Vi er i gang med at forberede byggeriet af vores kommende skråningsvilla. Jeg har talt med en potentiel entreprenør vedrørende valg af byggeteknik til selve skråningsplanet (kælderplanet), og han havde tre forskellige forslag til, hvordan man skulle gøre dette.
1. "Frigolitlego" type dorocell
2. Isoblock type isolerede lecablokke
3. Lecablokke, klassisk muret leca med 50mm cellplast på indersiden efterfulgt af installationsrum og plader.

Forudsætningerne er, at den ene langside på ca. 10m (med 2 støttevægge inde i huset) vil blive fyldt op til en højde af ca. 2m, og fundamentet bygges af kantelementer.

Selvfølgelig havde han sine synspunkter på de forskellige valg, og efter at jeg selv har søgt lidt på nettet, har jeg ikke kunnet finde nogen afgørende punkter, der taler for nogen metode.
Jeg har selvfølgelig også konsulteret konstruktøren i sagen, og han har ingen synspunkter fra et holdbarhedssynspunkt.

Med den information, jeg har nu, føles det som om den bedste løsning er at vælge den konstruktion, som entreprenøren er "bekvem" og erfaren med.
Som ejer er der jo økonomiske og energiaspekter ved de forskellige valg, både på kort og lang sigt...

Spørgsmålet er, hvad er de afgørende punkter?
Hvorfor ville I vælge at bygge med en bestemt metode?

Ingen som har en opfattelse eller erfaring med de forskellige materialer til at bygge en souterrain- eller kælderetage?

Har overvejet om det virkelig er rigtigt at bygge følgende konstruktion med tanke på fugtvandring?
-Isodrän eller tilsvarende
-Leca mursten
-50mm celleplast
-stålregel med installationsrum
-plader typ osb eller plyfa og gips

Vi er i samme situation og er langt fra guruer inden for området. Men efter at have læst lidt om celleplast-alternativet, ser det ud til, at brandsikkerheden er skræmmende lav. Både brandsikringsforeningen og andre indsigtsfulde organisationer mener, at konstruktion med celleplast bør begrænses.
Måske findes der en brandteknisk løsning for alligevel at kunne bruge celleplast.

pjop sagde:
Vi er i samme situation og er langt fra guruer inden for området. Men efter at have læst lidt om celleplast-alternativet ser det ud til, at brandsikkerheden er skræmmende lav. Både brandsikkerhedsforbundet og andre kyndige organisationer mener, at konstruktion med celleplast bør begrænses.
Måske er der en brandteknisk løsning for stadig at kunne anvende celleplast.
Tak for det, havde faktisk ikke taget brand i betragtning i denne henseende...

Havde jeg bygget kælder, havde det nok været med en tyk lecablok og pordrän på ydersiden.

Uden at i øvrigt fordybe mig i udførelsen, så gælder al isolering på ydersiden af muret væg.

• Synes
nordinaren
  • Laddar…
Stemmer for at under jorden skal du bruge tyk almindelig leca med isodrän/pordrän på ydersiden (ingen iso på indersiden, især ikke under jorden).

Takker for meninger og synspunkter. Under jorden vil der blive Leca med pordrän (motsv) på ydersiden. Dog ikke klart hvordan det bliver med al muret fritliggende væg (som bliver hovedparten). Leca er sandsynligvis da det kun bliver en materialekonstruktion i sokkelvåningen. Så skal der på med træfacade på ydersiden (smagssag men sådan er det) men man vil jo sænke U-værdien, så en form for isolering skal der blive mellem Leca og træfacaden. Alternativet er jo at bygge al fritliggende væg med isoblokke og så sætte træfacaden på, der vil nok være en lille forskel i pris mellem de to alternativer. Skal diskutere dette med byggeren og se hvad han har af synspunkter...

Skal du have stenhus med træhus udenpå? :(

Alt tager en drejning...
Har haft nye samtaler med konstruktøren og bygherren, og nu bliver det IKKE træhus på stenhus, men kun delvist, da det faktisk er et terrænbyggeri.
Nu hælder det mod at have en leca-mur, der kan modfyldes. Denne beklædes med pordrän og sædvanlig dræning. Muren skifter gradvist over til trækonstruktion.

Dette bliver en betydeligt billigere konstruktion med hensyn til isoleringsevne. Desuden lettere at arbejde med en trækonstruktion gennem hele huset end at blande forskellige typer. Måske var det dette, som "synpunkter" hentydede til med deres spørgsmål ovenfor...?

Vi får se, om dette er den endelige løsning...

• Byggetegning af delvis træ- og lecamur, der viser en konstruktion i et souterræn, med mål på murene markeret i millimeter.
Senest redigeret:
Ja, det er svært at give anbefalinger om, hvordan du præcis skal gøre.

Vi har "muret" med Dorocells legoklodser under jord og et stykke, hvor vi ikke vil have tilbagefyldning.

Fordelen, som vi så det, var, at vi kunne beslutte lidt senere i projektet præcis, hvordan vores grund skulle se ud. Vi lavede to støttemure på ydersiden af husvæggen, så vi kunne få en lige kant på samlingen mellem opfyldt og åben del af væggen.
På garagen murede vi med leca. Det bliver meget besværligt med løsning på opfyldningen og der, hvor vi skal have panel på trærammen.

Svært at forklare, hvordan det ser ud, men du forstår måske alligevel.

Det, der er praktisk med legoklodserne, er, at det er relativt nemt at regulere op mod dem.
Ulempen er, at der er meget arbejde med armering og derefter støbning.
Det er helt klart en fordel, at rummet bliver godt isoleret.

Lecablokkene er tunge at håndtere. Det er også lidt nusseri med mørtlen. Jeg oplever, at det er mere besværligt at fastgøre rammer.
Til gengæld er det meget enkelt at planlægge og også improvisere, hvis man vil lave ændringer.

Lidt usammenhængende måske. Men det er af velvilje, at jeg forsøger at give mine holdninger.
Jeg er enig i, at det nok er smart at vælge en variant, som din bygger er god til.

Held og lykke med valget.

MVH
Anders.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.