Hej til jer!

Jeg har brug for lidt hjælp og synspunkter fra jer kyndige hjemmegør-det-selv-folk.

Min partner og jeg indså for et par uger siden, at badeværelset ikke lever op til standarden. Fliserne i bruseren havde løsnet sig og taget tætningen med sig, så det er helt ubrugeligt. Da badeværelset er meget lille, ønsker vi nu i forbindelse med dette at udvide, og det er her, vi bliver lidt tvivlende. Væggen, vi vil rive ned, er en original stående planke væg (170*80mm plank) i en spejlvendt L-form (på det tegnede billede), for derefter at opbygge en ny væg, så badeværelset bliver mere eller mindre firkantet.

I betragtning af at det stadig er weekend, er det ikke let at få fat i nogen, som ved noget om bærende konstruktioner, så vi vender os nu til jer i mellemtiden og høre, hvad I tror og tænker, om nogle af væggene kan være bærende, eller om vi har frit spil til at save ned begge vægge allerede i aften :D

På det ene billede kan man se en bjælke ovenpå de stående planker, men den slutter, hvor væggen slutter, så spørgsmålet er, om den bærer noget, plus at der i loftet er spor efter en gammel original væg fra husets opførelse. Vi bor i et hus med kælder og to etager, og dette gælder mellemetagen. På min tegnede billede er der en rød streg, hvor væggen gik en gang i tidernes morgen. For at have sagt det, så er der en væg på overetagen nøjagtigt ovenover de to, jeg gerne vil rive ned.

Sandsynligvis er det meget uklart forklaret, men jeg håber, det er muligt at forstå lidt af informationen alligevel :)
Jeg vedhæfter også billeder af de to småvægge, vi gerne vil fjerne (bjælken er markeret med en blå streg).

Jeg forstår, at det er svært at vurdere sådan noget blot ved at se billeder, men jeg er taknemlig for jeres tanker og overvejelser alligevel, mest fordi det ville være sjovt at komme i gang allerede i aften/i morgen.

MVH // Hvdv

• Plantegning af husets midterplan med markerede vægge til nedrivning og bærende konstruktioner. Viser originale og nye vægge, samt bjælkens retning.
  • Trævæg i hjørne med blå markeret bjælke øverst, delvist fjernet puds på væggen, planter i forgrunden. Håndværk og renovering i gang.
  • Trævæg med synlige rør og delvist fjernede fliser i et badeværelse under renovering, markeret med blå tekst og linje.
da det fremgik dårligt af billedet, vil jeg bare præcisere, at den grå firkant på billedet er skorstenen.

så som jeg forstår din tegning ville jeg sige, at l delen af L:et stadig er bærende, da man ved nedrivning af bærende på de byggerier, jeg har været på, efterlader sådanne stykker. seneste jeg var på, blev gulvet lidt svajigt på overetagen, da de fjernede lidt for meget.. men men vi får se, om det løser sig med denne renovering, da det ikke er færdigt endnu.. eller vi må bygge væggen op igen ^^

Jeg ville heller ikke turde rive væggen helt, da det er en del af en originalvæg, der ligger centralt i huset mod murstocken. Men det ser ud til, at I har ret godt rum over indersiden af taget. Er det muligt at sænke det nogle cm til, så det måske går at afløse med en bærende limtræsbjælke og på den måde fjerne væggen?

Det var lidt som man mistænkte da, dumt at tage chancer når man gerne vil beholde overetagen deroppe.
Højden er vi ikke så låst på da vi har 2,50 totalt i lofthøjde, inderloftet der nu skal væk og så bliver der alligevel spots osv så lofthøjden kan gerne være lidt lavere.

Hvem skal man kontakte for at få sådan et job lavet, er det nok med en tømrer, eller skal man også kontakte en form for bygningsingeniør som kan regne lidt og så overlade det til tømreren?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.