Hvordan fjerner man bedst vådrumssilikone, der ikke er blevet placeret, hvor man ønsker det? Findes der noget, der kan opløse det? I overgangen mellem gulvet og væggen samt i de fleste hjørner på badeværelset har fyrene, der lagde fliserne, haft lidt for travlt: det er klæbrigt og sjusket, og jeg bliver ked af det hver gang jeg ser det. Nu havde jeg tænkt mig at fjerne silikonen, de har smurt på, og selv forsøge at lægge pænere striber. Hvad bør jeg tænke på? Findes der vigtige værktøjer at anskaffe (ved at jeg så nogen bruge en lille plastikspartel eller noget lignende), eller er det nok med en fugtet finger?
Taknemmelig for hjælp!
Inger
Taknemmelig for hjælp!
Inger
Kun en fugtet finger bliver sjældent godt. Nogle bruger tape, men det har jeg aldrig prøvet. Jeg har, i alle år, brugt en fugepinne. Sælges i pro-butikkene, men kan måske fås på almindelige byggemarkeder. At trække silikone kan være tricky, hvis man ikke er vant til det, så hvis du ikke har gjort det før, tror jeg, det er bedst at tape.
Det er svært at rette op på bløde fuger ved at tilføje mere. Man har ligesom kun én chance. Skær fugen væk, gør rent og læg nyt. Er du ikke tilfreds, burde du egentlig klage og bede dem gøre det om.
Du skriver, at du har silikone i mødet mellem gulv og væg... ved du, om der ligger bagstoplister eller fix i bunden af fugen, eller om de har fyldt hele fugen med silikone?
Det er nemlig noget, man ikke skal gøre, da det stopper vandets vej ned ad væggen, ud på gulvet og til afløbet (bagved fliserne altså). Risiko for fugtskader og skimmelvækst.
Det er svært at rette op på bløde fuger ved at tilføje mere. Man har ligesom kun én chance. Skær fugen væk, gør rent og læg nyt. Er du ikke tilfreds, burde du egentlig klage og bede dem gøre det om.
Du skriver, at du har silikone i mødet mellem gulv og væg... ved du, om der ligger bagstoplister eller fix i bunden af fugen, eller om de har fyldt hele fugen med silikone?
Det er nemlig noget, man ikke skal gøre, da det stopper vandets vej ned ad væggen, ud på gulvet og til afløbet (bagved fliserne altså). Risiko for fugtskader og skimmelvækst.
jeg taper altid først, og så bruger jeg tommelfinger eller pegefinger afhængigt af fuge,,,
men glem ikke 2 ting
1: Sæbeopløsning er bedst at fugte fingeren med.
2: Arbejd ikke for meget med silikonen. Det bliver bare ujævnt og narret til sidst, hvis man gnider ... læg et jævnt lag med fingeren og fjern tapen straks bagefter,,, det virker altid.
Bruger du kun fingeren uden at tape, vil du garanteret få en ujævn grim fuge.
Held og lykke, og kom gerne tilbage, om hvad du gjorde og hvordan det blev.
men glem ikke 2 ting
1: Sæbeopløsning er bedst at fugte fingeren med.
2: Arbejd ikke for meget med silikonen. Det bliver bare ujævnt og narret til sidst, hvis man gnider ... læg et jævnt lag med fingeren og fjern tapen straks bagefter,,, det virker altid.
Bruger du kun fingeren uden at tape, vil du garanteret få en ujævn grim fuge.
Held og lykke, og kom gerne tilbage, om hvad du gjorde og hvordan det blev.
Hvis nogle fjolser har "klattet ud" vådrumssilikone pletvis på for-malede trælister rundt om vinduer i f.eks. en stue, hvad så? Vil Silstrip også fjerne malingen fra listen? Er det eneste at slibe silikonen væk, tage latexfugemasse/Plastic Padding på det, man troede, man skulle have silikone på, og så male?ByggaNytt sagde:
Klik her for at svare