Er der nogen, der har prøvet sæbe eller olie som efterbehandling? Resultat?

Seks betonfliser i to rækker, tre med gjuta fin nederst og tre med expanderbruk øverst. En spartel ligger ovenpå en flise.

Nederst 3 bitar Støbe fin.
Øverst 3 bitar med expanderbrug.

Støbe fin blev lidt flammig og ikke lige så tæt.
Expanderbruget blev klokkeklart!

Sleb let med vådslibepapir 1200 og fik en meget fin overflade (vil ikke have frem ballastemnet)... Nu er det bare at overfladebehandle pladerne for at se, at det bliver godt også...
God weekend!

• Synes
peppepingvin
  • Laddar…
Bordet er nu klart.
3 billeder som viser bordet under støbningen, efter støbning og afformet på plads.

Resultatet blev rigtig godt!
Let slebet med vådslibepapir og mangler nu kun at overfladebehandle med olien...

Benene er i dette tilfælde bukke fra Ikea. Dette bord lavede jeg til en ven, på det bord jeg skal lave til mig selv, vil der blive svejsede ben i sortstål.

• Betonbord under støbning i træform på gulv, omgivet af værktøj og en byggepistol i et rum med lys og møbler.
  • Betonbord under støbning, omgivet af plast og værktøj, sprayflaske til fugtning på siden, lampe lysende over projektet, spejl og sofa i baggrunden.
  • Et færdigt bord med bukkeben fra Ikea, omgivet af røde stole. Bordet har lysestager og står på et trægulv i et rum med lukket døre.
  • Synes
KniveN og 1 anden
  • Laddar…
Lækkert som pokker! Hvad vejer bordpladen?

Godt arbejde! Flot!
Hvad brugte du til armering? Almindeligt net? Tykkelse på skiven?
Jeg skal støbe en bordplade på 3,6 meter og jeg er også nysgerrig på vægten!
Jeg antager, at man skal leje en betonvibrator for at få det godt, ikke?
Mange spørgsmål...

Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/

Halløj!

Skiven vejer 120 kg. Vi var tre "ungtyre" på godt over 30, og da var den ret let at håndtere, hvis man ikke behøver at flytte den alt for lange strækninger. Vi støbte direkte i lejligheden for at gøre det så enkelt som muligt.

Vægten på skiven regner du ud ved at multiplicere volumen med betonens densitet, som er 2400 kg/kubikmeter (2,4 kg/liter).

Jeg brugte 4 stk. 12mm armeringsjern i længderetningen og ca. 10 stk. bistål som tværarmering. Disse bandt jeg sammen til et gitter, som kan ses ved siden af formen på et af billederne.

Jeg brugte en lille stavvibrator med en rørtønde på ca. 25mm, som jeg lånte fra arbejdet. Jeg ville aldrig selv støbe noget uden at vibrere. Selvfølgelig kan det gøres på flere andre måder, men har man adgang til en vibrostav eller et vibrobord, er det selvfølgelig det bedste.

Hvis jeg skulle anbefale noget, ville det være at bruge expanderbruk for dens høje flydeevne samt vibrostav. At blande billigere beton med mere vand for at gøre den mere flydende giver ikke et lige så godt slutprodukt. At blande billigere beton med den rigtige mængde vand fungerer selvfølgelig, men kræver til gengæld en højere vibrationsindsats og rigtig udstyr. Expanderbruk er meget let at arbejde med. :)

• Synes
Ribnell
  • Laddar…
Tak for svar!
Expansionsbeton og vibratorstav bliver det!
Armeringsnet har jeg over. Det skal blive sjovt!

Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/

Form og armering klar i lørdags. Støbte på søndagen. Det føltes rigtig godt, og alt gik glat. Valgte at gøre pladen 30 mm tyk og armerede med 6 stk. længdeførende 12mm jern og en flok 40mm bistål som tværarmering.

Kommer tilbage med flere billeder efter afformning.

• Form og armering til betonplade klar på et arbejdsbord i et rum.
  • En armeringsstruktur på gulvet, klar til betonstøbning. En person sidder ved siden af, omgivet af værktøj og materialer.
Hvor meget og store porer bliver der? Kan man blive inviteret til en ekstrem nærbillede af slutresultatet? Hvor tyndt kan man støbe? Overvejer at lave en stænkplade til køkkenet og vil have den så tynd som muligt.

Hvor tyndt afhænger primært af, hvor lavt du kan bygge formen, samt hvor stor pladen er, da den med øget størrelse bliver svær at håndtere uden at den knækker. 1 cm burde ikke være noget som helst problem. Husk at imprægnere, da stænkbeskyttelsen ellers bliver meget plettet. Kan tage nærbillede i morgen til dig af mine plader, kan på forhånd dog fortælle, at der ikke er nogen spor af luftporer. Jeg er meget tilfreds.

• Byggeprojekt i gang med værktøj og materialer på en træbordplade i et rum. Stiger og udsigt fra et vindue i baggrunden.
  • Formen til en betonskive ses på et arbejdsbord indendørs, omgivet af værktøj og byggematerialer. Skiven er delvist hærdet.
  • Betonbordplade installeret i køkken, med håndvask og kogepladeudskæringer, uafsluttede skabe nedenunder.
  • Billede af et køkken under renovering med en betonbordplade i forgrunden og ufærdige skabe i baggrunden.
  • Synes
KniveN
  • Laddar…
Ser rigtig fint ud!!!

Nogle nærbilleder efter let vådslibning ifølge ønske

• Billede af en køkkenbordplade efter let vådslibning med en foldemeter ved siden af en indbygget vask.
  • En tommestok ligger på en glat overflade efter vådslibning.
Og et billede efter imprægnering.
Består vandtesten dvs. at vandet bliver liggende ovenpå pladen uden at blive absorberet ned i materialet
Vanddråbe på overflade efter imprægneringstest, viser vandet, der ikke absorberes i materialet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.