For at isolere lyd fra og til stueetagen:

• Total voters
    5
Træbjælker og rør under et gammelt gulv med trærester og snavs, blå sko i bunden af billedet. Hej,
Vi har fjernet gulvet og er kommet ind til træbjælkerne, som I kan se på billedet. Jeg har tænkt mig at lægge vinyl, men under vinylen har jeg overvejet 22mm spånplade og 13 mm gipsplade ovenpå spånpladen. Hvorfor? Jo, fordi jeg bor i storbyen og vil leje min renoverede kælder ud til en studerende, og derfor vil jeg "isolere" lyd.
Mit hus er 1,5 etage med kælder.
Har jeg tænkt rigtigt med spånplade og gips? Eller er spånpladen alene nok?
Jeg har valgt den tykkeste spånplade, fordi jeg også har tænkt, at det er bedst for isolering. Rigtigt?

Claes Sörmland
For at få det lydtæt, skal det for det første være helt lufttæt, så lyd ikke kan trænge igennem hulrum. Dette kan du løse med spånplade, som limes meget omhyggeligt, og ved at tætne alle samlinger med akrylfug meget omhyggeligt.

Næste ting er, at du skal øge vægten på pladematerialet, så hele pladen ikke kan svinge med lyden. Bas er naturligvis sværest at stoppe med sine lange bølgelængder. Gipsplader er helt klart en mulighed. Tidligere brugte man sand i mellemlagene, og det hjalp mod lyd.

Ideelt set burde gipsen lægges flydende på gulvspån, dvs. på dæmpende materiale (som gummiklodser), men det er nok ikke realistisk i dit tilfælde. Passer til type studiebebygninger.

• Synes
arkTecko og 1 anden
  • Laddar…
Findes nok et par opfølgende spørgsmål, der bør stilles, inden man svarer.
Skal råsponten fjernes og erstattes med gulvspån (OBS gulvspån ikke "almindelig" spånplade)
Hvis alt skal fjernes, skal så isoleringen i trossbotten udskiftes og i så fald med hvad.

eller er planen kun at lægge spånplade på eksisterende råspont

planen er at blot lægge spånplade på eksisterende råspont.

Som Claes sagde, gulvplader der limes ordentligt så der ikke bliver nogen luftspalter (og tæt alle samlinger mod kanter/i vægge) og derefter et tungt gulv, gips er det bedste valg. Så får man en god reduktion af lydgennemføringen. Efter det tror jeg, det bliver dyrt for en relativt marginal effekt. Eventuelt kan dobbelte gipslag være værd at overveje, hvis pladsen er til stede, og det er vigtigt nok.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.