Hej,

Jeg er i gang med en grund lige nu til en et-plansvilla med kælder. En del af dækpladen over kælderen vil bestå af en betondækplade, der er tænkt at skulle støbes med samvirkeplade 45/peva45/
Cofraplus. Tanken er, at betondækpladen skal være 150mm tyk, flerfaglig og armeret med 8150 net. Det bør klare mine spændvidder på 3m, 4.5m og 4m ifølge https://hogsaterplat.se/20.0.0.0/7126/10bbbbb1405ea70da80d77564b0cbb07.pdf, hvis jeg forstår det korrekt.

Desværre vil jeg have punktlaster fra søjler fra taget ned på denne betondækplade, hvor der ikke er en bærende væg under.

Betondækpladen vil være ca. 8x10m. Ca. 2.4m ind fra det ene langsidehjørne lander en punktlast på 75kn lige ned på kanten af betondækpladen. Under dette er der en ca. 1.4m fritliggende åbning, hvor punktlasten lander ca. 30cm uden for noget bærende.

Det jeg overvejer nu er, om jeg skal støbe en ståldrager eller anden type drager under dækpladen for at optage disse kræfter. Både fordi det er på kanten af dækpladen, men også fordi der ikke er noget bærende lige nedenunder.

Det er forstærket i pladen i kælderen lige under, med ca. 30x30cm beton, EPS300 samt 4stk. 12jern, 2 top og 2 bund. Muligvis kan jeg sætte en søjle lige under for at tage al kraften direkte ned i kælderen, men så fjerner jeg lidt af "døråbningen".

Tror I, at jeg skal forstærke med en drager under betondækpladen? I så fald, ville det fungere godt at støbe en HEA drager ind, da jeg kan få fat i nogle forskellige størrelser, der har ligget udendørs i X antal år.

Tak på forhånd!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.