Moderator
· Stockholm
· 57 787 indlæg
Jeg ved, at mange anvender gipsbruk til lignende pudsning. Om det er optimalt ved jeg ikke. Vent helst på svar fra andre, mere kyndige medlemmer.
Senest redigeret:
Der er vel to skoler:
1. Gipsbruksgænget.
2. Cementbaseret fillergænget.
Begge fungerer. Jeg er ved et tilfælde havnet i kategori 2.
Man kan jo også pudse med pudsbruk. Det er billigt. Men det krymper over tid, så det passer sjældent godt til renoveringsreparationer af denne type, når tiden er begrænset.
1. Gipsbruksgænget.
2. Cementbaseret fillergænget.
Begge fungerer. Jeg er ved et tilfælde havnet i kategori 2.
Man kan jo også pudse med pudsbruk. Det er billigt. Men det krymper over tid, så det passer sjældent godt til renoveringsreparationer af denne type, når tiden er begrænset.
Jeg havde en lignende situation, brugte husfix (casco). Det fungerede godt og er let at arbejde med. Mit var lidt dybere, så jeg måtte påføre det i omgange og lade det tørre imellem. Men det synker efter, så man skal vente på, at alle lag, inklusive de sidste spartlinger, er tørret ordentligt ind. Jeg troede, det var gjort i mit tilfælde, så jeg blev færdig med malervæv og malede pænt og flot. Såg ud lige så godt og jævnt som helst, når jeg tjekkede med skrå belysning. Men efter nogle uger havde det sunket lidt alligevel, suk. Jeg måtte bredspartle og slibe, på med ny malervæv og male. Nu er det ikke sunket mere, og alt er dobbeltarmeret med to lag malervæv, men jeg var ikke så glad, da jeg måtte gøre det om og gøre det rigtigt.
Om gipsbrug er bedre, ved jeg ikke, men engang for mange år siden reparerede jeg store huller i vægge i en anden lejlighed med gips blandet i grovspartel, og det vil jeg huske som fungerede fint.
Om gipsbrug er bedre, ved jeg ikke, men engang for mange år siden reparerede jeg store huller i vægge i en anden lejlighed med gips blandet i grovspartel, og det vil jeg huske som fungerede fint.
Krymper (mere) under tørretiden for at være mere præcis, hvilket bl.a. er årsagen til, at puds skal påføres i flere (centimetertykke) omgange.Claes Sörmland sagde:
Andre faktorer at overveje:
1. Pris. Husfix ca. 60 kr/kg, gipsmørtel ca. 10 kr/kg, kalkmørtel ca. 7 kr/kg.
2. Materialernes indbyrdes hårdhed, hvilket påvirker risikoen for sprækkedannelse, hvor materialerne mødes - jo mere ens, desto bedre.
3. Anvendelse. Gips og cementfiller har en mere smørbar, spartellignende konsistens, hvilket kan opleves lettere at arbejde med, hvis man ikke mestrer mørtelens egenskaber. Det kan samtidig være sværere at få en jævn og pæn overflade. Også åbningstiden og vedhæftningen har betydning for anvendelsen.
5. Fugtighedsegenskaber. Ikke aktuelt her, men i udsatte situationer skal man tage hensyn til, hvordan materialerne reagerer på fugt.
Klik her for at svare