Har bygget en carport/garage med hjælp af dorocell moduler. Dvs. polystyrenblokke med betonfyldning. Meget praktisk og fantastisk isolering!

Mine spørgsmål er:
- Skal sætte liggende panel (dette gøres direkte på væggen da der er plastbindere indstøbt i modulerne). Da jeg vil sætte tag næste år eller senere på efteråret, undrer jeg om jeg skal bruge trykimprægnerede regler?

- Fungerer regler 45x45?

- Der vil være en luftspalte mellem væg og panel, er der nogen ulemper?

- Nogen der har brugt disse mtrl og har andre tips?

- Slutter ca. 30 cm fra asfalten med panelet. Skal jeg pudse eller sætte plade det sidste stykke?

/Andreas

Senest redigeret:
Producenten af modulerne bør have tekniske beskrivelser på, hvordan væggen skal opbygges.
Det er bedre, at du kigger der end at vi, som aldrig har brugt materialet, skal gætte.

Men et spørgsmål:
Du skriver, at du tænker sætte op træpanel på væggene, udvendigt eller indvendigt fremgår ikke,
før du dækker det hele med tag.
Er det ikke en meget uhensigtsmæssig fremgangsmåde. Det kan jo betyde, at træværket kan blive ødelagt.

Hvilket du indser, når du skriver om trykimprægneret.

Byg taget først!

Undgå trykimprægneret.

Læg masonit, plyfa, plade eller lignende ovenpå væggen, så der ikke kommer nævneværdig regn eller sne til. Forankr med f.eks. marksten/fliser, så det ikke blæser væk. Endnu bedre, hvis det er muligt at sømme eller skrue, naturligvis. Lad ikke kanterne stikke ud mere end 1-2 cm, ellers kan det blive for stort vindfang.
Iom at der er et luftspalte mellem væggen og panelet, ventileres/tørrer fugt ud med tiden, dvs. det er ikke superkritisk, at ikke en eneste dråbe regn finder ned. Det er jo kun over vinteren.

45x45 mm bør fungere.
Iom luftspalten bør du definitivt muldsikre. (Mus kan lide isolering.)
Personligt ville jeg foretrække puds. (Kan lide massive, solide, holdbare, stille, enkle, robuste, letplejelige materialer med velkendte egenskaber.)

Årsagen til, at vi bygger panelet før taget, er omkostningerne. Vi har en del at bygge i år, men vi vil gerne have panelet på væggen for udseendet. Flamingovæg er ikke så pæn :-)
Årsagen til, at vi valgte denne konstruktion, er, at den også fungerer som en mur, da vi har en sutterrængegrund.
Udenfor byggeriet med halvfærdige vægge og materialer stablet op ved en byggetomt på en skråning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.