Skal bestille en bordplade til mit nye køkken. Har lidt overvejelser om, hvilket der er det bedste materiale?
Jeg vil have, at pladen skal være ridsefast, modstå væsker og rengøringsmidler samt tåle varme, så man kan sætte gryder på pladen uden problemer. Havde marmor før, men det gør jeg ikke igen.
Hvad er forskellen i holdbarhed mellem fx granit og kvart eller kompositsten?

En træ- eller laminatplade vil jeg anbefale. Træ, helst bøg, er meget pænt og arbejde ved. Men man skal jo have løse skærebrætter, når man hakker, river og skærer grøntsager, kød, brød og andet. Og når man stiller varme pander, gryder og ovnforme, bruger man naturligvis korkunderlag! Laminat har lignende egenskaber, men ser naturligvis mere sterilt ud.

En fordel ved disse materialer er, at de er billige at skifte ud, hvis de begynder at blive slidte og grimme. I modsætning til marmor og lignende, som graver dybe huller i tegnebogen.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
En træ- eller laminatskive ville jeg anbefale.
Træ, helst bøg, er meget flot og arbejde ved.
Men man skal jo have løse skærebrætter, når man hakker, river og skærer grøntsager, kød, brød og andet.
Og når man stiller varme pander, gryder og ovnforme bruger man naturligvis korkunderlag!
Laminat har lignende egenskaber, men ser naturligvis mere sterilt ud.

En fordel med disse materialer er, at de er billige at skifte, hvis de begynder at blive slidte og grimme.
Til forskel fra marmor og lignende, som graver dybe huller i pengepungen.
Hvordan tænker du ang ÆG?????

Granit

• Synes
Filip94 og 1 anden
  • Laddar…
R Rickert sagde:
Hvordan tænker du angående ÆG?????
Med korkunderlæg mente jeg naturligvis sådanne her:
heat-grytunderlagg__27830_PE114220_S4.jpg
Disse findes på f.eks. IKEA. Der er både runde og rektangulære, og de tåler også ovnvarme godt.

Eller mente du noget andet? Det er jo længe til påske :confused:

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
R RoBo sagde:
Granit
Men det er ikke al granit der kan tåle hvad som helst, nogle er mere porøse og kan absorbere farve. Vi har Blue Pearl (tror vi det er tidligere ejer der har installeret det) og den ser ud til at tåle alt, f.eks. hede ovnforme, citronsaft og rødbedesaft, undtagen da et tungt og hårdt objekt faldt ned fra et overskab, der blev det en skramme på pladen (men den kan ikke ses pga. skiftningerne i pladen). Men man skal ikke skære direkte på den, det kan blive ridser men først og fremmest ødelægger man knivene.

Rustfri køkkenvaske tåler alt undtagen meget hede objekter i dag når pladen er tyndere end før.

Er blevet anbefalet keramikplader. Er der nogen, der har erfaringer med dem?

E Ekudden sagde:
Har blivit rekommenderad keramikskivor. Någon som har erfarenhet med dem?
Har du fået et eksempel på en sådan skive?
Keramik er jo meget mere porøst og absorberende end naturlige stenmaterialer, og bliver sikkert grimt/plettet hurtigere, hvis det ikke er specialbehandlet med diverse overfladefyldende stoffer.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Har du fået et eksempel på sådan en plade?
Keramik er jo meget mere porøst og absorberende end naturlige stenmaterialer, og bliver sikkert grimt/plettet hurtigere, hvis det ikke er specialbehandlet med diverse overfladefyldende stoffer.
Jeg ved ikke så meget om dem, andet end at jeg er blevet anbefalet keramik, når jeg har mailet og spurgt

https://www.ballingslov.se/koek/bankskivor-diskbankar/bankskivor/keramik/keramik-beton-silk

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.