Hej,

Vi skal udvide vores nuværende altan, som i dag har en dybde på ca. 1,8m og en bredde på 6m og ligger under tag. Om aftenen intet sollys. Så vi skal forlænge den udad med ca. 3m og få lidt sol på os også om aftenen.

Den er i dag bygget med bærebjælke 1 fastgjort til væggen og bærebjælke 2 fastgjort til eksisterende stolper, som også understøtter taget.

Alle bærebjælker og regler skal udskiftes med nye, de eksisterende stolper bliver selvfølgelig, og nye tilføjes i yderkanten af den nye altan.

Jeg undrer mig over, hvilke dimensioner, hvordan skal jeg dimensionere de nye bærebjælker, regler og stolper, der tilkommer.
Den nye dybde bliver ca. 3m (tot 4,8m), og der bliver altså spændvidde mellem eksisterende stolpe og ny stolpe på dybden. I bredden er de eksisterende stolper med c/c 265cm, og sådan bliver også de 3 nye stolper i yderkanten.

Hvilke dimensioner på bærebjælker, regler og nye stolper anbefales? Tænkt er limtræ i nye stolper og i hvert fald ydre bærebjælke. Regler er tænkt anvendt træreger og males.

Jeg vedlægger skitser over hvordan det er tænkt at se ud.

• Skitse af udvidet balkon med mål: 600 cm bred, 480 cm dyb. Bærende bjælker og stolper markeret. Reglar c/c 60 cm, stolper c/c 265 cm.
  • Diagram over planlagt balkongudvidelse med dimensioner og placering af bjælker og stolper, inklusive nye og eksisterende komponenter.
Ingen svar men jeg prøver, hvordan jeg tænkte dimensionere.

Bærende bjælke 1: Limtræsbjælke 56x270
Bærende bjælke 2: Limtræsbjælke 56x270
Bærende bjælke 3: Limtræsbjælke 66x315
Reglar: 45x220 c24 (c/c 60 cm)
Stolper: Limtræ 140x140

Holder dette, eller kollapser det, hvis vi danser for meget lørdag aften?

M mangew sagde:
Ingen svar men jeg prøver hvordan jeg tænkte dimensionere.

Bærelinje 1: Limtræsbjælke 56x270
Bærelinje 2: Limtræsbjælke 56x270
Bærelinje 3: Limtræsbjælke 66x315
Reglar: 45x220 c24 (c/c 60cm)
Stolper: Limtræ140x140

Holder dette eller falder vi ned i bakken, hvis vi danser for meget på lørdag aften?
Hvordan gik det med dette? Har nemlig et lignende spørgsmål.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.