Skal hyre fagfolk til at bygge skallen på et nyt hus. Jeg planlagde at bygge indervægge selv. Hvor meget kan tømrerne bygge af ydervægge inkl. isolering og gips mod ydervæg? Hvordan fungerer det med el, samt hvordan monterer man indervægge i pladen, skal man have noget undergulv. Der skal være vandbåren varme i pladen.

Har du en almindelig isoleret plade så fungerer det fint med PL400 eller lignende monteringslim mellem betonen og en syllregel. Elen trækker man i indervæggene og så i loftet frem til centralen.

Mikael_L
Tømrerne kan vel bygge op vilkårlig færdighedsgrad af ydervæggene, muligvis med undtagelse af pladerne indvendigt som jeg synes virker passende at du selv sætter på i forbindelse med færdiggørelsen af øvrige indervægge (det har f.eks. lidt forbindelse med elinstallationer bl.a.) Men egentlig undrer jeg om det ikke er værd at du selv isolerer og sætter fugtspærre. Jeg tror at du kan spare en del penge på det, og da det er din egen fremtidige energiregning så måske gør du det mere omhyggeligt end håndværkerne (hvis det er nogle halvsjuskede du får fat på).

El installeres fortrinsvis i væggene, undtaget f.eks. evt. køkkenø som skal trækkes i pladen. Først installeres rør og doser i væggene samtidig med pladerne sættes op, så færdiggøres det når tapet, eller hvad det nu skal være, er klart.

Jeg ville skrue+plugge eller bruge betonexpanderskruv for at fæste bundstykket for indervæggene i pladen, men det er vigtigt at man har styr på hvor gulvvarmeslangerne går. Jeg ville sætte 0,2mm aldersbestandig plast under bundstykket, eller tagpap eller et andet fugtstoppende materiale, så bundstykket ikke optager fugt fra pladen. I loftet ville jeg fæste en tilsvarende regel og så lave en ramme op for indervæggen mellem denne og bundstykket på gulvet. Med mats_o's forslag at lime bundstykket risikerer man ikke nogen gulvvarmeslanger, men jeg ville dog gerne fæste den lidt mere "rigtigt".

Er pladen tilstrækkelig jævn og god i overfladen så kan du lægge (evt. primer + tætlag) + fliseklæb + klinker eller underlagsskum + klikgulv direkte på pladen, er den for ujævn skal du spartle først. Du skal vente mindst 3 måneder før klinker og ca. 9 måneder før træ/klikgulv.

Trægulv, parket eller vinyl kan jeg ikke give nogle råd om. Trægulv anses som lidt grænsetilfælde hvis gulvvarmen skal fungere godt, tror jeg.

Tak for langt svar :)

Jeg vil nok gerne have yderindervæggene sat op for at spare tid og kunne sætte nogle elementer i gang. Loftet kan jeg selv sætte op. Men spørgsmålet er jo dette med el, det kan måske ikke kombineres, hvis elen går i loftet, kan man vel trække den ned i indervæggene?

Taler vi om fodliste for ydervæg eller også indervæg, hvis man bruger stålskinner i stedet for træ, kan man vel undgå fugtspærren. Med hensyn til ydervæggen og fodlisten, hvad er den mest almindelige metode på plade på jord.

9 måneder inden man kan lægge trægulv, det lyder utroligt meget???

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.