Har bygget til på et eksisterende modulhus fra 1981 og skal gøre det gamle yderdørhul bredere, ca. 1,9 m i stedet for nuværende 1 m. Har tegnet ind omtrent hvor bredt hullet bliver på det første billede.

Jeg har fundet https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-12-planshus/ for at beregne dimensioner, men det er jo for et helt nyt hul, jeg har jo allerede en meter. Min tanke er at have dobbelte bærere, en indre og en ydre som ligger op mod 45x45 på den liggende masonitregel. Jeg kan jo altid tage godt fat og tage det dobbelte af, hvad beregningen anbefaler. Helst ville jeg ikke have bæreren højere end 195 for at få højden i hullet lidt op. Hvordan skal jeg tænke? Jeg tænker, at eftersom væggen allerede er stærk nok til et 1 m hul, behøver jeg ikke have helt så meget som beregningen foreslår, eller tænker jeg forkert da?

Huset er bygget med masonitbjælker, på billedet ses (1) liggende masonitbjælke, (2) indvendigt loft, (3) stående masonitbjælke (250 mm, billede 1 nedre 45x45 og billede 2 øvre 45x45), (4) gulvspån og derefter ved jeg ikke præcis hvordan det er bygget, det ser ud til at være krydsfiner der kommer i det næste "lag". Tagspærene er letvægts tagspærene og hvordan/hvor de hviler på væggen ved jeg ikke præcis.

Byggeprojekt viser udvidelse af dørrammen i et modulhus fra 1981. Masonitebjælker, indvendigt loft og vægge med plastafdækning ses tydeligt. Billede af bygningskonstruktion med numre: 1 viser vandret masonitbjælke, 3 en stående masonitbjælke, og 4 er gulvspån. Træmaterialer og samlinger ses tæt på.

Der behøves nogle tegninger for at kunne se, hvilke laster der er aktuelle, både fra bjælkelaget og fra taget. Planer og sektion er minimum. Har du også oplysninger om, hvilke masonitbjælker der er blevet anvendt (ikke kun mål, men også type/kvalitet) er det godt. Hvis jeg forstår rigtigt, ligger en bjælke som rem omkring. Hvis du er heldig, kan det være, at den bjælke klarer opgaven, alternativt at du kan forhandle dine krav ned med nogle centimeter. Masonitbjælker kan tage ret stor last.

OK, skal lede gennem papirerne og se om der findes flere detaljer. Har tværsnits tegninger af hvordan mellemdækket ser ud i "midten" af huset hvor der er en "skarv" mellem delene.

Det bør jo være de samme bjælker der som i kanten (kan jo aldrig vide sikkert), vender tilbage.

Finder desværre ikke flere detaljerede tegninger af taget og bjælkelaget.
De tegninger jeg har er for de bygningsmomenter der blev udført på stedet. Der findes tværsnit ved samlingen mellem halvdelene og der er det to parallelle masonitbjælker med 5 mm tyk plade og 45x45 reglar (45x250). Ved ikke om der står to på ydervæggen også eller om det kun er en. Men det stemmer, at det er en liggende masonitbjælke som skammel (45x200).

Eftersom jeg ikke ved nøjagtigt hvordan det ser ud, så vil jeg følge beregningsskabelonen og sætte 2 stk 56x225 (indre og ydre) på 2 par 90x90 stolper. En 56x225 var mere end tilstrækkelig, men hvis der står to masonitbjælker i yderkanten på skamlen, så får begge sider støtte på samme måde som nu. Så kan det ikke gå galt :)

Jeg plejer at tænke på samme måde. Er man usikker på belastningerne og på, hvordan man bør dimensionere, så tager man en god margen.
Dobbelt limtræ som i dit tilfælde ville jeg føle mig virkelig sikker med.

At regne ud præcis, hvordan man minimum behøver at dimensionere, tager tid og koster penge, hvis man ikke kan regne selv, så det bliver ofte billigere at dimensionere godt i stedet, hvis vi taler om et enkeltstående byggeri.

Belastningen øger sig derefter kvadratisk med bærelinjens længde, så 2m giver sandsynligvis omkring fire gange belastningen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.