Jag håller på och planerar för ny garageport och gångdörr till mig och grannens radhus. Vi har en öppning på 444x208cm och i denna ska garageporten installeras. Den ska alltså installeras i öppningen, inte innanför. Tillverkaren säger att det går bra, men att vi måste då bygga en karm på 10x10cm att fästa porten i.
Jag har klurat lite på hur man gör det hela snyggt och känner mig ganska färdig. Men innan jag beställer port och dörr måste jag vara hundra på måtten. Därför behöver jag nu ta reda på om det finns ett lämpligt matreal att bygga karmen av?
Beijer har 95x95mm regel och den har jag räknat med i min ritning nedan. Men frågan är om det är bra med en sådan regel, eller om man behöver välja en limträbalk istället för att undvika vridning/skevning? Vore ju tråkigt om dörrarna börjar passa dåligt pga vridning i virke. Både port, dörr och karm kommer vara svart och sitta i västlig riktning, så det finns en del utsatthet för sol.
Tak. Var og talte med Beijer i dag "Spørg nogen der ved" og fik rådet at bygge med reglar i flere lag, som limes. Såsom at en 45x95 sættes med montagelim og ekspansionsbolt/letbetonskrue mod loft/væg. Derefter fastgøres denne regel med endnu en 45x95 med lim imellem. På den måde får man et hjemmelavet limtræ og dækker desuden de større skruehuller efter ekspansionsbolten/letbetonskruen.
Tak. Var og talte med Beijer i dag "Spørg nogen som ved" og fik rådet at bygge med regler i flere lag som limes. Sådan at en 45x95 sættes med montagelim og ekspansionsbolt/letbetonskrue mod loft/væg. Derefter øges denne regel med yderligere en 45x95 med lim imellem. På den måde får man en hjemmelavet limtræsbjælke, og desuden dækker man de større skruehuller efter ekspansionsbolten/letbetonskruen.
Føles fornuftigt
Nej....ikke så fornuftigt. Det er for grove stykker. Regler laves af gran, et ringere træ end fyr, som dørkarme normalt laves af. Sav tyndere stykker og få stressen ud af træet, og så lim dem sammen til den ønskede dimension, eller køb færdiglimet træ og byg med.
Glemte at nævne, at jeg havde tænkt mig at bruge høvlet 45x95 i stedet for regel, som plejer at være afrundet i hjørnerne. Dette for at få indtrykket af, at det er en tyk karm og ikke bygget i flere lag. Høvlet 45x95 er i fyrretræ på alle byggemarkeder, hvor jeg finder det i hvert fald. Save itu og lime sammen føles tidskrævende. Ville det være en idé at bygge på 34x95 høvlet i stedet, dvs. det bliver et yderligere lag?
Glemte at nævne, at jeg havde tænkt mig at bruge plønehøvlet 45x95 i stedet for regel, som plejer at være afrundet i hjørnerne. Dette for at få indtrykket af, at det er en tyk karm og ikke bygget i flere lag. Plønehøvlet 45x95 er i fyrretræ på alle byggemarkeder, jeg finder det i hvert fald. Save itu og lime sammen virker tidskrævende. Ville det være en idé at bygge på 34x95 plønehøvlet i stedet, dvs. det bliver et yderligere lag?
Du blander begreberne sammen. En regel er høvlet med afrundede hjørner og er af gran. Plønehøvlet er snedkertræ af fyr, som findes på byggemarkeder, men som plejer at stå blandt listerne og findes bestemt ikke i 45x95 eller 34x95. At købe plønehøvlet fyr bliver dyrere end limtræ. Men er mere "rigtig" træsort til karmproduktion.
Jeg arbejder med IT til daglig og er vel mere af en interesseret og omhyggelig amatør, når det kommer til byggeri. Derfor bruger jeg måske forkerte ord. Men hvis Bauhaus sælger noget under rubrikken planhøvlet 34x95 eller 45x95, så tror jeg jo på, at det er det?
Bauhaus tager 10:95kr/lpm for 45x95, mens limtræssøjler (dog i gran) koster 88:95/lpm. Så prismæssigt (hvis jeg nu har fat i den rigtige slags træ, vil jeg sige) står metoden med at bygge selv ret godt. Et andet argument Beijer gav var, at det er meget lettere at fastgøre en 45mm regel mod væg og over liggende, som man så saler på - sammenlignet med at fastgøre noget, der er 10cm tykt på en gang. At bygge flere lag dækker desuden sekskantsskruen, som ellers skal fordybes og proppes.
Jeg hævder, at Bauhaus ikke bruger den rette betegnelse og gør det forvirrende for forbrugere. Alle regler i byggehandlen er høvlede, en lægte saves på savværket til fx 50x100 men for at få præcise mål høvles alle lægter til en nøjagtig dimension, i dette tilfælde 45x95. Planhøvlet findes beskrevet her http://www.planhyvlat.se En lægte har en vis fugtighedskvote og det er ikke usædvanligt, at den vrider eller krummer sig, planhøvlet har en lavere fugtighedskvote og plejer at blive opbevaret i et varmt rum på byggemarkedet. Planhøvlet er meget dyrere end almindelig hurtigtvoksende gran som man bruger til lægter men er et betydeligt finere træ. (Snedkertræ)
Hvad tror du så om Ekesiöö's sortiment? Ekesiöö føles jo som en mere professionel træhandel end Bauhaus. I deres sortiment findes "Planhøvlet Fyr Kvalitet A" og "Planhøvlet Fyr Kvalitet B". Udover dette har vi blandt andet en kategori, der kort og godt hedder "Reglar".
45x95 findes som "Planhøvlet Fyr Kvalitet B" og "Regel" - men ikke "Planhøvlet Fyr Kvalitet A"
Må nok tage derhen og tale med dem og høre, hvilket tømmer de sælger, for der står ingen direkte forklaring på, hvad forskellen mellem A-B kvalitet indebærer. Eneste ledetråd er, at billedet viser en knastfri planke på A og en lille knast på B.
Oj, her findes der kundskaber Tak så meget for svarene.
Hvad tror du om Ekesiöö's sortiment så? Ekesiöö føles jo som en mere professionel træhandel end Bauhaus. I deres sortiment findes "Planhøvlet Fyr Kvalitet A" og "Planhøvlet Fyr Kvalitet B". Udover dette har vi blandt andet en kategori, der hedder kort og godt "Regler".
45x95 findes som "Planhøvlet Fyr Kvalitet B" og "Regel" - men ikke "Planhøvlet Fyr Kvalitet A"
[link]
Må nok tage derhen og tale med dem og høre, hvad for noget træ de sælger, for der står ingen direkte forklaring på, hvad forskellen mellem A-B kvalitet indebærer. Den eneste ledetråd er, at billedet viser en knastfri planke på A og en lille knast på B.
Du er ret på den! Det har med knaster at gøre. Præcis som når man taler regler, findes der forskellige klasser C14, C18, C24 hvor kun visse klasser må anvendes i bærende dele på grund af knasttætheden.
Kertobalk? Jeg begynder at undre mig over, hvad det egentlig er, du skal bygge? Skal du bygge en karm, eller skal du lave en opbygning til hullet, som karmen skal fastgøres til?
Køber du en garageport eller en yderdør, så følger karmen jo med.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.