Jeg har tænkt mig at fjerne cirka 2 meter væg mellem køkken og stue i weekenden. Jeg vil gerne have en anden vurdering af, hvad I tænker om, hvorvidt det er sikkert at rive den ned eller ej. Jeg har fået besked fra en bygningsingeniør, som siger, at den ikke er bærende, men da det føles som en ret drastisk ting (og jeg er bekymret af natur), tænkte jeg, at jeg spørger her også.
Jeg har vedhæftet plantegning, hvor jeg har markeret vægstykke, vi tænker at fjerne, med orange. I den tekniske beskrivelse for huset er der ikke udfyldt noget under rubrikken "indervæg bærende", men det, der gør mig lidt bekymret, er, at tegningen mærket "sektion", som viser huset i profil, har med den indervæg, der løber gennem hele huset. Det får mig til at tænke, at den kunne være vigtig på en måde?
Den er ikke bærende, hvis tegningen passer. Fackverkstakstolen er fribærende. For at være på den sikre side kan du gå op på loftet og tjekke, at spærkonstruktionerne ser ud som på tegningen.
Er enig med f91jsw. Hvis du stadig er usikker, kan du enten forstærke de berørte spær lidt og/eller lægge en planke/bjælke tværs over de berørte spær's hanebånd og hænge dem op mod bjælken. Den fungerer da som en bjælke mod loftet, men med den forskel, at I slipper for at se bjælken i loftet.
Hanebåndet tager selvfølgelig også last. Ellers kunne det jo være blevet erstattet med en 6mm liste...
Eftersom der ikke står nogen information om "bærende indervæg", men der står hvad "øvrige indervægge" indeholder, tyder det dog på at spærtræet kan bære taget, selvom væggen rives ned.
Hanebåndet tager ikke op lodret last, kun horisontal træklast. Hvad der er under hanebåndet har ingen betydning for fagværkets styrke. I princippet kan man erstatte hanebåndet med en wire. I det ideelle tilfælde, i praksis optager det jo selvfølgelig lasten fra indvendigt loft og isolering. I et ideelt fagværk findes der ingen momentlaster, kun træk- eller tryklaster mellem noderne.
Men skråstagene/indmaden i spærremmen må vel have noget at "stå" på for at kunne hjælpe overribben?
Eller mener du, at de simpelthen fungerer som krydsstag, der forhindrer overribben i at bøjes på midten?
De ydre skråstivere "står" på knuden ved hanebjælken og de indre skråstivere, som tager op trækkræfter. Lasten fra den ydre skråstiver veksles altså op mod kippen og ud til tagfoden, ikke nedad som et bøjende moment i hanebjælken.