Skal renovere badeværelset. Skorstenen går i badeværelset. I dag er skorstenen fri, men jeg vil bygge væg (sikker vand) og sætte fliser.
Har læst de eksisterende tråde og vil kontakte den lokale skorstensfejer for at høre deres mening om projektet.
I nævnte situation er det altid godt at komme med egne løsningsforslag.
Skorstenen bliver ikke særlig varm. Det skyldes, at det er en udsugningskanal nærmest badeværelset. Eventuel inspektionsindgang (for at lede efter røg) kan jeg få fra et tilstødende rum.
Skorstensfejeren vil muligvis sige, at der ikke må være brændbare materialer inden for 10 cm fra skorstenen.
Jeg har pladsmangel i badeværelset.
Spørgsmål:
Er det muligt at bruge stålregler, hvis man ikke kan nå at skrue fra den ene side?
Jeg tænker, at hele væggen monteres 20-30 cm væk fra skorstenen. Når den er færdig, skubber jeg den ind mod skorstenen og fastgør den i loft, gulv og parallelle trævægge. Vil det fungere?
Har læst de eksisterende tråde og vil kontakte den lokale skorstensfejer for at høre deres mening om projektet.
I nævnte situation er det altid godt at komme med egne løsningsforslag.
Skorstenen bliver ikke særlig varm. Det skyldes, at det er en udsugningskanal nærmest badeværelset. Eventuel inspektionsindgang (for at lede efter røg) kan jeg få fra et tilstødende rum.
Skorstensfejeren vil muligvis sige, at der ikke må være brændbare materialer inden for 10 cm fra skorstenen.
Jeg har pladsmangel i badeværelset.
Spørgsmål:
Er det muligt at bruge stålregler, hvis man ikke kan nå at skrue fra den ene side?
Jeg tænker, at hele væggen monteres 20-30 cm væk fra skorstenen. Når den er færdig, skubber jeg den ind mod skorstenen og fastgør den i loft, gulv og parallelle trævægge. Vil det fungere?
Vi renoverede for nylig badeværelset, hvor dele går mod murværket. Jeg har ganske vist ikke talt med skorstensfejeren endnu, men vi skiftede træregler og masonit (som var det gamle mod murværket) til stålregler, gips og fliser. Tømreren med god erfaring sagde "nu skal skorstensfejeren vel ikke kunne klage". Men hvem ved.
Hvis det bliver aktuelt at fyre i murværket, som grænser op til, vil det alligevel blive indsatsrør, så skal det vel være roligt dobbelttjekket.
Hvis det bliver aktuelt at fyre i murværket, som grænser op til, vil det alligevel blive indsatsrør, så skal det vel være roligt dobbelttjekket.
Det afhænger af de detaljerede omstændigheder og byggeår, men generelt skal en skorsten ikke bygges til. Det skyldes dels afstanden til brændbart materiale, men først og fremmest for at man skal kunne se en lækage fra i skorstenen. Skorstenen skal være inspekterbar ved f.eks. brandsikringsinspektion eller installationsbesigtigelse. [Edit: Læste for hurtigt, TS faldt ikke i den sædvanlige fælde!]
Byggeåret på huset er 1974. Jeg er med på, at en mursten generelt ikke skal dækkes til, men eftersom det er i et badeværelse, er det svært at få tæthedslaget uden at dække til stenen.Claes Sörmland sagde:
Det afhænger af de detaljerede omstændigheder og byggeåret, men generelt skal en mursten ikke dækkes til. Det afhænger dels af afstanden til brændbart materiale, men først og fremmest for at man skal kunne se en lækage i murstenen. Murstenen skal være inspicerbar ved f.eks. brandsyn eller installationsbesigtigelse.
inspektionsluge er ikke noget problem at ordne.
brændbart materiale X antal cm fra murstenen er ikke svært at ordne.
Klik her for at svare