Jeg er i gang med planlægningen af den nye vaskekælder.
Der er faldet en del puds af væggene, noget jeg har forsøgt at reparere, da jeg vil have en glat overflade at sætte fliser på. Nu føler jeg, at jeg ikke mestrer dette, jeg vil ikke have, at fliserne skal falde af i fremtiden.
En tanke slog mig, at opsætte stålregler og montere vådrumsgips fra byggmax eller lignende. Så får jeg dels en glat overflade at sætte fliser på, samt et installationsrum bagved. Jeg kommer selvfølgelig ikke til at isolere noget.
Er der nogen risici ved denne konstruktion?
Der er faldet en del puds af væggene, noget jeg har forsøgt at reparere, da jeg vil have en glat overflade at sætte fliser på. Nu føler jeg, at jeg ikke mestrer dette, jeg vil ikke have, at fliserne skal falde af i fremtiden.
En tanke slog mig, at opsætte stålregler og montere vådrumsgips fra byggmax eller lignende. Så får jeg dels en glat overflade at sætte fliser på, samt et installationsrum bagved. Jeg kommer selvfølgelig ikke til at isolere noget.
Er der nogen risici ved denne konstruktion?
Hvis din dræning er årsagen til pudsafskalning, er der ret stor risiko..
Jeg ville nok forsøge at flise på dine fundamentmure og pudsede overflader, hvis du har mulighed for det hver gang.
Jeg ville nok forsøge at flise på dine fundamentmure og pudsede overflader, hvis du har mulighed for det hver gang.
Du behøver jo ikke pudse selv. Det bliver ikke dyrere at hyre en dygtig håndværker til at pudse det op, og så kan du male selv. Udgiften til materialet og arbejdet for det, du beskriver, er jo et stort projekt, og du vil jo alligevel hyre en flisemurer, hvis du ikke selv er rutineret?
Jeg har set begge typer af løsning. Vi har selv valgt at sætte stål-regler og vådrumsgips i bryggerset, som er i kælderen. Vi kontrollerede løsningen ret nøje, og der er nogle ting, der er vigtige at tænke på for at det skal fungere. Jeg vender tilbage om det.
Vi ville have højere standard i bryggerset end malet puds. At klinke på puds føltes ikke aktuelt, for så havde vi sandsynligvis været nødt til at slibe og fjerne al gammelt puds, der var kalkbaseret, for at pudse om med en puds, der er stærkere. Kalkbaseret puds er godt, men bliver det lidt for fugtigt, så tror jeg ikke, det bærer klinker godt. Jeg er ikke ekspert på puds, men min fornemmelse er, at puds ikke er optimalt underlag for klinker.
Derefter får man en yderligere positiv effekt ved at sætte vådrumsgips, for det øger komforten i rummet og bliver ikke som en bongo-tromme.
Vi valgte at lægge klinker på gulvet og sætte stålregler og gips på ydervæggene. Gipsen gjorde vi derefter til vådrum med malet vådrumsvæv. Det blev frisk og kan desuden males om i fremtiden, hvis det behøves. Klinker kan blive kedeligt over længere tid. På gulvet lagde vi en grå klinke, som jeg tror, man kan kalde meleret, dvs. de er ikke ensgrå, men har lidt forskellige nuancer i gråt, hvilket gør dem diskrete men friske og lette at holde rene.
Vi ville bygge bryggerset, så den skal fungere i 20-30 år og kunne friskes op uden at rive ud og gøre det om. At kunne male om den malede vådrumsvæv føles godt. Vi valgte en hvid vådrumsfarve, gråt gulv, og indretningen fik blive farveklatten. Bla. valgte vi en plade til arbejdsbordet, som har en god kontrast i farve mod øvrige overflader.
Når det gælder på-reglingen indvendigt, så er der mange, der advarer mod dette. Indvendigt påbyggede kældre har skabt fugt- og lugtproblemer for mange. Det skyldes til dels, at der er valgt forkert materiale og konstruktion.
Det er muligt at male med vådrumsfarve uden at sætte væv, men så klarer den ikke de samme fugtkrav.
Når det gælder konstruktionen og valg af materiale, deler jeg gerne ud af min erfaring, hvis det er interessant.
Det er vigtigt at gøre det rigtigt og vælge de rigtige materialer. F.eks. findes der flere typer af vådrumsplader, og alle er efter min mening ikke hensigtsmæssige til en sådan her konstruktion, men passer nok bedre i et traditionelt badeværelse, der ikke ligger i kælderen.
Du kan også gipse og sætte klinker, men da jeg forskede i dette, konstaterede jeg, at væggens konstruktion er vigtig uafhængig af, om man vælger klinker, malet vådrumsvæv eller malet vådrum.
Fordelen ved klinker eller malet vådrum er, at overfladerne tåler vand og derfor er lettere at holde rene.
Jeg kan beskrive, hvordan vi valgte at konstruere væggen i et andet indlæg.
Vi ville have højere standard i bryggerset end malet puds. At klinke på puds føltes ikke aktuelt, for så havde vi sandsynligvis været nødt til at slibe og fjerne al gammelt puds, der var kalkbaseret, for at pudse om med en puds, der er stærkere. Kalkbaseret puds er godt, men bliver det lidt for fugtigt, så tror jeg ikke, det bærer klinker godt. Jeg er ikke ekspert på puds, men min fornemmelse er, at puds ikke er optimalt underlag for klinker.
Derefter får man en yderligere positiv effekt ved at sætte vådrumsgips, for det øger komforten i rummet og bliver ikke som en bongo-tromme.
Vi valgte at lægge klinker på gulvet og sætte stålregler og gips på ydervæggene. Gipsen gjorde vi derefter til vådrum med malet vådrumsvæv. Det blev frisk og kan desuden males om i fremtiden, hvis det behøves. Klinker kan blive kedeligt over længere tid. På gulvet lagde vi en grå klinke, som jeg tror, man kan kalde meleret, dvs. de er ikke ensgrå, men har lidt forskellige nuancer i gråt, hvilket gør dem diskrete men friske og lette at holde rene.
Vi ville bygge bryggerset, så den skal fungere i 20-30 år og kunne friskes op uden at rive ud og gøre det om. At kunne male om den malede vådrumsvæv føles godt. Vi valgte en hvid vådrumsfarve, gråt gulv, og indretningen fik blive farveklatten. Bla. valgte vi en plade til arbejdsbordet, som har en god kontrast i farve mod øvrige overflader.
Når det gælder på-reglingen indvendigt, så er der mange, der advarer mod dette. Indvendigt påbyggede kældre har skabt fugt- og lugtproblemer for mange. Det skyldes til dels, at der er valgt forkert materiale og konstruktion.
Det er muligt at male med vådrumsfarve uden at sætte væv, men så klarer den ikke de samme fugtkrav.
Når det gælder konstruktionen og valg af materiale, deler jeg gerne ud af min erfaring, hvis det er interessant.
Det er vigtigt at gøre det rigtigt og vælge de rigtige materialer. F.eks. findes der flere typer af vådrumsplader, og alle er efter min mening ikke hensigtsmæssige til en sådan her konstruktion, men passer nok bedre i et traditionelt badeværelse, der ikke ligger i kælderen.
Du kan også gipse og sætte klinker, men da jeg forskede i dette, konstaterede jeg, at væggens konstruktion er vigtig uafhængig af, om man vælger klinker, malet vådrumsvæv eller malet vådrum.
Fordelen ved klinker eller malet vådrum er, at overfladerne tåler vand og derfor er lettere at holde rene.
Jeg kan beskrive, hvordan vi valgte at konstruere væggen i et andet indlæg.
Det gør jeg gerne. Kunne du kontrollere nogle ting først, så bliver mine refleksioner og tips måske bedre.simpa81 sagde:
Visse årgange satte man noget, der hedder træullit som indvendig isolering på ydervæggene, som blev pudset og malet. Jeg ved, at det er tabu med indvendig isolering ifølge dagens "eksperter", men i disse huse har træullit eksisteret i 55-70 år, hvilket er en ret god test i mine øjne. Eksperter ville fjerne træullit hos os, og jeg spurgte hvorfor. Jo, for indvendig isolering er forkert, blev svaret. Hvorpå jeg sagde, at træullitten har siddet over 65 år i dette hus uden at tage skade eller forårsage skader. Denne samtale var med personer, jeg kendte, så jeg kunne ikke lade være med at spørge, hvor godt dagens løsninger er testet. Fx hvordan er dagens dræningssystemer testet? Vi afsluttede dialogen ret hurtigt, og som du forstår, sidder træullitten stadig fast, og min vurdering er, at den vil sidde fast om 50-70 år også, medmindre en ny ejer følger ekspertrådene og fjerner den.
Træullit er træspåner mættet med cement, som er formet til plader. De er tålelige overfor fugtvariationer, og mikrobakteriel vækst som skimmel trives ikke, så længe der ikke er tilført organisk materiale.
For mig er det godt at vide, hvordan ydervæggene ser ud, og om det bare er puds, eller om der er træullit. Der plejer at være borehuller at kigge i, eller så laver du et hul. Det behøves ikke en borehammer, hvis det er kalkpuds, og så ser du, om det er træullit, alternativt ender du i betonmuren.
Det er også interessant at vide, hvad kældermurene er bygget af. I gamle kælderhuse kan det være muret med betonthulsten. I en periode støbte man væggene i beton, og så har der også fx været brugt lecablokke.
Hvilket byggeår har huset?
Ved du, om der fx er træullit på indersiden af ydervæggen? (eller kan du kontrollere det). Alderen på huset har betydning.
For at få det til at fungere godt, har vi valgt at lave forskellige løsninger i kælderens forskellige rum, men samtidig er de dele af en helhedsløsning, der skal få hele kælderen til at trives og holde en god standard.
Kunne du lave en håndtegnet skitse af kælderen? Det behøver ikke være perfekt, en skitse er rigeligt. Godt hvis du kan markere, hvor ventiler, vinduer, døre, trapper findes samt øvrige rums funktion eller fremtidige ønskede funktioner.
Jeg prøver at samle ovenstående spørgsmål her:
Byggeår på huset?
Hvad er kældermurene bygget af?
Findes der en skorsten fra fx en gammel kedel i kælderen?
Findes der indvendig isolering i form af træullit bag pudset?
Kan du lave en håndtegnet skitse af kælderen ifølge beskrivelsen ovenfor?
Hvis du har lyst til at uploade nogle billeder fra kælderen? Gerne flere, men i det mindste specifikt rummet der skal indrettes som bryggers.
Har desværre ingen billeder lige nu.
Kældervæggene består af betonghålsten. Rummet er en udvidet del af huset. Huset blev bygget i -49, men denne del blev tilføjet som garage omkring -55. Væggene er pudsede, og pudsen er meget smuldrende, derfor tror jeg ikke, at den kan bære kakler.
Udvendigt er der drænet, og der sidder en eller anden forhistorisk platonmåtte.
Der er ingen skorsten i denne del af kælderen. Ingen indvendig isolering.
Kældervæggene består af betonghålsten. Rummet er en udvidet del af huset. Huset blev bygget i -49, men denne del blev tilføjet som garage omkring -55. Væggene er pudsede, og pudsen er meget smuldrende, derfor tror jeg ikke, at den kan bære kakler.
Udvendigt er der drænet, og der sidder en eller anden forhistorisk platonmåtte.
Der er ingen skorsten i denne del af kælderen. Ingen indvendig isolering.
Ok, en skitse på kælderens grundplan med vinduer, døre, ventiler etc. ville gøre det lettere. Da jeg begyndte at prøve at finde forholdsvis sikre løsninger på at nå en højere standard i kælderen, var det nødvendigt at se helheden og ikke tage rum for rum.
Godt Nytår
Godt Nytår
Opdatering: er begyndt at sætte stålregler nu. Har spurgt rundt lidt med nogle bygningsingeniører, og de giver tommelfingeren op til dette. Vil sætte en ventil på hver væg, så luften bag gipset kan cirkulere.