Hej

Med tanke på hvordan priserne skyder i vejret, var det dårlig timing at påbegynde et villabyggeri nu. Vi er kommittede og skal færdiggøre, men jeg jagter omkostninger.

Råspont til tag.

Findes normalt i to bredder (95 og 120 mm) samt faste længder eller "faldende længder". Også muligt at købe med facadeende.

Hvad er det bedste køb, dvs. billigst uden at gå for meget på kompromis med kvaliteten?

Senest redigeret:
Hvad skal du bruge det til? Er det til taget, så kør med luger.

Lulaua Lulaua sagde:
Hvad skal du bruge det til? Er det til taget, så gå med loftplader.
Ja,, det glemte jeg at skrive.
Det er til taget.
Kvadratmeterprisen på en loftplade er betydeligt dyrere end træ. Mener du, at man sparer på arbejdet?

Tomture61
Hvis det ikke er dig selv der holder i hammeren, så er råspontluckor meget mere tidseffektive.

Skulle vælge spor selvom jeg spikede selv, det går hurtigt så det er værd prisforskellen.
Skal du spare og spiker selv og vil blive grillet på taget så 120 spont i faldende længder bare det er ændespont så du kan sammensætte løbende

• Synes
timriltskalle og 2 andre
  • Laddar…
Det kommer an på, hvad I skal have for tagbelægning derefter, kvist, endeskød er det bedste, hvis man skal have plade- eller båndtækket plade, da man slipper for generalsamling.

Hvis man skal have betonfliser, duger det udmærket med kvistluge, men personligt anser jeg dem unødigt tunge at håndtere for hånd på alm. 1,5 plans hus.

Hvis det nu primært handler om kostnad, så kan man jo sætte spørgsmålstegn ved råsponten helt og holdent. Der findes masser af underlagsduge på markedet, som kan monteres direkte på spær. Men det afhænger jo lidt af den øvrige konstruktion samt hvilket ydertag man skal have.

Jeg overvejer også det her med råspont.... Så jeg rådførte mig med min "konsulent, vennen i byggebranchen, om man kan lægge krydsfiner i stedet, og hvis jeg lægger lægter i samlingerne, mente han det går fint. Nu er der bare 76 cm cc mellem spær.
Protte

• Synes
AndreasLarsson89
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Hvis det primært handler om omkostninger, kan man jo helt stille spørgsmålstegn ved brugen af råspont. Der findes mange underlagsduge på markedet, der kan monteres direkte på spær. Men det afhænger lidt af den øvrige konstruktion samt hvilket undertag der skal anvendes.
Handler det om levetid og omkostning per år, bør man nok have råspont, underlagspap og tegl eller båndfalsede plader.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.