J
Har tænkt at bygge en pergola med design ifølge nedenstående, men indser nu, at jeg sandsynligvis har underdimensioneret bærelinjerne.

Pergolaen skal have dette design. Tanken er omkring 3,6 m i bredden og 3 m i dybden.
Stolperne vil være 3 stk 45x120mm hver. Bærelinjen er tænkt at være en 45x145mm.

Dog var tanken 6 stk (hvoraf 2 stk ovenpå eller på den anden side af stolperne) overlæggere på hver 45x145mm.

Indser nu at bærelinjen nok er for svag til det. Hvad siger I? Tips til, hvordan jeg kan løse dette med det eksisterende træ, jeg har derhjemme. Jeg har rigeligt med 45x120, 8 stk 45x145.

Forstærke bærelinjen med en skrue-limet 45x120? 45x120 som overlæggere i stedet eller kløve overlæggere til ca 45x95?

Hvad vil fungere?

• 3D-tegning af en pergola med seks overliggere og målene 3600mm i bredde og 4200mm i længde. Designet viser konstruktionens strukturelle elementer.
Tror du virkelig, at det bliver for svagt med 45x145?
Det er vel kun trælunnernes egenvægt, der skal bæres, ingen last eller sne?

J
G Gabbe1 sagde:
Tror du virkelig, at det bliver for skrøbeligt med 45x145?
Det er vel kun træets egenvægt, der skal bære, ingen last eller sne?
Ingen anelse. Forsøgt at bruge svensk trædimensioneringstabel men forstår ingenting og gik i stå der. Tror du, det går? De vejer en hel del.

J Jonobe sagde:
Ingen aning. Försökt använda svenskt träs dimensioneringstabell men fattar noll och gick bet på det. Tror du det går? De väger en hel del.
Ja, jeg tror, at det går fint.

• Synes
Jonobe
  • Laddar…
Jeg har også svært ved at se, at det ikke skulle fungere. Nu ser jeg ikke, hvordan fastgørelsen af overliggerne er tænkt at skulle gøres, men du kan vel undgå at lave indhak i bærbjælkerne for at undgå at svække dem.

J
D Dublin sagde:
Jeg har også svært ved at se at det ikke skulle fungere. Nu ser jeg ikke hvordan fastgørelsen af overliggerne er tænkt at gøres, men du kan vel undgå at udfræse i bærbjælkerne for at undgå at svække disse.
Jeg tænkte at udfræse overliggerne, ikke bærbjælken. Så sandsynligvis sætte vinkelbeslag på dem. Hvis ikke nogen har tips til hvordan man kan gøre det skjult men stabilt?

Tak for jeres svar :)

Karrock
Jeg klikkede i dimensioneringsværktøjet (ikke tabel), den virker tilfreds med netop 45*120 som overligger og 45*145 som bærelinjer. Dette i C14. C28, som er rarere at arbejde med, holder endnu bedre.

• 3D-model af en pergola med mål angivet og dimensioner af tagbjælker (45x120 C14) og bærbjælker (45x145 C14). Viser deformation og udnyttelsesgrad.
J
Karrock Karrock sagde:
Jeg klikkede i dimensioneringsværktøjet (ikke tabel), den virker tilfreds med netop 45*120 som overlægger og 45*145 som bærere. Dette i C14. C28 som er rarere at arbejde med holder endda bedre.
Jeg blev ikke klog på, om den virkelig beregnede eller ej i og med fejlmeddelelsen for stolperne.

Men det lyder jo som om, at en enkelt bærer 45x145 skal fungere selv med overlægger på 45x145.

Tak for jeres hjælp :) så slipper jeg for at bekymre mig for, at fremtidige gæster skal få en bjælke i hovedet.

• Synes
Dublin
  • Laddar…
Min pergola står stadig et år senere.
Har lidt over 360 mellem stolperne, og bærelinjen yderst er 45x145. "Tagreglarne" er 45x120 og så har jeg ret så meget ekstra vægt i form af skråt afskårne 28x120 brædder.

• Pergola med trælameller og stole på træterrasse, tilknyttet et hus. Solidt konstrueret med bærlinjer og snedkapede brædder for ekstra vægt.
  • Synes
Utlandssvensk og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.