Y
Gammel bygning med hvide vægge og rødt tegltag. Trevinduer på venstre side, en trælåge på højre side. Placeret i et grønt landskab.

Mit mål denne sommer er at restaurere denne bygning. Nyt tag bliver nok det mest besværlige.
Men, mit spørgsmål lige nu er dog om trævæggene som mangler klinkbeklædning.

Hele den anden side skal skiftes ud, den grimt slidte sydvæg.
Jeg vil gerne gøre den side ekstra fin, da den er synlig fra vejen.

Ville det være en ulempe at sætte klinkbeklædning der? (men åben spalte på de 2 øvrige sider)

* Mindre vind kommer ind = tørrer ikke så meget = fugtig på grusgulvet.
* Hvilket man kan afbalancere med, at der kommer mindre fugt og regn ind.

Der er dræning på denne side af billedet men ikke på den anden side, hvor jeg ønsker klinkbeklædning.

Den åbne panel på lader var til for at høet skulle tørre/holde sig tørt.
Hvis du skal anvende bygningen til andet end som traditionel lade, kan du uden problemer lave tætte vægge.

Vores gamle loge har klinkbeklædning på syd-, øst- & vest-siden og panel uden klink på nordsiden. Den kunne klare sig uden klink på østsiden også. Det har med vindretningen at gøre. Her er oftest sydvestlige vinde, med tilhørende vandret regn/snø. Vil man være helt garderet mod regn og især sne, så er det klinkbeklædning og almindelig tætning med brædder/lister rundt om taget (og soklen), døre etc.

Regn kommer kun ind nogle cm på træstammen, og tørrer hurtigt op, så det ser jeg ingen problemer med, men sne... Det er nok med en sprække >3mm, så trænger fygende sne ind, og det trænger ind stort set så langt som helst og næsten overalt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.