S
Hej,

Det føles lidt sent at stille dette spørgsmål, men jeg har bygget nye vægge på overetagen og har brugt dobbelte plader i væggene, altså spånplade inderst og gips udenpå, hvilket resulterer i næsten 100 kg pr. meter væg. I alt er der 21 meter væg, altså 2100 kg fordelt på overetagen. De gamle vægge var kun i enkelgips.

Mellembjælkerne er CC 60, 195x45 (fra 1978). Det samlede areal ovenpå er 65 kvm, maksimal spændvidde er vel ca. 4m mellem hovedvæggene nede. Bør jeg bekymre mig for at have bygget for gode indvendige vægge tror I? Jeg har dog aldrig hørt om et hus, der er brudt sammen, selvom folk slæber op klaverer og boblebade. Jeg oplever heller ingen svigt eller knirken.

/Micke

Ingen grund til bekymring.
Det er endda sådan, at dine spånskivor vil få væggene til at i nogen grad fungere som meget høje bjælker og på den måde fordele alle laster mere jævnt over bjelkelaget!

S
Tak for svaret, ja det føles som om det bliver rigtig stabilt, har også limet spånpladen mod alle regler (mest metalregler). Som du siger, så burde jo væggene, der går tværs bjælkelaget, sprede lasterne. Udnyttede også chancen til at skrue omkring 500 spånpladeskruer i gulvet, som tidligere kun var sømmet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.