Jeg bygger et lille strandhus i Dalarna, som vil være uopvarmet om vinteren. Hvad bør jeg overveje med hensyn til materialer og teknik til ydervægge og tag. Huset skal isoleres, og jeg har hørt, at man skal undgå gipsvægge. Hvorfor det, hvis det nu er sandt? Hvad skal man have i stedet? Hvordan gør jeg med diffspærre?
Du kan bygge en normal konstruktion, de fungerer som regel godt, men helst ikke alt for tyk isolering. Ingen diffusionsspærre.
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke skulle have gips, for at den skulle mugne? Så ville jo alting andet af organisk materiale også gøre det, ikke mindst tapeterne udenpå gipsen, hvis man har sådanne. Nej, brug gips hvis du vil have det.
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke skulle have gips, for at den skulle mugne? Så ville jo alting andet af organisk materiale også gøre det, ikke mindst tapeterne udenpå gipsen, hvis man har sådanne. Nej, brug gips hvis du vil have det.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
Jeg er selv i gang med et fritidshus i Dalarna, som skal koldstilles. Jeg har undladt dampspærren, så huset kan ånde, og vil sørge for, at vandet let kan tømmes. I øvrigt er der ingen særlige foranstaltninger.
Vil sandsynligvis have vedligeholdelsesvarme i badeværelset for at undgå frostskader på blandingsbatterier samt slippe for at tømme VVB.
/K
Vil sandsynligvis have vedligeholdelsesvarme i badeværelset for at undgå frostskader på blandingsbatterier samt slippe for at tømme VVB.
/K
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
Hvad er der så usædvanligt ved at undlade diffspærren?
Den har jo kun været brugt i ca. 20 år, i modsætning til at køre uden, hvilket har været brugt i et par tusinde år
Og hvilke materialer ville man ikke kunne bruge?
Jeg har været i hytter med både gips og tapet, som tidvis har været uopvarmede - ingen problemer...
Spøg til side - har man ikke for meget isolering, samt ikke bor i huset permanent (ikke tilfører varm fugtig luft) så bør det ikke forårsage nogle som helst problemer at springe over diffspærren.
Tværtimod. I et uopvarmet hus kan fugten ellers kondensere udefra for eksempel om foråret.
At have permanent opvarmet ved hjælp af solarventil + radiator - det er jo et alternativ, især hvis man ikke kan bygge på anden måde - fx hvis der allerede findes diffspærre.
Dog vil man nok have brug for en solid solarventil for at garantere, at hele indeluften holder en højere temperatur end ude, ikke? Især om vinteren/forårsvinteren, når solen er ret svag... Jeg overvejede selv dette - men er lidt skeptisk over for de annoncer, jeg har set. Hvis et ca. 0,7x1 m solpanel er nok til at opvarme et helt 40 kvm hus til en forskel på 15 grader mod ude (ifølge informationen), så burde alle have sådan en. Især da den kun koster omkring 5000 DKK
At have radiatorer tændt i et helt tomt hus anser jeg for at være spild af energi, både for økonomiens og miljøets skyld, i hvert fald hvis man kan løse det ved nedlukning, eller hvis solløsningen nu fungerer, er der nogen, der har prøvet SolarVenti forresten?
/K
Den har jo kun været brugt i ca. 20 år, i modsætning til at køre uden, hvilket har været brugt i et par tusinde år
Og hvilke materialer ville man ikke kunne bruge?
Jeg har været i hytter med både gips og tapet, som tidvis har været uopvarmede - ingen problemer...
Spøg til side - har man ikke for meget isolering, samt ikke bor i huset permanent (ikke tilfører varm fugtig luft) så bør det ikke forårsage nogle som helst problemer at springe over diffspærren.
Tværtimod. I et uopvarmet hus kan fugten ellers kondensere udefra for eksempel om foråret.
At have permanent opvarmet ved hjælp af solarventil + radiator - det er jo et alternativ, især hvis man ikke kan bygge på anden måde - fx hvis der allerede findes diffspærre.
Dog vil man nok have brug for en solid solarventil for at garantere, at hele indeluften holder en højere temperatur end ude, ikke? Især om vinteren/forårsvinteren, når solen er ret svag... Jeg overvejede selv dette - men er lidt skeptisk over for de annoncer, jeg har set. Hvis et ca. 0,7x1 m solpanel er nok til at opvarme et helt 40 kvm hus til en forskel på 15 grader mod ude (ifølge informationen), så burde alle have sådan en. Især da den kun koster omkring 5000 DKK
At have radiatorer tændt i et helt tomt hus anser jeg for at være spild af energi, både for økonomiens og miljøets skyld, i hvert fald hvis man kan løse det ved nedlukning, eller hvis solløsningen nu fungerer, er der nogen, der har prøvet SolarVenti forresten?
/K
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
Det der må du nok forklare?jakim sagde:
Det er jo også sådan at fugtig luft ikke er "farlig" - dvs fugten udfældes ikke, ved lavere temperaturer (under +5 mener jeg det er) - og at luften tørres ud (fugten fordamper tilstrækkeligt hurtigt) over ca +10-12 grader.
Nu er det vel sådan at formålet med et opvarmet hus (udover komfort altså), med diffusionsspærre, er at udendørsluften aldrig skal kunne kondensere inde i isoleringen, eftersom temperaturen indenfor isoleringen aldrig er så lav. Og magter en solarventi ikke at varme huset, så vil radiatoren altid være tændt (=elforbrug) og slukker man radiatoren, så vil huset blive kølet ned og udendørsluft kan kondensere igen.
Så hvis en solarventi tørrer luften (hvilket jeg er lidt tvivlende over for hvis temperaturen falder tilstrækkeligt da), så er den altså god, hvis man vil have den til at holde indeluften lidt tørrere? Dog beskytter den ikke konstruktionen mod fugtskader og skimmelsvamp!?
/K
Jeg har reglet huset op med 45x95 og lagt underlagspap på taget og skal nu montere yderpanel.
Der har været lidt diskussion i nærområdet om konstruktionen af væggen, som bl.a. har handlet om luftspalte og plader bag yderpanelet osv.
Er der nogen, der har et godt forslag til konstruktion fra yderpanelet, som skal være stående 21x120 med lås og indad frem til inderbeklædningen?
Der har været lidt diskussion i nærområdet om konstruktionen af væggen, som bl.a. har handlet om luftspalte og plader bag yderpanelet osv.
Er der nogen, der har et godt forslag til konstruktion fra yderpanelet, som skal være stående 21x120 med lås og indad frem til inderbeklædningen?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 594 indlæg
Sådan er mit hus konstrueret
Yderbeklædning, luftspalte, vindpap, isolering, indvendig væg (type spån/gips)
/K
Yderbeklædning, luftspalte, vindpap, isolering, indvendig væg (type spån/gips)
/K
Klik her for at svare