Nye stikkontakter og afbrydere er fastgjort for nylig også. Dårlig idé at rive masoniten ned bare på grund af det?
 
C Caroline f sagde:
Jeg kan se træet under, men har svært ved at afgøre om det er "fintræ" eller "fultræ" ;) Det er ubehandlet i hvert fald. Hvordan kan jeg afgøre det?
Hvis du kan lide udseendet, er det vel "fintræ" for dig?
Hvis du ikke kan lide det, du ser under masoniten, kan den med fordel blive siddende.
 
  • Synes
Caroline f
  • Laddar…
C Caroline f sagde:
Hvordan ser man om det er perlespont eller ej? Signifikant på en måde?
Perlesponten har en buet linje i kanten. Ser flot ud. Den linje gør forskellen mellem "ser ud som et opbevaringsrum" og "flot køkken",
Goggla, så ser du forskellen.
 
  • Synes
Caroline f
  • Laddar…
C Caroline f sagde:
Nye eludtag og afbrydere er monteret for nylig også. Dårlig idé at rive masoniten ned bare pga det?
Frem for alt er det godt at bo sig ind og mærke efter, hvordan man vil have det, inden man bruger arbejde og penge på noget(el installation i dette tilfælde), som man senere ikke vil have eller må fjerne for at kunne fuldføre renoveringen.
 
  • Synes
Caroline f
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Frem for alt er det godt at bo sig ind og mærke efter, hvordan man vil have det, inden man bruger arbejde og penge på noget (el installation i dette tilfælde), som man senere ikke vil have eller skal fjerne for at kunne fuldføre renoveringen.
Elsaneringen er helt gennemført og betalt pga meget gamle ledninger så der er der intet at vente med. Spørgsmålet er om vi kan fjerne masoniten nu, hvor nye stikkontakter og afbrydere er sat op?
 
C Caroline f sagde:
Elsaneringen er helt gennemført og betalt på grund af meget gamle ledninger, så der er det ikke noget at vente med. Spørgsmålet er om vi kan fjerne masoniten nu når nye udtag og kontakter er opsat?
Det kan I, men så skal elinstallationen laves om.
Hvis I laver nogle ændringer foreslår jeg at I skal udnytte muligheden for eventuel maling og tapetsering, før I monterer udenpåliggende el næste gang.
 
  • Synes
tensiden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Det kan I, men så skal el-installationen jo laves om. Hvis I laver nogle ændringer, foreslår jeg, at I skal benytte lejligheden til eventuel maling og tapetsering, inden I lægger udenpåliggende el næste gang.
Ja åbenbart skal vi gøre det...
 
To eksempler på, hvordan imervægge af træ kan se ud, hvis de ikke var beregnet til at blive set, her i en kældertrappe i en hytte bygget i 30'erne. Første billede er en ydervæg af 2-tommer stående planke, anden en indvendig væg af råspont. Begge dækket af mange lag maling.
 
  • En nærbillede af en trævæg lavet af råspont, dækket af flere lag maling, placeret i en kældertrappe i en 1930'er hytte.
  • Råspont innervæg dækket af mange lag maling i en kældertrappe i en hytte fra 1930'erne.
  • Synes
Caroline f
  • Laddar…
Test at bryde løs en skive/bit. Vi bor også i et 30'er-hus og har fjernet masoniten på nogle vægge med godt resultat. Men som sagt, der er ingen garantier. Der kan være skjulte reparationer, tillukkede luger mm. Hos os sad masoniten med korte dykkersøm, så det var enkelt at bryde løs og teste og eventuelt sætte en bit tilbage, hvis man fortryder. På et sted sivede der savsmuldsisolering ud.
 
  • Synes
Caroline f
  • Laddar…
Nu har vi fjernet et stykke masonit, så her ser det ud nedenunder. Perlespor, men er det lim også? Føles ikke på nogen særlig måde udover lidt ru. Hvordan gør vi bedst for at kunne male her?
 
Slib og vask overfladen, hvis du vil male.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.