Som vedhæftet billede viser, er jeg i gang med at renovere køkkenet. I forbindelse med dette skal vi udvide døråbningen med cirka 20 cm til venstre. Det gamle dørkarm er allerede fjernet, og når alt er færdigt, skal der sidde en dørbue der med retvinklede hjørner.

Væggen er bygget af letbetonblokke, der er 7 cm tykke, og jeg var lige klar til at sætte bajonetsaven i væggen, da jeg begyndte at overveje, hvordan blokkene over døråbningen er fastgjort. De er jo ikke understøttet nedefra. Jeg vil selvfølgelig ikke have, at der begynder at regne blokke ovenfra, når jeg udvider døren. Mit spørgsmål er altså, hvordan gør man? Behøver man at fastgøre blokkene over døråbningen på en eller anden måde? Skal man save på en speciel måde? Jeg kiggede på de eksisterende blokke, der sidder over døren, og jeg kan ane en form for metalstift eller lignende, som sidder nedefra og op i blokken, men jeg er usikker på, hvad det er.

• Dørhul under renovering i et køkken, med fjernet dørfoder og synlige hylder og værktøj. Væggene er lavet af letbetonblokke.
C
Blokkene er godt sammenføjede med mørtel, så jeg tror, at faren for sammenstyrtning er meget lille. Hvis du er bekymret, kan du vel bare midlertidigt støtte med et par brædder eller noget, før du har fået karmen på plads.

Stifterne, som du ser, er nok armeringsjern af tyndere model, i hvert fald er det sådan i mine vægblokke. Samlingerne mellem blokkene er limet og forstærket med små metalplader, der er indsat i blokkens sider, omtrent som de kiks, der bruges til at samle træplader. Det er nok sikrest at have noget støtte under, når du saver, der bliver mange vibrationer, når du skal save gennem armeringen.

Lyder da lovende. Jeg skal undersøge, om det er armeringsjern / metalvinkler, når jeg kommer hjem. Er det tilfældet, føles det ikke som om noget vil falde sammen, når jeg først er færdig med at save. Købte nye tigersavklinger til beton/metall i dag, så nu s-gar. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.