Det måske (sandsynligvis) findes armeringsjern eller andre jern, der går fra trappen ind i huskroppen? Så holder ribberne (eller skruer, hvis det er fastgjort i træ i huset) på de jern meget godt, indtil der er kommet tilstrækkeligt med vand ind, og korrosionen/rådnen har gået tilstrækkeligt langt, så kan der ske meget hurtigt.
Men, jeg har ikke set nogen tegninger på, hvordan det er lavet og er ingen bygherre af profession. Derimod har jeg studeret meget materiale, hvor ting er kollapset på grund af vandindtrængning. Nu er dette kun en trappe, så nogle katastrofale følger vil der næppe være, selvom en del af facaden i værste fald skulle følge med.
Jeg er ingen dommedagsprofet, men ønsker blot, at du tager en så langvarig skade alvorligt, men eksperter synes jo at være bestilt, så forhåbentlig vil de kunne give et præcist svar. Forsøg at få lidt styr på, om de virker seriøse, og undgå at glatte problemerne ud, men fortæl alt uden at forskønne det. Så har du bedst mulighed for at få dette fikset permanent.
Jeg synes det ser ud, som om trappen er forskudt ud fra væggen. Og i forbindelse med dette er trappens oplag flyttet, så murstenen "trykker" på pudset, som ikke har klaret den last og dermed har sluppet fra underlaget. Hvordan det skal repareres, er svært at gætte, da vi ikke rigtigt kan se fra billederne, hvordan huset er opbygget. Men at flytte trappen er nok et must for at fortsætte "projekt reparere/tætte".
Byggeren var på stedet i dag for inspektion. Til at begynde med var det svært at vurdere skaderne og hvad de skyldes. Men efter at have banket en del af facaden væk, fik man en nogenlunde god forståelse af problemet.
Man tror, at vand er lækket ind fra dørtærsklen ned på syllen og videre ned i byggeblokkene (lekablokke). Når det er blevet frostgrader, har vandet udvidet sig og sprængt dele af lekablokkene, hvilket har ført til, at også facaden har fået skader.
Man kan ikke se tegn på, at det skulle være trappen i sig selv, der forårsager disse skader.
Man ser ingen risici ved at arbejde under trappen. Trappen er forankret med armering i grundblokkene og selvom nogle af dem har fået mindre skader, er de ikke alvorlige nok til at udgøre nogen risici.
Nu når tærsklen er tæt, foreslår man at banke alt løst materiale under trappen væk og derefter fylde op med en facade, der bliver mindst lige så holdbar som byggeblokkene. Skulle revnerne vende tilbage, har man et større underliggende problem, som må undersøges nærmere, men lige nu ser det ikke ud til at være noget større problem.
Firmaet skal vende tilbage med et tilbud. Dette er egentlig et arbejde, jeg kan udføre selv, men selvom jeg stoler på firmaets konklusion, er jeg ikke klar til at tage den risiko, det kan medføre.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.