Tænkte montere en hejseport nu inden det bliver alt for koldt, men indser at det nok vil tage lidt længere tid end tænkt... Rev masonitpladerne af på indersiden af ydervæggen og så da at reglarne nærmest åbningen er af dimensionen 34x160, men den er jo afskåret i det ene hjørne så den del der er 34mm tyk er nok kun 150mm. Ovenover porten sidder der ikke nogen regel, men mest lidt småbrædder og reglar for at kunne få isolering og plader på plads. Det er altså et étplans myresjøhus fra -88 med garage i økonomidelen som det handler om.
Så opdagede jeg at på den ene side har reglen slået en ret stor revne, og ser da at syllen slutter før, og derefter går der yderligere en liggende regel ud et lille stykke som på sin tur støtter den stående regel. Nu ved jeg at det er betonbjælker som det er udskåret for garageportåbningen for i, og da går det jo ikke bare at fortsætte med syllen i det tomme intet.
Vil jo selvfølgelig fjerne den revnede regel og desuden måske lægge en til lige indenfor som får lov at stå på det rette sted da. Men hvad ville I have gjort? Lægger lidt billeder så I kan se hvordan det ser ud!
Men nu ved jeg i det mindste hvorfor den gamle port har været så pokkers tung at åbne og lukke om vinteren!! Kan man måske lægge en ny regel på indersiden af den gamle, fjerne den gamle og derefter sætte en mere der går hele vejen mod betonpladen så man dels får dobbelte reglar og så man får den rette bredde på porten?

Sådan her ser det ud generelt:
To-dørs garageport med isoleringsmateriale omkring, stående masonitplader og uordnede brædder i forgrunden; en del af renoveringsprojekt.

Og i bunden:
Sprækket træregel ved garageportåbning i etplans hus fra 1988, med synlig isolering og plast på ydersiden, samt betonplade forneden.

Hmm og undrer hvad der findes her da?
Isolering og træramme omkring en garageportåbning, med synlige gul isolering og konstruktionselementer, set fra indersiden af en bygning.

Isolering og træramme i garage, med fokus på revner og konstruktion over garageport.

Hånd retter isoleringsmateriale og afdækning i hjørne af garageportens ramme, der viser træstrukturer og plasticbarriere.

Og plasten på UDSIDEN af isoleringen, præcis ifølge regelbogen! Eller??
Billede af indvendig garagevæg med isolering dækket af gennemsigtig plastfolie, synlige træstolper og konstruktionselementer, detaljer i krydsfiner.

Senest redigeret:
Gør det enkelt for dig. Byg en ram med 45x170 med dobbelte reglar på siderne og en stående ovenpå i det mål, du ønsker, at porten skal være i. Derefter hakker du ud i betonen, så den ikke er i vejen for portåbningen (du kan stille "rammen" ovenpå beton-kanten altså). Læg syldpap mellem træ og beton og fastgør rammen i betonen og i øvrige træreglar på passende måde (byggvinkler, etc.). Samtidig med at du monterer den nye ram, kan du understøtte bærende dele og fjerne gamle reglar, der er i vejen for den nybyggede ramme.

Så har du et stabilt underlag til portmontagen. Sørg for at bygge rammen lige og i både vater og lod, men også i præcist de rigtige mål efter portens størrelse. Så sparer du tid ved portmontagen.

Blev som så at jeg nu har sat hver sin 45x170 indenfor de gamle reglerne, derefter revet garageporten og alt ovenover den. Derefter har jeg midlertidigt lukket åbningen med osb udvendigt og nu revet de gamle reglerne ned. Har tilføjet en 45x170 ved siden af den anden nye regel på venstre side, så nu er det dobbelt på den side, nu mangler højresiden og alt andet i morgen.
Skal samtidig passe på at forberede til el-arbejdet når jeg alligevel har åbent mellem reglerne.

Lyder lovende. Læg et billede op senere, så vi kan se, hvordan resultatet blev. :)

Dobbeltreglerne på plads Garage under renovering med isolering og OSB-plader på væggene. En stige og papkasser med værktøj og materialer ses i forgrunden.

Stående og liggende reglar med isolering og ångspærr i garagebyggeri. Byggematerialer, herunder OSB og forskelligt værktøj i baggrunden.

Liggende regel på plads

En garagevæg under renovering med isolering, OSB-plader og værktøj på en stige i forgrunden. Klar til portmontage.

Isolering og dampspærre

Træramme med isolering og dampspærre, OSB-plader og gipsvæg i et garageprojekt, klar til dørmontering.

Osb og gips

Garagevæg med OSB-paneler og en stige. Dubbelreglar er monteret, klar til isolering og montering af port. Værktøj ses ved siden af stigen.

Garagerenovering: Væg med OSB-plader og gips er klar, stige ved siden af, værktøj og materialer spredt på gulvet. Klar til portmontering.

Og så lidt grundmaling og dækmaling på det hele. Skippede spartlingen, det er jo trods alt bare en garage!!

En garagevæg med OSB-plader og isolering, stige placeret foran væggen, elektriske ledninger hænger fra loftet. Byggeområde med uafsluttede detaljer.

Stige står foran en væg af OSB-paneler i garage under renovering. Væggen mangler stadig montering af garageport.

Føles som om det kommer til at holde nu!! Nu er det bare at montere porten tilbage!!

Ja, det der så ud til at blive godt. Jeg har de seneste fire-fem år arbejdet med garageporte (portmontør), så har du nogle spørgsmål er det bare at give lyd. :)

Ok, det skal jeg gøre!! Til at begynde med; er det nok med Molly i loftet for de fastgørelser? Det er spredt panel cc30 og enkel gips.

Nu ved jeg ikke rigtig, hvor stor porten er, men cirka 2400 x 2000? Så burde portbladene veje omkring 60-65 kg, plus lidt vægt på stålskinnerne, så sig 80 kg. Det meste af vægten havner på vægskinnerne, men for at være på den sikre side plejer jeg at sige 25% i hvert fastgørelsespunkt.

Har du to tagbeslag, så havner altså 20 kg på hvert tagbeslag, så en M4 metalekspander bliver for svag. En M6 metalekspander plejer at blive påstået at kunne holde for 40 kg, så der har du også en del margin. Det værste er dog eventuelle vibrationer fra når porten åbnes og lukkes, så jeg plejer altid at forsøge at skrue i reglar, hvis det går. Ved visse lejligheder har jeg været nødt til at bruge metalekspander, og det er gået fint, når jeg har taget så grov ekspander som muligt.

Hmm så er det nok måske lige så godt at skrue en planke fast udenpå gipsen ca 30mm tyk mellem to forskallingspaneler, så burde det vel være nok?? Bliver jo ikke lige så pænt men desto mere funktionelt!

Kommer du til vinden? I så fald ville jeg lægge en stump regel oven på spærerne og sætte lange gevindstænger op til reglerne.

Som Robert-san01 siger, det bliver helt klart pænest. Så har jeg gjort et par gange, og i de tilfælde det ikke går, har jeg sat en L-profil med huller mellem regler/gles, lignende denne (Ahlsell):

L-formet metalprofil med huller til montering mellem reglar, som bruges i byggeri.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.