Vi har opdaget i vores hus (bygget i -30), at størstedelen af væggene er dækket af masonit. Forstår at det var almindeligt førhen, så ikke noget mærkeligt i det. Men nu er vi kommet til at overveje, hvad vi skal gøre med hallen/trappen, og vi ser også - da en ny altandør netop er sat ind, før vi flyttede ind - at der muligvis kan være fine trævægge nedenunder. Ved altandøren er dørkarmen nemlig ikke på plads endnu, så der kan man se isolering ind i væggen, så at sige.

Nu til spørgsmålet: Er der fordele eller ulemper ved at beholde eller fjerne masoniten? Jeg tror, det giver ret dårlig vægkvalitet på længere sigt, men også meget besværligt at fjerne i en hel hall plus en lang trappeopgang med gamle trapperekkener skruet ind i væggen. Er der en isolerende tanke med det, dvs. at trævæggene bagved heller ikke vil fungere som egentlige vægge?

Hvordan bør man tænke her?

B
Tror ikke der er nogen fine trævægge derunder. Men riv en bit masonit væk og kig om du er nysgerrig. Tror du bør bruge renoveringsgips eller renoveringstapet ovenpå den eksisterende væg, inden du tapetserer eller maler væggen.

• Synes
Lintto1 og 2 andre
  • Laddar…
Tak for input.

Er der nogen andre, der har tanker eller erfaringer?

Får ikke billederne op, af erfaring og som du beskriver så ville jeg gætte på at det er råspont bag masoniten. Kan være fin, kan være skrottræ. Lidt lotto det der, lidt som med gamle undergulve..

• Synes
Lintto1 og 1 anden
  • Laddar…
Sådan har det også set ud hjemme hos mig. Under masoniten var der ikke nogen fin trævæg, men masoniten udgjorde en fin, glat vægflade som blev malet. Det spontede træ var nogle steder ikke helt samlet, det var også sammensat i højden, nogle søm var bøjede, skævt islåede og træet havde varierende kvalitet. Så vær forberedt på, at jeres væg også kan være sådan. Jeg har erstattet masoniten på disse vægge med gipsplader. Så jeg vil råde til at bruge ekstra tid på at udføre det arbejde også. Det vil jo sidde oppe i mange år!

• Synes
Caroline f og 1 anden
  • Laddar…
V Vedhuggarrn sagde:
Får ikke op billederne, af erfaring og som du beskriver så ville jeg gætte på, at det er råspont bag masoniten. Kan være fint, kan være skrævetræ. Lidt lotteri det der, lidt som med gamle undergulve..
Hvordan afgør man bedst om det er fint træ eller skidt, hvis jeg vælger at fjerne masoniten?

Har du held så kan det være såkaldt perlespor under, ikke usædvanligt at det blev dækket over ved renovering i 50'erne.

Skraldetræ er for mig i dette tilfælde, en grim overflade. Det kan være savspor, knasthuller, grovt overflade, mangler små stykker osv.

• Synes
Caroline f
  • Laddar…
C Caroline f sagde:
Hvordan vurderer man bedst om det er pænt træ eller affald, hvis jeg vælger at fjerne masoniten?
Med affald mener jeg altså, at det ikke er så smukt, kan jo se godt ud, hvis man kan lide den stil. Eller som nogen lige præcis kommenterede, at det faktisk kan være perlespont nedenunder.

• Synes
Caroline f
  • Laddar…
V Vedhuggarrn sagde:
Med skrammel mener jeg altså, at det ikke er så smukt, kan jo se godt ud, hvis man kan lide den stil. Eller som nogen lige har kommenteret, at der faktisk kan være perlespont under.
Forstår! Jeg tænkte mere, at det måske var træ af dårlig kvalitet, typ som visse undergulve kan være.. Kan man afgøre det med det blotte øje?

G Gue sagde:
Har du tur så kan det være såkaldt perlespont under, ikke usædvanligt at den blev dækket over ved renovering i 50'erne
Hvordan kan man se om det er perlespont eller ej? Signifikant på en eller anden måde?

C Caroline f sagde:
Forstår! Jeg tænkte mere, at det måske var træ af dårlig kvalitet, typ som visse undergulve kan være.. Kan man afgøre det med det blotte øje?
Ikke før man har fjernet masoniten, desværre..

Bare at beholde som overflade, går fint at tapetsere på.

• Synes
Caroline f
  • Laddar…
Vi rev masoniten på en udbygning fra cirka århundredeskiftet og fandt finfin linoliemalet perlespont.
Hvis det er sat på efterfølgende, plejer det at være muligt at kigge i sprækkerne i over- og underkanten på væggen, hvor lister dækker samlingen mod gulv/loft. Så kan du sandsynligvis se, om du har nogen paneler under uden at skulle rive masoniten ned, hvis det nu skulle vise sig, at det måske er bedre at beholde den.

• Synes
Caroline f
  • Laddar…
tensiden tensiden sagde:
Vi rev masoniten på en udbygning fra cirka århundredskiftet og fandt frem til fin-fint linoliemalet perlespont.
Hvis det er sat op senere, kan man normalt kigge i sprækkerne i over- og underkant på væggen, hvor lister dækker samlingen mod gulv/loft. Så kan du formentlig se, om du har nogen panel under uden at skulle rive masoniten ned, hvis det nu skulle vise sig, at det måske er bedre at have den.
Jeg kan se træet under, men har svært ved at afgøre, om det er "fintræ" eller "fuIItær" ;) Det er ubehandlet i hvert fald. Hvordan kan jeg afgøre det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.