Hej!

Jeg er i gang med at bygge et hegn oven på en stenmure. Stenmuren er muret med traditionelle mursten (massiv natursten), hver sten er ca. 170 mm høj.

Hegnet er tænkt at være op til 1,5 m. Trykimprægneret træ. Stolper 95x95 og horisontale ribber 28x45 med mellemrum. I alt bliver hegnet ca. 4+1 m i vinkel, stolperne placeres med ca. cc 1 m (p.g.a. trin i muren). Placeringen er udsat for vind fra nord, så jeg vil gerne have, at det sidder ordentligt.

Så nu til spørgsmålet:
Jeg ser to muligheder for mig.
Den ene at sætte stolpesko (typen med svejset armeringsjern i bunden) som jeg borer ned og forankrer i muren med ankermasse el.lign.
Den anden at sætte stolpesko med 4 mindre huller som jeg borer og forankrer med plugs og franske skruer.

Jeg hælder til den første, men er usikker på, om min borehammer kan klare at bore et 22x250 mm bor i stenen. Det er en grøn Bosch PBH 2200 RE (570W / 1,8J). Det ville være surt at købe alt materialet, og så klarer maskinen det ikke :).

Nogle erfaringer?
 
95x95 virker lidt vel groft, har du billede af muren?
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
95x95 virker lidt vel groft, har du billede af muren?
Yes her kommer et billede af muren. Jeg målte stenene og de er LxBxH=390x190x170.
Tænker du stolper 70x70 i stedet?
Hvad tror du om boring? :)

Tak!
 
  • Grå mur langs græsplæne med blomstrende påskeliljer foran en træterrasse og gul stol ved murstenshus.
OM du har en ekstra sten til overs eller prøv i bunden på en løs sten at bore for stolpesko.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.