plastikken i væggen.
Regel og isolering, eller hvad mener du?

J Josefined sagde:
Det är bortlejt
Så ville jeg kontakte entreprenøren og bede dem om at udbedre det.

Tænker mest om der er et katteloft bagved eller koldt i øvrigt.

F fribygg sagde:
Så ville jeg kontakte entreprenøren og anmode om, at de udbedrede det.
Det er selvfølgelig gjort, og uden at trække hele historien prøver vi nu at få styr på problemet selv.

J jonaserik sagde:
Tænker mest om det er en kattvind bagved eller koldt i øvrigt.
Så forstår jeg! Kattvind bagved.

Så er det ikke godt, kittyvinden fryser ved den temp og med det rørene. Normalt når rør ligger i væg mod kittyvind. Der er nok intet andet end at forsøge at isolere på kittyvinden. Så skal hele den del mod badet isoleres ekstra. Mint 200 mm og en vindtæt dug udenfor mod det kolde. Ligeledes trykke isolering ned helt mod gulvet og under reglen der. Kulde har en evne til ligesom at finde små huller at suse i og så kan det fryse. Samt at væggen skal have en rigtig isolering, det går ikke med kun 45 mm, det går med 45 mm mellem reglerne hvis det isoleres som skrevet ovenfor. Pak tæt nede ved gulvet ellers kolde gulve. Skal I have gulvvarme El eller vand.

J jonaserik sagde:
Så er det ikke godt, kattvinden fryser ved den temp, og med det rørerne. Normalt hvor rør ligger i væg mod kattvind. Findes nok ikke andet end at forsøge at isolere på kattvinden. der skal hele den del mod badet isoleres ekstra. Mindst 200 mm og en vindtæt dug udenfor mod det kolde. Også at presse isolering helt ned mod gulvet og under reglen dér. Kulde har en evne til ligesom at finde små huller at suse i og så kan det fryse. Samt at væggen skal have en rigtig isolering, det går ikke med bare 45 mm, det går med 45 mm mellem reglarne hvis det isoleres som skrevet ovenfor. Pak tætte nede ved gulvet ellers kolde gulve. Skal I have gulvvarme El eller vand.
Tak for input! Jeg prøver mig på det i morgen og ser hvor godt jeg kan komme til. Det skal blive -16 i starten af næste uge her, så forhåbentligt ser jeg direkte hvis det virker.

Der ligger vandbåret varme i gulvet. Badeværelset er altså klart, derfor lidt ekstra bøvl at få bugt med problemet da vi gerne ikke åbner op lige i badeværelset. Er dog ikke nogen stor varme i gulvet trods at jeg synes vi har prøvet at skrue op for det.

S
Hvad er det for en regel, der går diagonalt? Spær?

S sinuslinus sagde:
Hvad er det for en regel, der går diagonalt? Tagspær?
Ja, stemmer

J Josefined sagde:
Tak for input! Jeg forsøger mig med det i morgen og ser, hvor godt jeg kan komme til. Det skal blive -16 i begyndelsen af næste uge her, så forhåbentlig ser jeg direkte da, om det har virket.

Der ligger vandbåren varme i gulvet. Badeværelset er altså klart, deraf lidt ekstra besvær med at få bugt med problemet, da vi gerne ikke åbner op lige i badeværelset. Er dog ikke særlig varm i gulvet, selvom jeg synes, vi har prøvet at skrue op for det.
GV i gulvet, så gælder det, at det bliver rigtig tæt udefra skunken ind mod gulvet. Bare pres så meget som muligt ned i folden ned mod gulvet i skunken. Hvis det trækker kold luft ind nedenunder, bliver det koldt gulv, selvom hvis det trækker som en blyants tykkelse mod en GV-slange, kan den fryse. Så du har lidt arbejde at gøre nu. Men vær omhyggelig med isoleringen, så der ikke er nogen sprækker nogen steder. Føler med jer.

• Synes
Josefined
  • Laddar…
S
Er det ikke verdens kuldebro der? Er jo kun nogle cm isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.