Vi har et gammelt tømmerhus, hvor vi skal lave om køkken, gang og badeværelse. Det er "renoveret" engang i 1960'erne, og der er sat spånplader på væggene. Dem tænker vi at fjerne, da vi skal trække lidt ny el, og det, der sidder der, er faktisk blevet ret slidt med tiden. Huset er et tømmerhus, og jeg mistænker, at der er afstivet med 2"x2" på væggene, som spånpladerne er sømmet fast i. Mit spørgsmål er nu, er det ok at bruge spånplade igen? Jeg ser egentlig ingen fejl ved spånplader, men efter lidt søgning her på forumet, så synes mange, at den ikke er "formstabil" (dvs. - tapeter osv. risikerer at sprække, når materialet under bevæger sig). Dog skal det siges, at den spånplade, der sidder der nu, ikke har bevæget sig nævneværdigt, og dette bekræftes af forskellige indlæg her på byggahusforumet, hvor mange siger, at det går fint at tapetsere på spånplader.

Det er ikke af nærighed, jeg vil have spånplade i stedet for gips, jeg ved, at gips er formstabilt og ikke bevæger sig, men på den anden side får jeg NIPPRAN af at fastgøre ting i gipsvægge. Ok, der findes fastgørelsesmodeller til gips, men det er dårlig kvalitet, og de, der har arbejdet med gips, ved hvad jeg mener. Nu om dage er spånplader tilsyneladende meget mere giftfri end før og burde dermed kunne bruges fint?

Jeg spekulerer også på, om man bruger såkaldt "melaminspånplade", altså en plade, der er lamineret på begge sider, er den bedre i formstabilitet end en almindelig spånplade? Hvis man fortsætter og bruger spånplader på væggene og vil tapetsere på dem. Hvordan gør man med samlingerne? En gipsplade er jo tilpasset til spartling og er tyndere i kanterne end i midten. Det er ingen spånplader, jeg har set hidtil, hvis man sætter en glasfiberstrimmel på en spånplade, vil man få en niveauforskel over samlingen, der vil ses som en oceanliner under en tynd tapet (grim?). Hvordan løser man det så?

Der findes jo også såkaldte "byggeskiver", Timell elsker dem tilsyneladende, og de ligner krydsfiner/plywoodplader men er af enklere materiale (ingen fin overflade), går det an at bruge sådanne og tapetsere på dem? Er plywood formstabilt, eller er det galskab at få sådan en løsning til at fungere???

Taknemmelig for tips!!

Älvsbyhus tapetserer jo på spån, og det ser ud til at gå relativt godt. Byggeplader aka fulplyfa bevæger sig en del, og overfladen er jo kedelig. Med fulplyfa skal man lade et antal mm bevægelsesrum mellem pladerne, tror ikke det er så heldigt at lægge spartelmasse der.

Hvorfor ikke fulplyfa/spån/hvad du nu har lyst og råd til og så måske renoveringsgips/almindelig gips på det for overfladen og spartlingens skyld?

• Synes
Kjell-Anders
  • Laddar…
Pluk bare spånpladerne ned der, hvor du skal trække den nye el, monter derefter den samme plade igen, eller hvis de er i stykker, en ny. Så sætter du gipsplader udenpå spånpladerne. Så får du et godt underlag til tapet, maling, fliser, og du har et rimeligt underlag til at fastgøre ting på væggene.

I badeværelset skal det være et andet plademateriale.

• Synes
Kjell-Anders
  • Laddar…
Har samme skepsis til gips, men som overflade er det jo uovertruffen.
Men nu om dage er det vel standard at sætte en tynd byggplyfa bag gipsen for at man netop skal kunne fastgøre ting?

Hvis du ikke vil genbruge spånpladerne (pga datidens giftige lim), så er det måske en løsning at sætte OSB/byggplyfa og så en tynd spartelvenlig gipsskive ovenpå!

Vi har spånpladevægge i 60'er hus. Samlingerne er forstærket med papirstrimler og spartlede. Der er godt nok en lille forhøjning, men det er ikke noget, der generer mig overdrevent. Det afhænger selvfølgelig af, hvor følsom man er.

Jeg sad og tænkte lidt over, hvordan det vil blive i køkkenet, og i vores er det nok det primære alligevel en god "skruelig overflade", der er let at sætte køkkenskabe og andet op på. Vi skal IKKE have fliser ved komfuret osv., og så klarer man sig vel uden gips? Desuden bliver der ikke meget tapet i køkkenet, så det er et problem mindre. Der er kun en enkelt væg af betydning, der vil være synlig, og der overvejer vi at sætte malet perlespontpanel op, så behøver man måske ikke engang have spånplade bagved, men bare sømme træpanel på stolperne på den væg?

Spånplade overhovedet, er de stadig giftige og udsender "gasser" fra limen osv.? Er alle spånplader og dermed tæller jeg også MDF med, farlige hvis? Det virker jo underligt, for der er jo RET mange huse, der har spånplader på væggene uden at folk falder døde om af det?

Hvordan fungerer det i badeværelse. Jeg har talt med 3 forskellige personer med "sagkundskab," og alle har vel i princippet sagt forskellige ting og svæver i spørgsmålene. Det virker næsten som om, de ved det, men ikke VIL sige det, med tanke på om det skulle blive forkert osv. Jeg har ikke tænkt mig at bebrejde nogen for evt. vandskade i fremtiden, men der må vel være en anbefaling og praksis, når folk bygger badeværelser/vådrum i dag?? En sagde, at gips er forbudt, en anden sagde, at man kan have specialgips med glasfiberoverflade, den tredje sagde, at det er lige meget, du får alligevel ikke en krone fra forsikringen, hvis du får vandskader, en kommentar som faktisk får mig til at undre over, hvilken vej man skal gå? Tanken var at evt. installere vandbåren gulvvarme i badeværelset, og de slanger skal jo lægges i netop SPÅNPLADE?? Lægges gips ovenpå hvis, eller er det kun, hvis man vil have klinker/fliser på gulvet? Uanset har man vel brug for en gulvplade ovenpå slangerne, uanset om man vælger vinyl eller keramik?

Nu er badeværelset bygget som et "rum i rummet" i dette gamle hus. Dvs. at der er luftspalte bag væggene og loftet. Gulvet er støbt i beton, men ovenpå ligger der sandsynligvis en opreguleret struktur (spørg mig ikke, hvorfor det er gjort sådan, men det synes at være bygget sådan) med vinyl ovenpå. Er det fornuftigt at bygge på samme måde, når vi laver det nye, eller hvordan gøres det? Skal der være en spalte med luft mellem vådrumssikring og tømmervæggen, eller kan det laves direkte mod tømmeret? (vil hellere gøre sådan, tror jeg, eftersom hver cm i øget areal ville være til gavn.

Tak for alle meninger og tips!

Du kan alligevel ikke skrue køkkenskabe direkte i spånplade, du bør have en regel bagved.

Jeg har set, at nogle skruer og sætter fast skabe direkte i en 19mm spånplade uden problemer. Det er nok sådan, at man ikke kan belaste det hvordan som helst, men det burde jo holde ret godt trods alt. Det var i hvert fald et godt tip, som jeg tager med mig. Det er nok godt at have en bastant regel på bagsiden af spånpladen, når man sætter overskabe i køkkenet.

Ang. gips i vådrum er der tilsyneladende lidt delte meninger. Den information jeg har fået fra Länsförsökringar bl.a. er, at gips med papbeklædning (altså også den gamle blå vådrumsplade) er forbudt. Gyproc har udviklet en gipsplade, hvor papen er udskiftet med glasfiber, Glasroc. Det er altså ikke gips, der er forbudt i vådrum, men papen (organisk).

Almindeligt i bygningsplejekredse er jo, at man sømmer den tyndeste gipsplade direkte mod tømmermuren, dette for at få en glat, men ikke alt for jævn overflade. Den tynde gips skal følge tømmerkonstruktionen og de små ujævnheder, der findes. Nu ved jeg jo ikke, hvor gammelt jeres hus er, men i vores tømmerhus (200 år) vil vi absolut ikke sætte noget fuldstændigt lige - når alt andet er en smule skævt, ville det se forfærdeligt ud...

Vi har ikke selv prøvet det endnu, men overvejer at gøre det i et rum. Vanskeligheder med ophæng har jeg ikke tænkt på, hvis man tager en tilstrækkeligt lang søm, kommer man jo igennem gipsen ind i tømmeret, og så sidder det solidt fast.

Sara_B sagde:
Almindeligt i bygningsplejekredse er jo at man sømmer den tyndeste gipsplade direkte mod tømmermuren, dette for at få en glat men ikke alt for jævn overflade. Den tynde gipsen skal smyge efter tømmerkonstruktionen og følge de små ujævnheder som findes. Nu ved jeg jo ikke hvor gammelt jeres hus er, men i vores tømmerhus (200 år) vil vi absolut ikke sætte noget spigrationsret - når alt andet er en smule skævt ville det se forfærdeligt ud...

Vi har ikke testet selv endnu, men overvejer at gøre det i et rum. Vanskeligheder med ophæng har jeg ikke spekuleret på, tager man en tilstrækkeligt lang søm kommer man jo gennem gipsen ind i tømmeret, og så sidder det helt fast.
Nja, jeg skal ikke rette op væggene, det kommer ikke til at gå men samtidig tror jeg ikke jeg kan leve med "bølgende" vægge (så blev jeg nok søsyg ;-). Sad i køkkenet og glanede i går aftes for at forsøge at begribe mig på hvad jeg tror er bedst og de som gjort dette job for 50 års siden (sidste renovering) indså antagelig samme sag som jeg gjorde at det så bedst ud at regle og slå op spånplade. Det må blive noget lignende i mit tilfælde men at alt "synligt" kommer til at få perlespont i stedet for tapet/malet. Det tror jeg bliver bedst i køkkenet. Så har vi jo badeværelset og det er en helt anden historie. Ved ikke hvordan man skal tænke der faktisk. Har ikke stor lyst til at slippe en flisefetichist håndværker ind som kun har gjort nye huse, det tror jeg bliver en katastrofe. Badeværelset er helt og sandt et uskrevet blad. Da jeg ringede til forsikringsselskabet så virkede de spørgende til mine forespørgsler angående om de havde nogle krav og normer på badeværelse? "Nej, hvad da" fik jeg forundret i den anden ende af røret. Ja, så lyder det næppe på skadeafdelingen når man først har fået skimmelskader af bibelske dimensioner pga. fejlkonstruktion i vådrummet... :o

Nåja, fortsættelse følger antagelig. Tak for alle meninger, fortsæt og hæld på, gerne om nogen ved hvordan moderne spånplade er indendørsmiljømæssigt. (ville være ubehageligt om vi våger en morgen med 3 øjne og hale) :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.