Er på boligjagt og er uvidende om alt hvad angår byggeri og konstruktion, så håber på lidt hjælp her. Er interesseret i et hus bygget i 78. Opdeler det i to spørgsmål.

1) I besigtigelsesrapporten står der: "Grundlæggelsen består af en betonplade på jord med Platonmåtte, celleplast, spånplade og overfladebehandling. Der er også installeret en undertryksventilation i konstruktionen."

Jeg kender problematikken med plade på jord, men har ikke set nogen rapport tidligere hvor der står Platonmåtte. Er det godt at det er med? Ser det ud som en ok grund?

2) Fugtprocenten lå på 9-10%, så det er jo godt, men jeg ved at der i nogle andre huse i kvarteret (bygget samme år) forekommer trykimprægnerede syld. Jeg mailede besigtigelsesmanden for at spørge om syldene i dette hus er trykimprægnerede, men fik til svar at han ved undersøgelsen ikke kunne se om de var det. Han oplevede i hvert fald ingen lugt, der tydede på det. Jeg bekymrer mig stadig om dette, da det virker sandsynligt, fordi flere andre huse i nærheden har det?

Nu undrer jeg – er der nogen mulighed for mig at finde ud af om syldene er trykimprægnerede? Skal jeg så booke og betale en egen besigtigelsesmand? Det burde vel rimeligvis fremgå af første besigtigelse? For mig påvirker det prisen og overvejelsen om jeg overhovedet skal byde, selv om huset i øvrigt er meget interessant.

Platonmåtte og undertryksventilation gør, at det absolut lyder som om det hus er blevet udbedret i de senere år. Hvis der alligevel skulle være trykimprægnerede syld tilbage, fjerner undertryksventilationen effektivt eventuel lugt, der kan forekomme nedefra, og fugt, der kan forårsage problemer, ventileres bort. Men man skal indimellem kontrollere, at undertryksventilationen fungerer som den skal.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.