Vi er i gang med at planlægge staldbyggeri og står fast i spørgsmålet om valg af materialer til væggene. Min mand vil gerne bygge almindelige isolerede trævægge, da han føler, at han har styr på det (vi har bygget en del selv før) og det ville også matche de øvrige bygninger, vi har på grunden. Jeg overvejer dog, om det ikke ville være bedre at mure i leca som pudses både indvendigt og udvendigt. Pudsede lecavægge forestiller jeg mig er nemme at vedligeholde i en stald, og man risikerer ikke, at nogen bæverbeslægtet hest gnaver i facaden (vi kommer til at have en fold omkring stalden).

Vi har ikke muret vægge før, og imens jeg tænker "hvor svært kan det være", så ser min mand for sig, at det er et kæmpe arbejde at få alt lige og korrekt. Mit modargument er, at så må vi få professionelle til at gøre det.

Selvfølgelig er slutresultatet det absolut vigtigste, men samtidig ønsker vi, at byggeriet skal gå hurtigt, når vi endelig får lov at starte (venter stadig på, at en ejendomsændring skal blive klar og skal søge byggetilladelse, så snart vi har besluttet, hvad vi skal bygge, så processen frem til selve byggeriet føles uendelig). Omkostningen er naturligvis også en faktor. Træstald kan man jo også købe i form af færdige vægblokke, og det er en mulighed, vi overvejer, men hvordan ville en muret stald stå sig tids- og omkostningsmæssigt mod en sådan?

Har også overvejet en stald i færdige betonmoduler, men det droppede vi, da vi ville skulle udvide tilkørselsvejen for overhovedet at kunne modtage leveringen...:surprised:

Der er mange parametre, man skal overveje. Har I tænkt over behovet for isoleringsgrad (dvs U-værdi)? Har I læst Jordbrugsverkets anbefalinger? Personligt mener jeg, at vægge af lecablokke burde have visse fordele. Visse dyr og dyrearter kan være meget hårdhændede. Så er der det med hygiejne og mulighederne for at holde rent. Hvis man skal mure, er lecablokke (hvis de er brede) blandt det nemmeste, man kan begive sig ud i. Mørtelspande, passere og murersnore letter arbejdet. Men det kræver nøjagtighed og tålmodighed, ligesom alt byggeri.

Tak for svar!

Tanken er en vis isolering for at få et mere behageligt klima inde i stalden, men det vil ikke være en opvarmet bygning, så isoleringsgraden behøver absolut ikke at svare til en væg i et beboelseshus. Heste er bestemt hårdføre dyr, og hvis man skal have en træbygning, vil det kræve, at alle dele de kan nå beskyttes på en eller anden måde, f.eks. pakkes ind med noget der ikke er så fristende at bide i.

Det lyder jo lovende, at lecasten er forholdsvis nemt at bygge med. Jeg forestiller mig, at ca. 20 cm bredde på dem måske burde række, tælles de som brede? En omhyggelig bygger er jeg gift med, lidt for omhyggelig ind imellem synes jeg :rofl:, men det er måske godt i dette tilfælde. Tålmodigheden er muligvis det, der brister (fra min side da).

Claes Sörmland
  • Synes
Mach77777
  • Laddar…
Ja, 20 cm regner jeg som bred. Bare fordi de fleste dyr selv står for varmen, tror mange, at dyrestalde ikke behøver at være isolerede. 20 cm lecasten svarer til ca. 7 cm mineraluld, så det er måske passende. Stenen bør pudses på begge sider for at blive tæt og ikke blive tilholdssted for diverse uønskede væsner.

• Synes
Ylvalill
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Träregelväggar och skivor av fibercement på insidan kanske är ett alternativ? Väldigt robust material som tål fukt.

Typ:

[link]
Tack för tipset, ska kika närmare på det.

Hej
Jeg byggede selv en stald for nogle år siden. Murede væggene med NC-blokke fra https://nystromscement.se (undskyld hvis det er for meget reklame). Der tørstabler man blokkene og fylder mørtel i kanalerne efterhånden. Kunne selv lave ca. 4-5 skifter/dag. Stalden var 7x7 m. Hyrede en nabo med traktor til at få op bjælker over dør og vindue.
Farvede den rød udvendigt og indvendigt, lagde en 80 mm vestkustskiva udenpå og træpanel. (passede bedst i stilen på gården). Pudsede indvendigt. Pudsning er et snavset skidtjob. Så det er mere arbejde end en ren trævæg. Men isoler fra starten. Ifølge en af modulstaldsælgerne, jeg talte med, var det mest almindelige spørgsmål 1 år efter levering af uisolerede stalde: "Hvordan isolerer jeg bagefter?"

U Urban J A sagde:
Hej
Jeg byggede selv en stald for nogle år siden. Murede væggene med NC-blokke fra [link] (undskyld hvis der er for meget reklame). Der tørlægger man blokkene og fylder mørtel i kanalerne efterhånden. Kunne selv lave ca. 4-5 skift/dag. Stalden var 7x7 m. Hyrede naboen med traktor til at få op bjælker over dør og vindue.
Rødgrundede ud og indersiden, lagde en 80 mm vestkystplade udenpå og træpanel. (passede bedst i stilen på gården). Pudsede indersiden. Pudsning er et grisete arbejde. Så det er mere arbejde end en ren trævæg. Men isolere fra begyndelsen. ifølge en af modulstaldsælgerne jeg talte med, var det mest almindelige spørgsmål 1 år efter leveringen af uisolerede stalde: "Hvordan isolerer jeg i efterhånden?"
Tak for svar! Skal kigge på den type blokke også. Har hørt, at det kan være lidt besværligt med alt det mørtel man skal blande og få ned i kanalerne bare, især at det bliver store mængder. Men det burde jo blive ordentligt stabilt med den type væg. Ja, netop pudsningen er nok det, jeg gruer mig mest for, hvis det bliver til at mure...

H
Byggede vores i træ da det føles som et varmere materiale

• Træbeklædt rum under renovering med en arbejdsbænk, træstykker på gulvet og et vindue med gitter.
  • Staldkonstruktion med trævægge og metalgitter, loftet hvidt. Bygget i træ for en varmere følelse.
  • Indvendig væg med træpaneler og et vindue med metalgitre i en stald eller bygning. Træspåner på gulvet.
  • Synes
Eccoes og 2 andre
  • Laddar…
Heste de gnager på det meste, så jeg ville ikke have haft noget, der kan skabe problemer for de kræ. En trækonstruktion med formplyfa trukket ned over den forhøjede sokkel på indersiden er den rigtige væg at gå efter. Når plyfaen er færdig, udskifter man den bare. Boksene laves passende af liggende regler.

Hvis man ikke har gitter mellem boksene, kan det være godt at dække den øverste regel med plade, så det stopper gnaven.

• Synes
Ylvalill
  • Laddar…
H Hallerudsbo sagde:
Byggede vores i træ da det føles som et varmere materiale
Flot!!

H
Ja, vi er tilfredse.
Endnu har ingen gnavet.
Skal klæde ind vinduernes smug med vinkeljern er tanken. Det eneste de kan gnave lige nu.

• Synes
Ylvalill
  • Laddar…
L Lutte sagde:
Heste de gnaver på det meste, så jeg ville ikke have noget, der kan forårsage problemer for kræene.
En træreolvæg med formplyfa trukket ned over den forhøjede sål på indersiden er den rette væg at gå med. Når plyfan er slidt, så skifter man den bare. Boksene laves passende af liggende reglar.

Hvis man ikke har gitter mellem boksene, kan det være godt at helsko den øverste regel med plade, så stopper det gnavningen.
Problemet i vores tilfælde bliver nok hovedsageligt facaden, da vi planlægger at have løsdrift (hestene vil kunne gå ind og ud som de vil), og dermed vil hestene også opholde sig direkte uden for stalden. Andre områder bør kunne løses, tænker jeg. Jeg ved, at nogle vælger en pladefacade af denne grund, men det føles ikke som en mulighed af æstetiske grunde.

H
Jeg har ikke selv testet det, men i en løsdrift, hvor vi var, smurte de pælene med tjære og havde sand i tjæren. Så bider hestene ikke, da det skurrer i tænderne.

• Synes
Ylvalill
  • Laddar…
Lecablock anbefales ikke mindst et år som i år med rotteinvasion i mineralulds-væggene vi har trods renlighed og mængder af fælder. Det svære er ikke muringen men pudsningen.

• Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.