Er i gang med at gøre vores entré lidt større. Huset er et blåbetonhus fra 1960.
Vi skal have de nye vægge op, og på et senere tidspunkt vil vi rive det eksisterende gulv i gangen op og lægge gulvvarme m.m. Men jeg har fjernet en væg mod soveværelset nu og overvejer, hvad der ville være bedst.
1. På grund af at der ikke er "lægt/gulvstrøer?" på hvert sted, hvor vores nye væg skal placeres, kan jeg så save de stykker væk, der ses på billedet, og skrue vægstrøerne direkte i betongulvet?
2. Hvilken isolering og byggemetode skal jeg anvende, når jeg skal have gulvvarme på et senere tidspunkt?
3. Det går vel fint med træstrøer direkte mod betonen, når de er over i jordniveau osv.?
4. Vægge - / gulvet, skal de have en form for fugtspærre / aldersbestandig plast eller lignende?
Kan nok have misset noget, så spørg gerne.
De røde er, hvad jeg har fjernet nu, og de blå er, hvor den nye væg skal bygges op. Grunden til at jeg fjernede det meste er, fordi det er blåbetonblokke, så jeg fjernede så meget som muligt for dette projekt.
Sådan ser gulvet ud under de tidligere garderober. Billedet er taget fra soveværelset, så I kan forstå, hvor strøerne bliver.
I princippet flytter du kun væggen, der nu er bag ved garderoberne. Du kan så gøre det, som det så ud fra begyndelsen, for derunder behøver du sandsynligvis ikke gulvvarme.
Jo de kommer jo til at være brug for gulvvarme til skoene man tager af og sådan. Der vil jo ikke være nogen garderobe der, og den gamle væg var jo betonblok, så det er ikke det samme byggemetode som a.tt reglament og det er der, jeg ikke ved, hvordan jeg skal gå videre.
Nu følger jeg med. Trodde at du ville stille nye garderobeskabe, men vende dem mod gangen i stedet. Er det 600mm CC mellem reglarne så kan du lægge 22 mm gulvspån. Derefter regle op en væg og beklæde den med OSB-plade og gips. Unødvendigt at bygge væggen fra betongulvet, for du får måske nye idéer en dag og vil så fjerne den væg.
Hvordan gør jeg så mod den anden side? Altså der, hvor den nye væg drejer op og derefter til venstre. For der er ingen regler, som spånpladen kan ligge på. Derfor havde jeg tanken om at lægge regler direkte fra betonen. Men hvis man ser bort fra, at man senere ikke kan ændre væggen uden at bryde gulvet op. Er den opbygning så en mulighed, og hvad bør jeg tænke på da?
Du kan lægge nye regler som dem, der allerede findes, for at få et solidt underlag til gulvpladerne. Sørg bare for, at de nye og gamle regler er på samme niveau.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.