Hejsa.
Lige så ny her på forummet som jeg er til huskøb. Skal flytte ind i et kosmetisk set lidt ramponeret dobbelthus om ca. 6 uger, så der vil sikkert være spørgsmål...

Dilemmaet lige nu er følgende:
En eller anden tidligere ejer kunne tilsyneladende virkelig godt lide buer, for vedkommende har lavet en bred bue i væggen mellem soveværelse og stue. Selv hvis hullet IKKE var buet, ville jeg ikke have åbent mellem soveværelset og stuen.
Nej, så det bliver til at bygge en hel væg der, ret så hurtigt!
Hvis I kigger på billedet... Skal man rive hele væggen ned og starte forfra, eller kunne det fungere at sætte nye stolper ligesom udenpå eksisterende vægdele og udgå fra dette? Hvad er måske nemmest, bedst og mest praktisk? Hvordan gør man? Har ikke brug for en dør i væggen eller noget. Bare en fin, lige og glat væg. Isoleret selvfølgelig.

Et rum med træloft og parketgulv, åbent valv mellem stue og soveværelse. Mørkt træmøbel med globe, hylder og skab. Sengen ses gennem valvet.

(Billede fra fremvisningen)
Taknemmelig for ALLE slags input og tanker. Tak :D

Rejl og isoler oppe på hvælvingen og sæt ny gips på det hele. Alternativt kan du tage de eksisterende "snuttar" ned på siderne for at kunne isolere helt ud.

Hvorfor isolere en indervæg ??
Tror det er nok at fjerne den gamle vægbeklædning langs hele væggen, lave nye regler i hvælvet og gipse alt som skal være dækket.

Isolering for lydisoleringens skyld. Hvis man nu snorker, f.eks... ;)

Klart man isolerer, alt andet ville jo være vanvid.
Jeg tror, at det bliver nok sandsynligt lige så let at rive alt, da det er lettere at få det til at stemme med cc-mål på stolperne, hvis man starter forfra.

Tænk bare på at "dele" gulvet mellem soveværelse og v-rum også.
Det kan blive trist at skulle rive væggen ned for at lægge nyt gulv i et af rummene.
Eller tænker jeg forkert?

• Synes
Julia Forslund
  • Laddar…
Du vil få svært ved at få regelafstanden til at stemme, hvis du ikke river det gamle gips ned. En smikvariant er jo at rive den ene side, tilpasse reglerne efter det gamle men fjerne et lag gips i hvælvet og derefter lægge et helt lag nyt gips udenpå. Så får du desuden dobbeltgips på den ene side, hvilket dæmper bedre. Spørgsmålet er hvilken side? Den side, der kun er en gipsvæg, vil du garanteret gerne hænge et tungt tv på. Så det nemmeste og pæneste er nok alligevel at rive alt ned og bygge op med osb + gips på begge sider.

Hvad er det for gulv egentlig? planke-gulv, en-stavs parket/laminat eller plastikmåtte?

Er det et skruefast planke-gulv, kan det vel lade sig gøre at stille væggen på det, selvom det kan blive lidt bøvlet i fremtiden, men er det flydende parket/laminat, så synes jeg, at du skal save ud i gulvet og lægge bundreglen mod gulvet under.

Fortsætter fyrchokket i resten af huset?

virkelig mærkelig planløsning :). Jeg ville gætte på, at soveafdelingen er en nødløsning for en bevægelseshæmmet "smartskaft", som ikke kunne gå op ad trapper. Det var måske stue og spisestue en suite med buegang imellem fra starten?
Der er ofte en bedre forklaring på tingene end blot dårlig smag :)
gaia

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
toolman77 sagde:
..................
Hvad er det for et gulv egentlig? planke gulv, én-stavs parket/laminat eller plastmåtte?
..................
Fortsætter fyrretræs-chokket i resten af huset?
Jeg ved faktisk ikke, hvad det er for et gulv. Plastmåtte er det jo, men jeg nærer en forhåbning om, at der gemmer sig et trægulv under plasten. Huset er bygget i 1942.

Fyrretræs-chokket er totalt. Hvert eneste rum, inklusive wc og den isolerede loftsetage, praler med forbløffende mængder dejligt gulnet lakeret fyrretræ i lofterne. :|
Loftsmaling bliver min nye fuldtids hobby til efteråret... ;)

gaia sagde:
virkelig underlig plantegning :). Jeg ville gætte på, at soveafdelingen er en nødløsning for en bevægelseshæmmet "smartskaft", som ikke kunne gå op ad trapper. Det var måske dagligstue og spisestue på række med bue imellem fra starten?
Der findes oftest en bedre forklaring på tingene end blot dårlig smag :)
gaia
Sådan er det. Ofte. Her hælder det dog mere til, at en bue-elsker rent faktisk har gået løs. (Dette er ikke den eneste bue, hvis vi siger det sådan. Hihi.) Etplanshus, og det kan jo helt klart være, at vedkommende har brugt soveværelset som spisestue eller noget og sovet i det andet soveværelse.
For som sagt så er det et dobbelthus; den anden ende er en spejlvendt kopi af min ende, og der er et soveværelse (garderober og alt) med hel væg mod dagligstuen.
I den anden ende skal min eksmand bo, og børn og katte får det fantastisk med deres hver anden uge-boende :)

Glem ikke at lave en dør ind til det nye rum!

Eller er du bange for at exet skal tage sig friheder :o

KnockOnWood sagde:
Glem ikke at lave en dør ind til det nye rum!

Eller er du bange for at eksen skal tage sig friheder :o
Hahaha nej det er roligt. Der er allerede en dør til soveværelset, til højre lige bag ved hvælvet :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.