8,105 læst ·
18 svar
8k læst
18 svar
Væggen bliver til pulver (sætte hylde op)
Hej!
Jeg skal hjælpe min kollega, som har haft lidt problemer med at sætte et Elfa-system op på væggen i hans soveværelse. Når han forsøger at bore huller, er det som om alt bare pulvrisere. Hullet har han kunnet lave med en almindelig skruetrækker, da han siger, at han ikke har behøvet borehammer. Han siger, at det pulvrisere og at det lidt længere inde bliver noget hårdere.
Hvordan kan jeg hjælpe ham? Findes der nogen god rawlplug, jeg kan vise ham eller nogen anden god fremgangsmåde?
Tak på forhånd!
Jeg skal hjælpe min kollega, som har haft lidt problemer med at sætte et Elfa-system op på væggen i hans soveværelse. Når han forsøger at bore huller, er det som om alt bare pulvrisere. Hullet har han kunnet lave med en almindelig skruetrækker, da han siger, at han ikke har behøvet borehammer. Han siger, at det pulvrisere og at det lidt længere inde bliver noget hårdere.
Hvordan kan jeg hjælpe ham? Findes der nogen god rawlplug, jeg kan vise ham eller nogen anden god fremgangsmåde?
Tak på forhånd!
Det er en gammel bygning, så det lyder rimeligt. Tror det er omkring 2 cm, som du siger. Han har ikke lavet flere huller end det, der er på billedet. Burde man teste at lave yderligere huller, og hvor langt væk fra det første bør det i så fald være? Eller findes der nogen specialpløk eller andet, der virker i det hul, han allerede har lavet?Viktor.J sagde:
2 cm hul for at sætte en hylde op lyder meget spinkelt uanset. Når jeg har hængt ting op, plejer jeg at bruge 8-10mm plugs og ret kraftige skruer. De er nok 5-6 cm lange i hvert fald. Mit råd, som amatør, er at skaffe rigtige plugs og rette skruer til, bore ret dybt, i hvert fald et par cm ind i det, som forhåbentlig er hårdere. For et eller andet sted må der være mursten, slagsten, beton osv. Hvis han stadig ikke får "feste", så prøv at hoppe nogle cm til en anden retning, for det kan jo være en fuge, han har ramt. Hvis dette stadig ikke virker, er der måske brug for lidt mere forskning. Er det en lejlighed, kan han tale med naboerne, er det et hus, bør han vide, hvad det er for vægge, og derefter lave en ny plan. En sidste udvej kan vel være at bruge noget i stil med kemankre.
Han borede lidt længere end det, men han turde ikke gøre mere, da det blev pulver de første 2 centimeter. Men godt at vide. Jeg må nok henvise til størrelsen på pluggen og skruerne, som du nævner. Måske kan han endda låne en regeldetektor, så det måske letter noget.Viktor.J sagde:
2 cm hul for at sætte en hylde op lyder meget spinkelt uanset. Når jeg har hængt ting op, plejer jeg at bruge 8-10mm plug og ret kraftige skruer. De er nok 5-6 cm lange i hvert fald. Mit råd, som amatør, er at skaffe rigtige plug og rette skruer til, borre ret dybt, i hvert fald et par cm ind i det, som forhåbentlig er hårdere. For et eller andet sted må der være mursten, slagsten, beton osv. Hvis han alligevel ikke får "faste", så prøv at hoppe nogle cm til en anden side, for det kan jo være en fuge, han er kommet til at ramme. Hvis dette alligevel ikke virker, måske lidt mere efterforskning er nødvendig. Er det lejlighed, kan han tale med naboerne, er det et hus, så burde han vide, hvad det er for vægge og derefter lave en ny plan. En sidste udvej kan være at bruge noget som kemankare.
Det er meget usædvanligt at have puds på trævæg. Så en regeldetektor vil sandsynligvis ikke hjælpe. Havde jeg været ham og bekymret for huller og skader, ville jeg først finde ud af, hvad det er for en væg....
Okay, godt at vide. Jeg vil bede ham spørge foreningen eller en nabo, så vi får lidt mere kød på benene.Viktor.J sagde:
Det er et meget godt første skridt. Du kan jo også fortælle her, hvad det er for en type hus, alder osv., så kan man med ret stor sikkerhed afgrænse konstruktion og type af væg.
Jeg har ikke nøjagtigt byggeår, men det er en lejlighed i Stockholm i en bygning fra omkring 1920'erne. Det er altså højt til loftet, strukturer og sildebensparket. Håber det hjælper.Viktor.J sagde:
Hej. Det er svært at undgå, at væggen tager skade, når det er så porøst. Jeg ville have gjort sådan her:D dantom sagde:Hej!
Jeg skal hjælpe min kollega, som har haft lidt problemer med at sætte et Elfa-system op på væggen i hans soveværelse. Når han forsøger at bore huller, er det som om alt bare smuldrer væk. Hullet har han kunnet lave med en almindelig skruemaskine, da han siger, at han ikke behøvede en borehammer. Han siger, at det smuldrer væk, og at lidt længere inde er der noget hårdere.
Hvordan kan jeg hjælpe ham? Findes der nogen god rawlplug, jeg kan vise, eller en anden god fremgangsmåde?
Tak på forhånd!
Boret alle huller til ca. 7 cm's dybde. De huller, der består af porøst materiale rundt om, skraber man op, til det bliver fast, eller maks. på størrelse med en knytnæve. Reparerer med gipspuds. Lader tørre i 24 timer. Nu har man et fast underlag at lave nye huller i. Mvh
Senest redigeret:
Meget usædvanligt er det næppe, i ældre bygninger er det ofte planke 》vassmåtte (eller anden armering) 》puds som opbygning af væggen.Viktor.J sagde:
Kan også være værd at bruge letbetonskruer, typ 'wall dog', mindst 50 mm. Forbor med almindelig hårdmetalbor uden slag og så små huller som muligt, så sætter man måske dobbelt så mange skruer som hvis man havde haft en fin betonvæg. Visse skruer vil ikke tage, men samlet set på en skinne er det ikke noget problem.
Fra 20'erne er det nok tyk kalkpuds, som man ikke kan hænge mere end et meget let billede op i med søm (ingen plugs), og under dette er det, vil jeg tro, massivtræ eller murstensvægge. Jeg ville fortsætte med at bore og finde ud af, hvad væggen er lavet af. Endnu bedre er det nok at spørge bestyrelsen i foreningen, for de ved sikkert, hvordan væggene er opbygget.
Pudset kan som sagt ikke holde til noget tungere, er min erfaring. I hvert fald ikke et elfasystem eller et fjernsyn. Men på et 20'er-hus er der garanteret noget bagved, som du kan hænge hvad som helst op i. Ikke som 70'er-huse med en enkelt gipsvæg og så luft, eller blåbeton. Dengang tænkte man nok, at det tungeste, der skulle op, var et fastnålet billede fra OKEJ med Samantha Fox.
Pudset kan som sagt ikke holde til noget tungere, er min erfaring. I hvert fald ikke et elfasystem eller et fjernsyn. Men på et 20'er-hus er der garanteret noget bagved, som du kan hænge hvad som helst op i. Ikke som 70'er-huse med en enkelt gipsvæg og så luft, eller blåbeton. Dengang tænkte man nok, at det tungeste, der skulle op, var et fastnålet billede fra OKEJ med Samantha Fox.