Forleden dag var vi ude at se på et hus, og så noget, jeg ikke havde set før:

Huset er en tømret bygning fra 1800-tallet, som er blevet ret hårdt renoveret, gætter på 70'erne. Da jeg mærkede under panelet, sad der en tyk (måske 1,5 cm?) porøs plade der, altså mellem tømmeret og panelet. Nu skal vi ganske vist ikke byde på dette hus, men blev alligevel nysgerrig. Derfor undrer jeg mig:

1. Hvad er det for en mærkelig plade?
2. Hvorfor?
3. Hvor smart er det at have en sådan plade tæt mod tømmeret?
Den virker jo som sagt porøs og burde kunne suge en hel del vand, hvis den kommer i kontakt med det, og fugten burde jo så ligge direkte mod stokkene, omtrent som en våd wettex...eller? Suger den måske ikke så meget, som man kan tro? (Der var en del rådskader på syllestenen i det ene hjørne, men det kan også skyldes, at den ene hjørnesten havde skredet lidt).
 
Pladen hedder Tretex.
 
Selv asfaboard kan nok føles porøs, og virker vel lidt mere logisk i den placering.
 
ah, jeg tolkede at den sad indendørs....

ja, hvis det er udendørs er det sikkert asfaboard.
 
Ja, det er altså udendørs, så da er det vel asfa da.

Resterer så spørgsmålene hvorfor den er sat op og hvor godt det er for huset.
 
Gættevis som et vindfang indenfor panelet. Jeg har for mig, at den er vandafvisende, så det bør ikke være nogen større fare i den situation, bare der derefter er en spalte mellem den og panelet. Men tømmerhuse er vel lidt af en egen videnskab, så der er sikkert meget man kan gøre forkert der.
 
N
Jeg ville tro, at det er en porøs træfiberplade. Som blev brugt meget før i tømmerhuse som isolering. Den plade ånder og slipper fugten ud på stort set samme måde som træ gør. De plader holdes sammen af træets eget lignin. Nu om dage imprægneres de ofte med asfalt og kaldes da for asfaboard. Men der findes også dem, der kun har en overflade af tjære og som derefter kun består af træfibre.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.