7,486 læst ·
15 svar
7k læst
15 svar
Væggen blev ca. 2 mm for stor...
Side 1 af 2
Mangler et stykke væg i mit garderobeskab, fandt en plade (spån tror jeg, ret tung, ca. 12 mm tyk, lysegul) i depotet som jeg målte ud og savede til. Spikrede fast lister både på tværs og på langs for at have noget at save efter, men det bliver jo ikke så super måske med en håndsav model billig..
I hvert fald ikke med mig i den ene ende.. For når jeg endelig fik pladen op til garderobeskabet, så var den nogle millimeter for stor enten her eller der.. Så! Hvordan fjerner jeg nemmest disse? Jeg overvejede at tage ud og købe en rundsav (så at der fandtes en til ca. 200 kr på Biltema), men hørte, at man ikke kan save mindre end 5 mm med den? Slibe er en tanke, men det drejer sig om ca. 180 cm og føles ret tørt.. Findes der en form for høvl tror? Hvordan havde I gjort? Modtager gerne tips!
Går udmærket at save mindre end 5 mm.
Du spænder/skruer noget fast som lineal på pladen for anslag til saven.
De 5 mm er nok, hvis du bruger anslaget, der følger med saven. Det anslag sidder så fast på saven og skal gå fri fra klingen, som er ca. 2 mm bred.
Du spænder/skruer noget fast som lineal på pladen for anslag til saven.
De 5 mm er nok, hvis du bruger anslaget, der følger med saven. Det anslag sidder så fast på saven og skal gå fri fra klingen, som er ca. 2 mm bred.
Tryk pladen mod væggen og hold den så lige du kan. Tag derefter en blyant og hold den langs med den anden (allerede eksisterende) væg. Tegn derefter på pladen, mens du sørger for, at den ligger op ad den anden væg. Du vil få blyant på de steder, hvor du skal file væk, og ingen blyant, hvor det allerede er ok. Så passer pladen perfekt. Ved ikke om jeg forklarer godt nok.....
Tusind tak for jeres svar!!!
En elhøvl kan jeg låne af en på arbejdet, men det virker altså ikke så passende i betragtning af at det er en spånplade..?
I så fald, hvad er bedst, håndrasp eller håndhøvl? Begge findes på Biltema og koster mellem 30-60 kr, så det er jo overkommeligt! Ærligt talt så lyder høvl bedre end rasp rent arbejdsmæssigt, men jeg tager måske fejl? Og det er måske svært at høvle en spånplade?? (hvad er en surform?)
Ellers virker jo en rundsav til 200 kr meget smidigt! Hvis det altså ikke er mega svært at save så småt (det er nok som du skriver Linenx, at mindst 5 mm gælder med anslaget på)... Men spørgsmålet er rent tidsmæssigt, om det ikke går hurtigere at høvle. Med sav skal jeg også købe skruetvinger og finde noget passende langt at fastgøre. Da jeg savede i hånden, sømmede jeg en liste fast på den del jeg savede af og flyttede den efterhånden som jeg havde savet et stykke...
nimhed - dit tip lyder kanon, problemet er at jeg skal have pladen ind i et hjørne, der er skråtag, der er en nedsænkning mellem gulvet og hvor væggen skal være, samt ind til den tilstødende væg. Jeg skal altså få min vægplade ned i sprækken mellem gulvet og væggen, få den ind i sprækken i hjørnet, samt lykkes at rette den op trods skråtaget. Svært som pokker at se hvor den fejler i størrelse!! Men jeg skal prøve at kontrollere det mere nøje inden jeg begynder at save igen! Får jeg den ind oppe, går den ikke ind nede og omvendt.
Benytter lejligheden til endnu et spørgsmål... Den er ca. 3 mm tyndere end vægpladen ved siden af. Mon ikke jeg kan lægge lidt papir bag ved sømmet for at få passende tykkelse? (det er jo i et klædeskab)
En elhøvl kan jeg låne af en på arbejdet, men det virker altså ikke så passende i betragtning af at det er en spånplade..?
I så fald, hvad er bedst, håndrasp eller håndhøvl? Begge findes på Biltema og koster mellem 30-60 kr, så det er jo overkommeligt! Ærligt talt så lyder høvl bedre end rasp rent arbejdsmæssigt, men jeg tager måske fejl? Og det er måske svært at høvle en spånplade?? (hvad er en surform?)
Ellers virker jo en rundsav til 200 kr meget smidigt! Hvis det altså ikke er mega svært at save så småt (det er nok som du skriver Linenx, at mindst 5 mm gælder med anslaget på)... Men spørgsmålet er rent tidsmæssigt, om det ikke går hurtigere at høvle. Med sav skal jeg også købe skruetvinger og finde noget passende langt at fastgøre. Da jeg savede i hånden, sømmede jeg en liste fast på den del jeg savede af og flyttede den efterhånden som jeg havde savet et stykke...
nimhed - dit tip lyder kanon, problemet er at jeg skal have pladen ind i et hjørne, der er skråtag, der er en nedsænkning mellem gulvet og hvor væggen skal være, samt ind til den tilstødende væg. Jeg skal altså få min vægplade ned i sprækken mellem gulvet og væggen, få den ind i sprækken i hjørnet, samt lykkes at rette den op trods skråtaget. Svært som pokker at se hvor den fejler i størrelse!! Men jeg skal prøve at kontrollere det mere nøje inden jeg begynder at save igen! Får jeg den ind oppe, går den ikke ind nede og omvendt.
Benytter lejligheden til endnu et spørgsmål... Den er ca. 3 mm tyndere end vægpladen ved siden af. Mon ikke jeg kan lægge lidt papir bag ved sømmet for at få passende tykkelse? (det er jo i et klædeskab)
Ah, tak for det!
Med tanke på at jeg har gode regler at sætte den op imod, så føles det som om den hellere må være for lille end for stor i øjeblikket i hvert fald...
Har skaffet sådan noget vævtejp at spartle på i sprækkerne, så det forhåbentlig bliver godt (jep, jeg skal tapetsere og male er det meningen).
Nu hælder det kraftigt mod køb af rundsav!!
Har skaffet sådan noget vævtejp at spartle på i sprækkerne, så det forhåbentlig bliver godt (jep, jeg skal tapetsere og male er det meningen).
Nu hælder det kraftigt mod køb af rundsav!!
Til spånpladen går en almindelig trærasp nok hurtigst og enklest.
Tegn som nimhed foreslog, rasp derefter.
Surformhøvl er kanon til gipsplade.
Elhøvl virker bare dumt og dårligt typ.
Rundsaven giver bedst snit og præcision, hvis du styrer den mod en skinne af en slags (Langt vaterpas, en lige side på en lang plade, en hyldeplade, en garderobedør osv osv.)
Men måske unødvendigt meget præcision.
Læg ikke papir/karton bagved, det føles ikke tilstrækkeligt stumt. 3 eller 3,2 mm masonit er derimod udmærket.
Tegn som nimhed foreslog, rasp derefter.
Surformhøvl er kanon til gipsplade.
Elhøvl virker bare dumt og dårligt typ.
Rundsaven giver bedst snit og præcision, hvis du styrer den mod en skinne af en slags (Langt vaterpas, en lige side på en lang plade, en hyldeplade, en garderobedør osv osv.)
Men måske unødvendigt meget præcision.
Læg ikke papir/karton bagved, det føles ikke tilstrækkeligt stumt. 3 eller 3,2 mm masonit er derimod udmærket.
Takker for tippet igen! Især at undgå at lægge aviser bagved, surt når man har startet med at tapetsere og så indse, at det ikke var godt.. 
Angående Masonit.. et dumt spørgsmål (undskyld): Kan man købe det i mindre stykker/plader? Hvis I ved det altså..
Ved en nærmere inspektion af pladen er der ikke meget, jeg behøver at fjerne, så nu hælder det mod en høvl eller evt. rasp igen..
Så også efter en søgning at Surform-høvlen var billig på bl.a. HN. I skriver, at den fungerer godt til gips, men hvad med spån? Fungerer den til det også?
Men en træridse kan måske fungere, husker bare træsløjd og en evighedsfilning uden større resultat.. Trøstesløst ligesom..
Angående Masonit.. et dumt spørgsmål (undskyld): Kan man købe det i mindre stykker/plader? Hvis I ved det altså..
Ved en nærmere inspektion af pladen er der ikke meget, jeg behøver at fjerne, så nu hælder det mod en høvl eller evt. rasp igen..
Så også efter en søgning at Surform-høvlen var billig på bl.a. HN. I skriver, at den fungerer godt til gips, men hvad med spån? Fungerer den til det også?
Men en træridse kan måske fungere, husker bare træsløjd og en evighedsfilning uden større resultat.. Trøstesløst ligesom..
Ikke direkte hvad jeg ved.tralopp sagde:
Men hvis du er i et byggemarked, uanset hvilket (Bauhaus, Beijers osv.) så kan du altid tjekke, hvor de skærer plader til kunder. Det ville være meget mærkeligt, hvis der ikke ligger nogle masonit-rester der, som du kan få eller betale en meget symbolsk sum for.
Ellers kan der også være overskydende på Biltema, Plantagen, Rusta, Onoff, you name it, som har været pakket som materiale. For eksempel typisk som emballage over en palle med pallekrave til store omfangsrige ting. De vil sikkert gerne give en palleplade væk, så de slipper for at kaste den ud selv.
Jajamen, den fungerer udmærket på spån.tralopp sagde:
I skolen måtte du file, men nu er du vokset til og kan bruge tungere artilleri. :eek:
Raspen har betydeligt større effekt end en fil, men Surformen er et strå vassere.