Har tænkt at bygge en pergola med design ifølge nedenstående, men indser nu, at jeg sandsynligvis har underdimensioneret bærelinjerne.
Pergolaen skal have dette design. Tanken er omkring 3,6 m i bredden og 3 m i dybden.
Stolperne vil være 3 stk 45x120mm hver. Bærelinjen er tænkt at være en 45x145mm.
Dog var tanken 6 stk (hvoraf 2 stk ovenpå eller på den anden side af stolperne) overlæggere på hver 45x145mm.
Indser nu at bærelinjen nok er for svag til det. Hvad siger I? Tips til, hvordan jeg kan løse dette med det eksisterende træ, jeg har derhjemme. Jeg har rigeligt med 45x120, 8 stk 45x145.
Forstærke bærelinjen med en skrue-limet 45x120? 45x120 som overlæggere i stedet eller kløve overlæggere til ca 45x95?
Hvad vil fungere?
Pergolaen skal have dette design. Tanken er omkring 3,6 m i bredden og 3 m i dybden.
Stolperne vil være 3 stk 45x120mm hver. Bærelinjen er tænkt at være en 45x145mm.
Dog var tanken 6 stk (hvoraf 2 stk ovenpå eller på den anden side af stolperne) overlæggere på hver 45x145mm.
Indser nu at bærelinjen nok er for svag til det. Hvad siger I? Tips til, hvordan jeg kan løse dette med det eksisterende træ, jeg har derhjemme. Jeg har rigeligt med 45x120, 8 stk 45x145.
Forstærke bærelinjen med en skrue-limet 45x120? 45x120 som overlæggere i stedet eller kløve overlæggere til ca 45x95?
Hvad vil fungere?
Jeg har også svært ved at se, at det ikke skulle fungere. Nu ser jeg ikke, hvordan fastgørelsen af overliggerne er tænkt at skulle gøres, men du kan vel undgå at lave indhak i bærbjælkerne for at undgå at svække dem.
Jeg tænkte at udfræse overliggerne, ikke bærbjælken. Så sandsynligvis sætte vinkelbeslag på dem. Hvis ikke nogen har tips til hvordan man kan gøre det skjult men stabilt?D Dublin sagde:
Tak for jeres svar
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 059 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,059 indlæg
Jeg blev ikke klog på, om den virkelig beregnede eller ej i og med fejlmeddelelsen for stolperne.Karrock sagde:
Men det lyder jo som om, at en enkelt bærer 45x145 skal fungere selv med overlægger på 45x145.
Tak for jeres hjælp
Klik her for at svare