Købt hus og skal lægge nyt gulv og udskifte masonitvæggene i soveværelset. Der lå en plastmåtte over gulvet da jeg flyttede ind. Det kunne allerede mærkes dengang hvor ujævnt gulvet var. Jeg rev plastmåtten og en linoleummåtte der lå under op. Så var der en tynd masonitplade under det som jeg også måtte fjerne. Nu kan jeg se at det er brædder som undergulv. Og det er dem der er meget ujævne. Skal man rive alle brædder op og lægge gulvspån? Eller findes der en anden løsning? Mit første hus og jeg er ikke så kyndig i byggeverdenen. Men jeg vil gerne lære mig :)
Ujævne træplanker som undergulv i et soveværelse, med sort-vævet tapet og håndværktøj i baggrunden.

Ujævnt plankegulv i et soveværelse med mørkt mønstret tapet og en masonitplade placeret mod væggen.
 
Masonite er jo det klassiske til at jævne bræddegulve med. Der findes masonite i forskellige tykkelser. Lyder som om du måske har brug for tykkere, alternativt dobbelt lag. Ellers findes der vel både tynde renoveringsgulvspån og gulvgips?

Hvis gulvbrædderne er tykke nok, så går det at slibe dem jævne også.
 
Føles som det bliver meget arbejde, hvis man skal høvle/slibe alt, så det bliver jævnt. Så skal jeg skrue alle brædderne, så jeg slipper for knirkende gulv. Er det ikke lettere at rive alt ned og så lime/skru hulvægspån 22mm? Men jeg har måske fejl.
 
Normalt lejer man en gulvslibemaskine, men det er jo normalt, når man tænker på at beholde bræddegulvet og ikke lægge et andet gulv ovenpå.

Skal man bare fikse ujævnheder og bruge gulvet som undergulv, kan det være nok at håndhøvle de højeste kamme. Som undergulv behøver det ikke være helt jævnt. Man topper med masonit og derefter pap.

Hvis gulvbrædderne ikke sidder fast som de skal, kan skruning eller supplerende sømning være nødvendigt for at undgå knirken.

Måske er det lettere at fjerne og lægge spån, hvis du absolut har brug for et helt glat gulv. Du behøver max cc 60 cm med spån. Er du uheldig, kan det være længere mellem gulvreglerne, men det burde du kunne se på sømrækkerne i gulvet. Desuden kan det jo ske, at de eksisterende gulvbjælker ikke er helt lige/jævne, så du behøver at jævne dem, eller forstærke dem.

Personligt er jeg ikke ivrig efter at gå ind og ændre i eksisterende fungerende konstruktioner.
 
  • Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Læg 16 mm spånpladegulv på eller riv op.

River du op så er det ikke sikkert, at du kan lægge gulvspån, da det kræver max c/c 600 mm. Da kan glespanel være en løsning, eller at du køber et massivt gulv, som er tilstrækkeligt tykt.

Hvad vil du have for gulv?
 
Jeg har købt et laminatgulv. Kigger man på, hvor det er spiket i brædderne, så er det med 570mm afstand. Så det skal nok gå da.
 
Gulvspån, helt klart værd det.
Jeg slog ned alle søm og planede det rigtig ujævne af i soveværelset, men beholdt fer og not. Man kan mærke gennem laminatet, at det ikke er plant. I drengens værelse derimod savede jeg op langs væggene og skiftede til gulvspån, som blev skruet og limet, derefter samme laminat. Føles meget bedre helt og holdent.
 
Tjek hvordan det ser ud langs indvendige vægge først, så de ikke står på gulvbrædderne og fortsætter til tilstødende rum, det bliver nok ikke så godt, hvis du river ned...
 
Flydespartel?

Havde det samme i mit hus. Under plastmåtterne lå der 4 mm masonit.

Håndværkerne flydespartlede, og resultatet blev et glattere gulv, og knirken blev mindre.
 
P peteng-1 sagde:
Flydespartel?

Havde det samme i mit hus. Under plastmåtten lå der 4 mm masonit.

Håndværkerne flydespartlede og resultatet blev et glattere gulv og knirken mindskedes.
Flydespartlede på masonit? Er det så godt?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.