Jeg skal bygge vægge (til en mindre bygning), krydslagte lægter 95+45 og overvejer et par ting.

Hvad er der af fordele og ulemper ved asfaboard, gips henholdsvis bare vindpapp? (Væggene skal beklædes med stående træpanel.) Jeg gætter på, at det er omtrent som at spørge, hvilken religion der er bedst, men det kan jo være nyttigt at få nogle synspunkter.

Behøver jeg at afstive det? (Jeg skal have spånplader indvendigt.)
Hvad er i så fald at foretrække, skråstivere eller metalbånd?

Ja du, det kan man spørge sig selv. Det er nok sådan, at ingen af de her tre alternativer er direkte overlegne, uden du kan egentlig tage hvilken som helst. Men, lidt for- og ulemper som jeg ser det:
Vindpap +: hurtigst at montere, billigst
Vindpap -: mest skrøbelig, stabiliserer ikke noget
Asfaboard +: vægtmæssigt let at håndtere, giver en vis stabilitet
Gips +: brænder ikke, giver meget stabilitet.
Gips -: vægtmæssigt tungere at håndtere

Asfa og gips koster nok præcis det samme. Der har været lidt diskussioner om, at gipsen (eller rettere papiret) mugner. Men asfaboard kan også mugne.
Du har en fjerde mulighed, og det er vinddug. Det er som vindpap men i nogen form for plastmateriale, så den er meget stærkere. Fordelen der er, at man får et vejrtæt hus på mindre end en time. Jeg har personligt ikke testet dette, så jeg har ingen mening om, det er godt eller ej.
Stabilisere behøver du sikkert. Med gips kan du i princippet klare dig uden ekstra forstærkninger, men jeg synes nok, at det føles bedre med end uden. Jeg foretrækker hulbånd. Med regler på skrå bliver det mere besværligt, når man isolerer, eftersom man skal skære ud og ordne. Hulbåndene derimod er vanskeligere at montere. Det gælder om at få dem tilpas spændte.

Byggede skuret med vindduk og hulbånd. Nu gjorde jeg sådan, at jeg havde liggende 45X45 udenpå stående 45X145. Imellem dem spændte jeg hulbåndene, så de kom helt af vejen. Dug udenfor 45X45. en sømleliste på det og så panelet

Der findes jo noget, der hedder Masterboard også. Det er både vindtæt, fugttæt og stabilt på én og samme gang!
Har ikke prøvet det selv og ved ikke, hvad det koster, men det virker meget godt!
Har for resten en nabo, der skruede op cementbaserede plader i skuret, fordi han skulle have brænde mod den væg og ville undgå problemer med skimmel eller lignende...

Her er masterboard pladen:
www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterb/$file/masterb.pdf

Tror vi er oppe på 5 eller 6 alternativer nu...

DVE

Mikael_L
Stagnationen da...
Er det tilstrækkeligt med spånpladerne på indervæggen for at opnå tilstrækkelig stagning?

Ja, jeg så, at der fandtes svar, men jeg undrer mig bare lidt, synes at de plader burde gøre ret meget nytte.

DVE sagde:
Finns ju nått som heter Masterboard också. Är både vindtätt, fukttätt och stabilt på en och samma gång!
Har inte provat de själv och vet inte vad de kostar men de verkar väldigt bra!
Den er jo godt nok meget dyrere end de andre alternativer; det er vel omtrent det femdobbelte. Er nok overkill at have som ydervæg beklædning. Det er vel Masterboard man skal bruge i stedet for gips i vådrum fremover.

...kan du lime med trælim mod reglarne og derefter skrue. Så burde du ikke behøve nogen yderligere stagning. Hulbåndene kan jo være rart at slippe for...
Hvis man skulle regne på dette, ville jeg gætte på, at man kan regne det hele hjem uden problemer med skrue-limede spånplader.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.