Hej alle,

Efter to somres byggeri af både gæstehytte og større fritidshus på egen hånd, har man jo tænkt en del over, hvorfor visse ting ikke er blevet opfundet, eller hvor de kan findes. Det kan være alt fra "Hvor svært kan det være at finde en god standardløsning for at få mineraluld til at blive mellem bjælkerne i loftet?" til "Tusindvis af år med husbyggeri og karmeskruer med diagonalopmåling er det bedste, de har fundet på..hvorfor findes der ikke en firkantet retskinne til at sætte i dørkarmen, når jeg monterer den?"...

Jeg tænkte, det kunne være værdifuldt at dele både disse idiotproblemer og de løsninger, folk har fundet.

En anden aspekt er desuden, at der findes en hel del professionelle ting, der hverken er komplicerede eller specielt dyre, men som ikke synes at være tilgængelige for privatpersoner...?

Jeg starter:
? Ovenstående angående et idiotsikkert værktøj til at sikre dørkarmenes rethed..og da mener jeg ikke diagonalopmåling og vaterpas...

For dørkarme, kan du ikke fremstille et krydsstag i den rette længde, som du bare skubber ind, når du skal montere?

Sæt dørbladet i...

bigsnucke sagde:
Sæt i dørbladet...
Så bliver det for tungt for TS at flytte. :P
Men det kan jo også være, at TS ikke har bestemt, hvilket dørblad han vil have, eller at han slet ikke skal have noget dørblad? Det finder vi snart ud af. :)

Njae, I misforstår mig. Jeg har allerede monteret dørene, men irriterer mig over, at der efter så mange millioner døres montering i verden ikke findes noget smart moderne værktøj, som en fleksibel inderramme eller lignende... Jeg monterede mine døre med vaterpas og diagonalmåling med to lægter på den klassiske måde, og med Adjufix.

Tænkte mere om I har andre ting, I har syntes, burde findes, når I bygger, men som I ikke har set på markedet?

For øvrigt, jeg måtte hænge på dørbladet til hoveddøren stående på den midlertidige trappe 2,5 meter over jorden, med en regel understøttet af en stige, og med fruen ankrende døren med et reb...døren var fedt for tung til at få på plads med bladet i nemlig.

Det burde være muligt at konstruere et justerbart krydsstag, hvor begge støtter altid er lige lange. Jeg har en slags idé i hovedet, men får det ikke til at fungere i Paint... Sæt det i karmen, spænd det ud, og karmen er i vinkel og helt stiv. Jeg må nok tage og tegne lidt og sælge det til en eller anden producent...

Ellers: Gravitationsinverteren - flydspackle vægge og loft. :wow:
Den har jeg ikke rigtig løst endnu...:S

Havde det været et kæmpeproblem, havde der været en løsning, fx dørkarme er ret nemme at sætte ind, når man har lært det. Der findes en række produkter, der løser alle mulige problemer, men som aldrig rigtig sælger, for omkostningerne er ikke rigtig motiverede, det er mest en sjov ting.
En fjollet produkt var et elastisk bånd med markeringer, som man skulle strække ud langs facaden for at slippe for selv at regne ud, hvordan panelerne skulle deles.

At få mineraluld til at blive mellem bjælkerne løser man ved at hæfte plasten ca. 50 cm op, skubbe isoleringen ind, hæfte plasten lidt mere op osv.

Men de fleste mekaniske hjælpemidler synes at være opfundet, så ser jeg hellere smarte ideer med mobilapplikationer, fx kommunikere mærkelige mål i et håbløst hjørne, eller regne ud, hvilken vinkel saven skal have, når man skal gerer en skrånende overbjælke.

Problemet med diagonal måling er et problem der ikke findes. Hvis du monterer karmen med vaterpas, behøver du ikke måle diagonalen. Monter bare hængselsiden samt overstykket i lod og vater. Isolering i loftet, spænd en murersnor mellem reglarne. Det bedste værktøj jeg kan anbefale, er en god lasermåler, uvurderlig når man lister bl.a.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.